مردم کدام استان ها بیشتر احساس گرانی کرده اند؟

در نخستین ماه امسال عدد شاخص کل برای خانوارهای کشور به ۳۰۶.۱ رسید که نسبت به ماه قبل ۲.۷ واحد درصد افزایش داشته است. در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور مربوط به استان بوشهر است که افزایش ۴.۴ واحد درصدی را تجربه کرده و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان‌های تهران و چهارمحال و بختیاری با ۱.۷ درصد افزایش است.

به گزارش رکنا، درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل که همان تورم نقطه به نقطه است برای خانوارهای کشور ۴۹.۵ درصد برآورد شده است. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان ایلام با ۵۸.۱ درصد و کمترین آن مربوط به استان قم با ۴۲.۸ درصد است. نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به فروردین ماه امسال برای خانوارهای کشور به عدد ۳۸.۹ درصد رسید. بیشترین نرخ تورم ۱۲ماه مربوط به استان کرمانشاه با ۴۲.۹ درصد و کمترین آن مربوط به استان قم با ۳۵.۸ درصد است.

تورم

تورم ماهانه چقدر شد؟

در فروردین ماه ‍۱۴۰۰ عدد شاخص کل برای خانوارهای شهری به ۳۰۲.۷ رسید که نسبت به ماه قبل ۲.۶ واحد درصد افزایش یافته است؛ رقمی که به عنوان تورم ماهانه از آن یاد می‌شود. در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای شهری مربوط به استان سیستان و بلوچستان با ۴.۵ درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان تهران با ۱.۷ درصد افزایش است. نرخ تورم نقطه به نقطه برای خانوارهای شهری کل کشور ۴۸.۸ درصد است.

بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه خانوارهای شهری مربوط به استان چهارمحال و بختیاری با ۵۸.۲ درصد و کمترین آن مربوط به استان قم با ۴۲.۷ درصد است. نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به فروردین ماه امسال برای خانوارهای شهریه به ۳۸.۶ درصد رسید.

بیشترین نرخ تورم ۱۲ماهه مربوط به استان کردستان به ۴۲.۷ درصد رسید و کمترین آن با ۳۵.۳ درصد مربوط به استان آذربایجان غربی است.

تورم

در خانوارهای روستایی و در فروردین ۱۴۰۰ عدد شاخص کل برای آنها به ۳۲۵.۴ درصد رسید که نسبت به ماه قبل سه درصد افزایش را تجربه کرده است که همین عدد به عنوان تورم ماهانه در نظر گرفته می‌شود. در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای روستایی مربوط به استان خوزستان با ۵.۵ درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان چهارمحال و بختیاری با ۰.۷ درصد افزایش است.

درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل برای خانوارهای روستایی ۵۳ درصد است. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه به استان ایلام با ۶۳.۳ درصد تعلق گرفته و کمترین آن نیز مربوط به استان قم با ۴۳.۵ درصد است.

نرخ تورم ۱۲ماهه منتهی به فروردین امسال برای خانوارهای روستایی به ۴۰.۶ درصد رسید. بیشترین نرخ تورم ۱۲ ماهه را استان همدان با ۴۷.۱ درصد تجربه کرد و کمترین را استان سیستان و بلوچستان با ۳۵.۷ درصد از سر گذراند.

وضعیت تورم خوراکی ها

در بخش تورم خوراکی‌ها شرایط به مراتب دشوارتر از بخش غیرخوراکی‌ها است. چرا که بنا بر آمار موجود تورم نقطه‌ای در این بخش ۶۳.۱ درصد و تورم سالانه ۴۳.۵ درصد است حال آن‌که شرایط برای بخش غیرخوراکی‌ها و خدمات متفاوت است. تورم نقطه‌ای این بخش ۴۳ درصد و تورم سالانه آن نیز ۳۶.۷ درصد برآورد شده است.

همچنین بنا بر آخرین گزارش مرکز آمار ایران بیشترین تورم نقطه به نقطه برای خوراکی‌ها در استان لرستان رخ داده است. در این استان نرخ تورم نقطه به نقطه خوراکی‌ها ۷۶.۶ درصد اعلام شد که ۱۳.۵ درصد از میانگین کشوری بیشتر است. پس از این استان، ایلام با ۷۲ درصد بیشترین افزایش خوراکی‌ها را ماه اول امسال نسبت به ماه اول سال ۹۹ تجربه کرده است. همچنین خراسان شمالی نیز با تورم ۶۹.۲ درصدی در این بخش جزو استان‌هایی است که بیشترین افزایش نرخ خوراکی‌ها و آشامیدنی را در آغاز سال ۱۴۰۰ تجربه کرده است. در مورد تهران نیز نرخ تورم نقطه به نقطه مواد خوراکی و آشامیدنی به ۶۶.۶ درصد رسیده که ۳.۵ درصد از میانگین کل کشور بیشتر است.

در میان استان‌های کشور کمترین نرخ تورم نقطه به نقطه خوراکی‌ها را استان قم با ۵۲.۳ درصد از آن خود کرده است. پس از قم استان گیلان و سمنان به ترتیب با ۵۲.۸ درصد و ۵۴.۵ درصد قرار گرفتند. نکته جالب این است که در بهترین عملکرد استانی هم باز تورم نقطه‌ای خوراکی‌ها بیش از ۵۰ درصد بوده که با توجه به اهمیت این گروه از کالاها برای کشور ایران و در شرایط کرونایی عملکرد خوبی محسوب نمی‌شود.

تورم

آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 682878 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟