کرونا اوضاع بد فروشندگان پوشاک را بدتر کرد / خرید لباس برای مردم دشوار شده است

به گزارش رکنا، نوسان ارزی شدید و بی‌سابقه‌ای که چند سال اخیر اتفاق افتاد باعت کاهش قدرت خرید خانوارهای ایرانی شد. این واقعیت تلخ اقتصادی برای زمین‌گیر کردن و رکود صنوفی مثل تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک و البته خیاط‌ها کافی بود اما شیوع کرونا اوضاع را به مراتب بدتر کرد. خیاطان و دوزندگان برای بار چندم کسب و کار خود را تعطیل کرده‌اند. برای بررسی بیشتر این موضوع با رئیس اتحادیه پیراهن‌دوزان و پیراهن فروشان تهران به گفت‌وگو نشستیم.

وقفه ابتدای سال به حداکثر رسید

حسین آقا کوچکی اظهار داشت: «در سال‌های گذشته که کرونا نبود معمولاً شروع به کار دوباره تولیدی‌ها در ابتدای سال جدید معمولاً با وقفه همراه بود؛ الان با این وضعیت کرونایی و تعطیلی‌های پشت سرهم فروشگاه‌ها ؛ این وقفه و فاصله بسیار بیشتر شده و واحدها با تاخیر زیاد کار خود را از سر می‌گیرند. در حال‌ حاضر کرونا به همه‌ اصناف آسیب وارد کرده است. فقط کارمندان و کارگرانی که حقوق ثابت خود را سر وقت دریافت می‌کنند .آسیب چندانی ندیده‌اند. واقعیت آن است که مشاغل آزاد و اصناف چه باز باشند چه بسته آسیب می‌بینند».

امسال وضعیت بهتری داشتیم

رئیس اتحادیه پیراهن‌دوزان و پیراهن فروشان تهران در تشریح بیشتر این موضوع افزود: «طبق شنیده‌های بنده فروش شب عید امسال نسبت به سال گذشته بیشتر بود. یکی از دلایل این اتفاق می تواند کم شدن قاچاق کالا باشد. ولی مردم با این وضعیت گرانی باز هم خرید لباس برایشان دشوار است. تولید داخل کشور را معمولاً افراد متوسط جامعه می‌خرند. افراد متوسط جامعه شامل قشر کارمند یا کارگر هستند. اما به ‌طور کلی وضعیت برای افرادی که جنس استاندارد و باکیفیت تولید کردند خوب بود و مشکلی برای فروش نداشتند».

پلیس امنیت به موضوع قاچاق وارد شود

حسین آقاکوچکی در مورد موضوع قاچاق پیراهن گفت: «قاچاق در حوزه ما از کوچک‌ترین وسیله‌ای که برای تولید پیراهن به کار می‌رود مانند نخ، دکمه، زیپ، پارچه و حتی لباس‌زیر آماده مردانه یا زنانه انجام می شود. این که چه کالایی را قاچاق کنند بستگی به افراد واردکننده، گلوگاه و گمرک دارد. پیگیری این موضوع یک بحث تخصصی است که پلیس امنیت و وزارت اطلاعات می‌تواند در آن مداخله کند. این کالاهای قاچاق بیشتر از کشورهای چین و ترکیه وارد ایران می‌شود اما در حال‌ حاضر به‌ خاطر معضل کرونا رفت و آمدشان کمتر و سخت‌تر شده است».

ثبت نشدن صادرات از ترس پرداخت مالیات

رئیس اتحادیه پیراهن دوزان اظهار کرد: « صادرات پیراهن خیلی کم است. سال گذشته من در چند مورد دیدم که یک سری از اقلام به عراق صادر شد اما اطلاعات مربوطه به دلیل وحشتی که از اداره امور مالیات و نامه‌نگاری‌های اداری وجود دارد جایی ثبت نشد. در خصوص بحث مالیات طبق روال هر ساله ۲۵ درصد به آن اضافه می ‌شود. امسال هم همین روند را داشتیم. سال گذشته برای بهبود این وضع شعارهایی داده شد اما نتوانستند آن را عملی کنند چون درآمدی که حساب کردند (بودجه) را باید تامین کنند».

سرمایه اولیه مورد نیاز

حسین آقا کوچکی در صحبت‌های پایانی خود  گفت: «در ارتباط با سرمایه اولیه برای ورود به این کسب و کار باید گفت به موقعیتی که در آن مغازه باز می کنید بستگی دارد؛ چون در یک محله فلان پیراهن را ۵۰۰ هزار تومان می ‌فروشند و در محله‌ دیگر باید همان جنس را به ‌صورت حراجی بفروشید. اما به‌ طور میانگین مغاز‌ه‌ای که بخواهد پر از جنس باشد و آشنا نداشته باشد که جنس را به‌ صورت چکی خریداری کند حدود ۳۰۰ میلیون تومان سرمایه اولیه نیاز دارد».

بسیاری از کشورهای دیگر واکسیناسیون درصد قابل توجهی از جمعیت خود را به پایان رسانده‌اند اما در کشور ما حتی گروه اول یعنی کادر درمان واکسینه نشده‌اند. موج چهارم شیوع کرونا شروع شده است و آمارهای مربوط به ابتلا و مرگ و میر نگران‌کننده از همیشه شده است. به نظر می رسد که رویکرد «تعطیل درمانی» حداقل از این به بعد موثر نبوده و نخواهد بود و فقط به کسب و کارهای خدماتی و تولیدی ضربه می زند.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

منبع:گسترش نیوز

کدخبر: 682321 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟