تخم مرغ در مسیر مرغ؟

مرغداران می گویند در آینده با کاهش تولید مواجه می شوند. ماجرا چیست؟

به گزارش رکنا ، بعد از نوسانات قیمت تخم‌مرغ در زمستان سال گذشته، قیمت این محصول در مرغداری‌ها 14 هزار تومان مصوب شد ولی طی هفته‌های اخیر به دلیل کاهش تقاضا در بازار، قیمت تخم مرغ در مرغداری‌ها به حدود 10 هزار تومان کاهش یافت و بنا بر اذعان مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار روزانه 7.5 میلیارد ضرر به صنعت مرغداری استان وارد می‌شود و رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خبر از مجوز صادرات مازاد تولید این محصول می‌دهد.

هرچند این کاهش قیمت تخم‌مرغ در مرغداری چندان در بازار محسوس نبوده و هر کیلو تخم‌مرغ در بازار مشهد تا 19 هزار تومان نیز در برخی مناطق به مردم فروخته می‌شود که البته سودش به مرغدار نمی رسد.

 سال 99 به دلیل تشدید تحریم‌ها و کاهش منابع ارزی دولت، سالی سخت هم برای تولیدکنندگان و هم برای مصرف‌کنندگان کالاهای اساسی در کشور و به‌تبع آن استان بوده است. هرچند بی‌تدبیری ها و تحکم دلالان بر بازار کالاهای اساسی را نمی‌توان نادیده گرفت، یکی از حوزه‌هایی که به شدت تحت تأثیر این مسائل قرار گرفت، صنعت دام‌پروری به خصوص مرغ و تخم‌مرغ است.

از تابستان سال گذشته که دولت نتوانست نهاده دامی موردنیاز مرغداران مرغ تخم‌گذار را تأمین کند، شاهد کاهش جوجه ریزی در مرغداری‌ها بودیم و در پاییز و زمستان سال گذشته تأثیرات را در بازار شاهد بودیم به طوری که قیمت هر کیلو تخم‌مرغ به 30 هزار تومان و هر دانه آن به بیش از دو هزار تومان هم رسید.

دولت برای سامان دادن به مسئله در زمستان سال گذشته ضمن اصلاح قیمت تخم‌مرغ متعهد شد 100 درصد نهاده دامی موردنیاز مرغداران را تأمین کند. بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار قیمت هر کیلو تخم‌مرغ در مرغداری‌ها 14 هزار تومان و برای مصرف‌کننده 16 هزار و 900 تومان تعیین شد، هرچند تا نیمه اول اسفند، بازار توجه چندانی به این قیمت‌ها نداشت و مردم برای خرید تخم‌مرغ 16 هزار و 900 تومانی باید به مراکز تنظیم بازاری مراجعه می‌کردند.

تفاوت قیمت حداقل 6 هزار تومانی بین بازار و درِ مرغداری

بعد از آغاز تعطیلات نوروزی اگرچه صف مردم برای خرید مرغ و روغن همچنان ادامه‌دار بود و هست ولی بازار تخم‌مرغ به یک ثبات رسیده بود. اما به تازگی مرغداران و تولیدکنندگان تخم‌مرغ در استان مدعی شده‌اند که قیمت تخم‌مرغ در مرغداری‌ها کمتر از قیمت مصوب از آن‌ها خریداری می‌شود و متضرر شده‌اند. مشاهدات میدانی خبرنگار ما حاکی از آن است که قیمت هر کیلو تخم‌مرغ در مغازه‌های شهر مشهد بین 17 تا 19 هزار تومان به مصرف‌کننده فروخته می‌شود. رئیس اتحادیه شرکت‌های تعاونی مرغداران مرغ تخم‌گذار استان در گفت وگو با خراسان رضوی اظهار می کند: متأسفانه بعد از نوسانات سال گذشته ما شاهد کاهش جوجه ریزی مرغ تخم‌گذار بودیم که این کاهش معمولاً شش ماه بعد اثر خود را نشان می‌دهد به همین دلیل در شش ماهه دوم سال گذشته به دلیل این که در نیمه دوم سال معمولاً تقاضا برای مصرف بالا می‌رود، شاهد کمبود تخم‌مرغ و درنتیجه افزایش قیمت این محصول بودیم.

کاهش 25 درصدی جوجه ریزی

سید حسین موسوی نژاد می‌افزاید: بر اساس آخرین آمار، میزان جوجه ریزی مرغ تخم‌گذار استان در سال 99 نسبت به سال 98 کاهش 25 درصدی داشته است و امروز نیز شاهد آن هستیم که قیمت تخم‌مرغ در مرغداری‌ها از قیمت مصوب هم پایین‌تر آمده است و به کیلویی 10 هزار و 500 تومان رسیده که دلیل عمده آن کاهش تقاضا و وجود مازاد حدود 40 درصدی تولید تخم‌مرغ در استان است. طبق قانون نظام جامع دام‌پروری در چنین شرایطی دولت موظف است به منظور حمایت از تولیدکننده برای خرید تضمینی تخم‌مرغ از مرغدار اقدام کند.

ضرر روزانه 7.5 میلیاردی صنعت تخم‌مرغ استان

وی می‌افزاید: در شرایطی که دولت قیمت هر کیلو تخم‌مرغ را در مرغداری 14 هزار تومان تعیین کرده است و قیمت تمام‌شده برای مرغدار با توجه به نرخ تورم و افزایش هزینه‌ها بیش از 15 هزار تومان است، هم اکنون صنعت مرغ تخم‌گذار استان که روزانه حدود 300 تن تخم‌مرغ تولید می‌کند، ضرر 7.5 میلیارد تومانی را به‌صورت روزانه متحمل می شود. رئیس اتحادیه شرکت‌های تعاونی مرغ تخم‌گذار استان می‌گوید: پیشنهاد ما این است که دولت برای حمایت از مرغداران ابتدا شرکت پشتیبانی را بر اساس وظایف ذاتی‌اش موظف کند که تخم‌مرغ را با نرخ مصوب از مرغداران بخرد و آن را به پودر تبدیل کند تا در نیمه دوم سال برای مصارف صنعتی در اختیار فعالان قرار دهد. دوم این که دولت به اتحادیه‌های مرغداران مرغ تخم‌گذار اجازه دهد مازاد تولید و نیاز بازار کشور را صادر کنند.

اجازه صادرات بدهند

موسوی نژاد می‌افزاید: با توجه به این که دولت خود توان مدیریت این مسئله را ندارد به بخش خصوصی این اجازه را بدهد که بازار صادرات را هدایت کند. ما نیز رسماً هم به مقامات قضایی و استان ضمانت داده و می‌دهیم که تنها به مازاد نیاز بازار اجازه صادرات بدهیم و هرروز بر اساس نیاز بازار مرغداران را موظف به تأمین نیاز کنیم تا با انجام صادرات شاهد افزایش قیمت این محصول در بازار نباشیم. وی در این خصوص که چرا به رغم این که مرغداران اعلام می‌کنند قیمت هر کیلو تخم‌مرغ در مرغداری 10 هزار و 500 تومان است ولی قیمت این محصول در بازار 17 تا 19 هزار تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد، می‌گوید: این سوالی است که ما نیز برایمان مطرح شده و معاونت بازرسی سازمان صمت استان باید به آن پاسخ دهد که چگونه امکان دارد در شرایطی که توزیع کننده تخم‌مرغ تنها اجازه دارد حدود 13 درصد بابت هر کیلو تخم‌مرغ سود کند، تخم‌مرغ را 10 هزار و 500 تومان از مرغدار خریداری می‌کنند ولی با هفت هزار تومان سود آن را به مصرف‌کننده می‌فروشند.

آمادگی خرید تضمینی داریم اما با مجوز ستاد تنظیم بازار

مدیرکل پشتیبانی امور دام استان درباره درخواست مرغداران برای خرید تخم‌مرغ توسط این نهاد باقیمت مصوب و حمایت از مرغداران به خراسان رضوی می‌گوید: شرکت پشتیبانی امور دام استان آمادگی کامل را برای خرید حمایتی تخم‌مرغ از مرغداران دارد و این پیشنهاد را هم به ستاد تنظیم بازار استان ارائه دادیم و هم به پشتیبانی امور دام کشور ارسال کردیم. سعادت علی نیا می‌افزاید: اما طبق قانون خریدهای تضمینی دولت نیازمند مجوز و مصوبات ستاد تنظیم بازار کشور است. ما ضمن اعلام آمادگی به ستاد تنظیم بازار کشور این درخواست را داده‌ایم و ستاد تنظیم بازار کشور است که باید در این باره ضمن تعیین قیمت خرید و سهمیه‌ها به ما مجوز لازم را برای خرید تخم‌مرغ بدهد.

وزارت مجوز صادرات داده است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان نیز با تایید سخنان رئیس اتحادیه مرغداری‌های مرغ تخم‌گذار استان به خراسان رضوی می‌گوید: از ابتدای امسال با مطرح‌شدن این مسئله ما درخواست فعالان این حوزه را به تهران و وزارت جهاد کشاورزی منعکس کردیم و سرانجام مجوز صادرات به اتحادیه مرغ تخم‌گذار کشور داده شده است. محمدرضا اورانی می‌افزاید: با توجه به این که حدود 13 استان ازجمله خراسان رضوی مازاد تولید تخم‌مرغ دارند، اتحادیه کشوری پیگیر آن است که سهم استان‌ها را مشخص کند و مجوز صادرات را در اختیار استان‌ها قرار دهد. قطعاً مجوز صادرشده ناظر بر مازاد تولید است و باید مرغداران ضمن تأمین نیاز بازار داخلی میزان تولید مازاد خود را مشخص و برای صادرات اقدام کنند.

75 پرونده تخلف به ارزش 11 میلیارد ریال

اخوان کارشناس مسئول بازرسی سازمان صمت استان نیز درباره تفاوت قیمت تخم‌مرغ در مرغداری با بازار به خراسان رضوی می‌گوید: بر اساس بازرسی‌های انجام‌شده، قیمت هر کیلو مرغ در مرغداری‌ها طی هفته گذشته 11 هزار و 500 تومان و در شهر مشهد به‌طور میانگین 15 هزار تومان بوده که البته در برخی مناطق قیمت بیشتر از این‌ها بوده است اما همین تفاوت قیمت خود تخلف است و ما با متخلفان برخورد خواهیم کرد. محمد اخوان بابیان این که بازرسی صمت، نظارت‌ها در این حوزه را تشدید خواهد کرد، می‌افزاید: پیرو تخلفات گزارش شده طی دو ماه گذشته و از سوی دیگر گزارش شهروندان و بازرسی و گشت‌های انجام‌شده تاکنون 75 پرونده تخلف برای فروشندگان تخم‌مرغ به ارزش 11 میلیارد ریال تشکیل و به تعزیرات حکومتی ارجاع شده است.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

نویسنده : مسعود حمیدی

کدخبر: 677422 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟