تاثیر فعالیت بانک ها در شیوع کرونا / چاره چیست ؟

به گزارش رکنا، بیش از یک سال از شیوع کرونا در جهان می گذرد. روزها و ماه های سختی که شاید هیچ وقت از یاد بشر نرود. در این مدت اما بسیاری از کشورها تجارب ارزشمندی در زمینه کنترل بحران های این چنینی کسب کردند. به طوری که برخی از کشورها به شرایط عادی بازگشته و فعالیت های روزانه خود را از سر گرفته اند. اما کشور ما متاسفانه هنوز اول راه است. به طوری که موج جدید کرونا در شرایطی که می توانست کنترل شود، از راه رسیده است.

درخصوص شیوه کنترل شیوع کرونا، در یکی از مهم ترین مشاغل کشور گفتگوی علی سعدوندی، استاد بانکداری و اقتصاد کلان با رکنا را بخوانید:

می توانستیم در زمینه بانکداری الکترونیک و دیجیتال بسیار پیشرفت کنیم

سعدوندی گفت: تعطیلی بانک ها امکان پذیر نیست. اما می توانند بسیاری از فعالیت ها را دیجیتال کنند. از طریق اینترنت و اپ های بانکی می توانند بسیاری از کارهای مردم را انجام دهند. این فرصت از دست رفته است. می توانستیم در زمینه بانکداری الکترونیک و بانکداری دیجیتال بسیار پیشرفت کنیم. در یک سال گذشته در این زمینه پیشرفت هایی انجام شده اما بسیار لاکپشتی و کند بوده است.

مراجعه حضوری به بانک ها باید متوقف شود

وی در ادامه درخصوص مراجعه مردم به بانک ها در شرایط کرونا گفت: کارهای مردم با عابر بانک و اپ های بانکی انجام می شود. اما محدودیت هایی هم وجود دارد. مثلا نقل و انتقال پول از طریق اپ ها محدود شده است، اما از طریق مراجعه به بانک نامحدود است. چه استدلالی برای این محدودیت ها وجود دارد؟ در دنیا دقیقا برعکس این است. مثلا در بانک های خارج از کشور اگر به شعبه مراجعه کنید در اولین مراجعه کار رایگان انجام می شود، اما برای مراجعه دوم باید هزینه زیادی پرداخت کنید. چون برای انجام کار وارد شعبه شده اید. در شعبه های بانک ها حتی یک مشتری هم حضور ندارد. همه کارها از طریق بانکداری دیجیتالی انجام می شود.

در زمینه دولت الکترونیک چه کاری انجام شده است؟

این کارشناس اقتصاد کلان افزود: در ایران هم می توانند بانکداری تلفنی را گسترش دهند. بانکداری ویدئو چت را گسترش دهند. بانک ها در این زمینه ها امکانات هم دارند، اما محدودیت هایی وجود دارد که این فاجعه کرونایی که اشاره کردید اتفاق می افتد. فقط در زمینه بانکداری هم نیست. کل فعالیت های دولتی را می توانند به فعالیت های الکترونیکی تبدیل کنند. دولت الکترونیک را گسترش دهند. یک سال و نیم از شروع کرونا می گذرد، در زمینه گسترش دولت الکترونیک چه کاری انجام شده است؟ در زمینه گسترش فعالیت بانکی الکترونیک چه کارهایی انجام شده است؟ هنوز عزم انجام این مسائل وجود ندارد. باید شرایط جدی گرفته شود.

گفتگوی کوتاه با یک نماینده مجلس درخصوص فعالیت بانک ها در روزهای کرونایی

جعفر قادری، نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در این خصوص گفت: باید تدابیر شدیدتر شود. محدودیت سفرها و تجمعات باید اعمال و کنترل شود. باید برخی از مشاغلی که باعث تجمع مردم می شود تعطیل شود و با موج شدید کرونا به صورت جدی برخورد شود.

نیروی انتظامی وارد عمل شود

این نماینده مجلس در ادامه درخصوص فعالیت بانک ها گفت: بانک ها معمولا باید با کنترل شدید از تجمع مردم جلوگیری کنند و تا می توانند از مراجعه حضوری جلوگیری کنند. نیروی انتظامی هم باید به صورت جدی تر وارد عمل شود و ستاد ملی مقابله با کرونا هم نظارت بیشتری درخصوص تجمعات انجام دهد.

قادری در آخر درخصوص تصمیمات سلیقه ای برخی مسئولین که باعث به خطر افتادن جان مردم می شود گفت: ساختار ایراد دارد و ما تلاش می کنیم که اشکالات را برطرف کنیم. اما ما به عنوان نماینده مجلس درخصوص تعطیلی ها اقدامی نمی توانیم انجام دهیم. چون مربوط به ستاد ملی مقابله با کرونا است. در حال حاضر دکتر قاضی زاده نماینده مجلس در ستاد هستند و باید ایشان پیگیر این مسائل باشند.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 675465 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی سمیه باغی
آیا این خبر مفید بود؟