پیش بینی قیمت دلار و طلا تا پایان سال 99

 امروز پنجشنبه (۱۶بهمن۹۹) هر دلار آمریکا به مبلغ ۲۳ هزار و ۷۵۰ تومان به فروش می‌رسد. همچنین هر اسکناس یورو به قیمت ۲۸ هزار و ۵۵۰ تومان معامله می‌شود. قیمت هر اونس طلا نیز در بازار‌های جهانی به۱۸۲۳ دلار و ۷ سنت رسید و هر گرم طلای ۱۸ عیار به مبلغ یک میلیون و ۷۹ هزار و ۲۲۳ تومان معامله می‌شود. با اینکه در ماه‌های گذشته با اتفاقات سیاسی در دنیا شاهد کاهش نوسانات ارزی و دلاری بودیم، به‌گفته کارشناسان اقتصادی به‌نظر نمی‌رسد تا پایان سال خیلی شاهد تغییرات چشمگیری باشیم.

به گزارش رکنا، عقیلی دراین‌باره اظهار کرد: پیش‌بینی طلا و ارز در کشور به اتفاقات سیاسی گره خورده است و متأسفانه برجام بیشترین تأثیر را بر قیمت‌ها خواهد گذاشت.

این کارشناس اقتصادی در ادامه گفت: خواسته آمریکا این است که ایران به برجام برگردد و ایران هم در مقابل تقاضای رفع تحریم‌ها، آزادسازی تجارت و آزادی معاملات بانکی را دارد و همین امر توافق را سخت کرده است. متأسفانه مدیران مذاکره‌کننده ما صحبتی از غرامت هم نکرده‌اند. آمریکا خودش از برجام خارج شد و‌ تحریم‌های یک‌جانبه‌ای هم بر علیه ایران وضع کرد که ضررهایی هم متحمل شد.

وی اضافه کرد: آمریکا همیشه در تعاملات خود به‌عبارتی دست پیش را می‌گیرد که پس نیفتد. ما اگر رسما بعد از خروج آمریکا از برجام و تقاضای دوباره برای برگشت ایران به برجام، درخواست غرامت می‌کردیم، آمریکا هم به خود اجازه نمی‌داد برای برگشت ما به برجام شرط بگذارد. آمریکا از یک قرارداد بین‌المللی خارج شده اما متأسفانه سیاست آمریکا به‌گونه‌ای است که همیشه طلبکار است.

این کارشناس اقتصادی در حوزه سیاست‌گذاری‌های بین‌المللی و‌ تأثیر آن در بازار طلا و سکه گفت: بعید می‌دانم ایران هم بدون دریافت امتیازاتی حاضر به پایبندی به قوانین برجام باشد. کم‌لطفی دولت هم این بود که توانست بخشی از طلب‌های ارزی خود را از کشوری مثل کره‌جنوبی دریافت کند، اما نمی‌خواند آن ارز را وارد چرخه اقتصاد کند تا دلار را هم در قیمت بالا بفروشد و از این طریق بودجه خود را تأمین کند.

وی ادامه داد: انتخابات ریاست جمهوری آینده ایران هم در معاملات بازار به‌طور نامحسوس تأثیرگذار است، اما درنهایت زندگی مردم از این بلاتکلیفی اقتصادی کشور و کرونا و واکسن هم که به مشکلات اضافه شده است، تأثیر می‌پذیرد.

عقیلی در ادامه تأکید کرد: به‌نظر در کوتاه‌مدت نمی‌توان وضعیت مناسبی را پیش‌بینی کرد، اما باتوجه‌به اینکه ماه‌های پایانی دولت است و آن‌ها هم تلاش می‌کنند در این ماه‌های آخر دستاوردهایی از خود به جا بگذراند، به احتمال قیمت ارز تا انتخابات پایین خواهد آمد که به‌تبع آن قیمت طلا و سکه هم کم خواهد شد.شاهد آن هم تخفیف‌های ۲۵ تا ۴۰ درصدی فروشگاه‌هاست که به‌نحوی تلاش می‌کنند انبارهای خود را خالی کنند تا ضرر نکنند.

قبل سال جدید اتفاقی نخواهد افتاد

وی گفت: به‌نظر تا قبل سال جدید اتفاقی نخواهد افتاد. باتوجه‌ به سیاست راهبردی آمریکا درباره ایران و اینکه ایران هم از موضع خود کوتاه نخواهد آمد، به‌نظرم پیش‌بینی‌ها آن‌چنان خشنود کننده نخواهد بود. اگر هم شاهد کاهش قیمت طلا و ارز باشیم، قطعا تا شب انتخابات است و دولت بعدی برای رفع کسری بودجه خود مجبور است دوباره قیمت ارز را افزایش دهد.

سهراب دل‌انگیزان، کارشناس اقتصادی، در صفحه شخصی اینستاگرام خود به تحلیل نوسان بازارها در سال آینده پرداخت و گفت: هرچه ارتباطات بین‌المللی کشور مبهم شود، عرضه و تقاضای ارز نیز به‌هم می‌ریزد و نوسان ایجاد می‌شود. از آنجا که روند دلار تحت‌تأثیر انتخاب بایدن کاهشی شده و انتظارات تورمی در ایران هم کاهشی است، اگر آمریکایی‌ها به تعهدات برجامی خود برگردند، به‌نظر می‌رسد تأثیر کاهشی آن ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ تومان بر نرخ ارز باشد. با کاهش نرخ ارز، بقیه بازارها هم تحت‌تأثیر آن روند کاهشی پیدا می‌کنند. به‌عنوان مثال، بازار طلا به‌سرعت واکنش نشان می‌دهد و به‌ازای هر اونس، ۲۰۰۰ دلار کاهش می‌یابد.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 658222 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟