خسارت‌هایی که بیمه شخص ثالث جبران نمی‌کند

داشتن بیمه شخص ثالث اجباری است و تمام دارندگان وسایل نقلیه موتوری موظف به تهیه این بیمه هستند.

در صورتی که بیمه شخص ثالث نداشته باشید یا اعتبار آن تمام شده باشد، نمی‌توانید در شهر تردد کنید زیرا پلیس شما را جریمه خواهد کرد. برای خرید و فروش وسیله نقلیه نیز داشتن بیمه شخص ثالث اجباری است. اگر بیمه شخص ثالث نداشته باشید، در صورت بروز هر نوع تصادف و بروز خسارت‌های جانی و مالی، شما موظف هستید تمام خسارت‌های به وجود آمده را جبران کنید.

بیمه شخص ثالث برای آسودگی افراد به وجود آمده است تا آن‌ها بتوانند با خیالت راحت در شهر تردد کنند و در صورت بروز مشکل و تصادف، توسط یک سازمان مخصوص خسارت‌های وارده را جبران کند.

خسارت‌هایی که بیمه شخص ثالث جبران می‌کند عبارتند از:

  • خسارت سرنشینان، افرادی که در هنگام تصادف داخل ماشین بوده‌اند و آسیب دیده‌اند.
  • خسارت جانی، این خسارت شامل دیه، قطع عضو، هزینه جراحی و هزینه‌های درمان است.
  • خسارت مالی، خسارت‌های وارد شده به خودروی شخص آسیب دیده که باید شما برای پرداخت آن اقدام کنید.

هزینه بیمه شخص ثالث به چه چیزهایی بستگی دارد

نرخ بیمه شخص ثالث بر مبنای حق بیمه شخص ثالث و پوشش‌های بدنه و مالی آن، برابر با دیه کامل یک شخص در ماه‌های حرام است. این نرخ هر ساله توسط بیمه مرکزی با توجه به دیه و تعداد سیلندر وسیله نقلیه مشخص خواهد شد.

در سال 99 میزان دیه برای هر فرد در ماه‌های حرام 440 میلیون تومان و در ماه‌های غیر حرام 330 میلیون تومان اعلام شده است.

در بیمه شخص ثالث نوع وسیله نقلیه، تعداد سیلندرهای خودرو و قدرت آن اهمیت دارد و هر چه تعداد سیلندرها افزایش پیدا کند، هزینه بیمه شخص ثالث نیز افزایش خواهد یافت.

حق بیمه برای خودروهایی مانند پیکان، پراید و رنو که چهار سیلندر دارند با سایر خودروهایی که چهار سیلندر دارند، متفاوت است.

همچنین هر چه سال ساخت خودرو افزایش پیدا کند، حق بیمه نیز افزایش پیدا خواهد کرد. سال ساخت وسایل نقلیه یکی از عواملی است که بر وضعیت ایمنی خودرو اثر می‌گذارد.

حق بیمه برای خودروهای سواری شخصی و عمومی متفاوت است. بر همین اساس حق بیمه پرداختی برای خودروهای عمومی درون شهری بیشتر از خودروهای شخصی است.

همچنین خودروهای عمومی برون شهری نیز باید هزینه بیشتری نسبت به خودروهای عمومی درون شهری، برای حق بیمه خود بپردازند.

بیمه شخص ثالث چه خسارت‌هایی را جبران نمی‌کند

با این که بیمه شخص ثالث یکی از جامع‌ترین بیمه‌ها است، اما با این حال ایراداتی نیز دارد و ممکن است در شرایط خاصی خسارات وارد شده به شما را پرداخت نکند. در ادامه به توضیح خساراتی که بیمه شخص ثالث جبران نمی‌کند، می‌پردازیم.

  • وقتی وسیله نقلیه‌ای که بار حمل می‌کند، تصادف کند و مقصر باشد، بیمه نسبت به این شخص تعهدی ندارد و هزینه‌ای برای جبران خسارت نمی‌پردازد. افرادی که می‌خواهند در این مواقع از بیمه خسارت دریافت کنند باید بیمه بدنه و بیمه باربری داشته باشند.
  • بیمه شخص ثالث هیچ مسئولیتی در قبال خسارت ناشی از اشعه‌های اتمی و رادیواکتیو قبول نمی‌کند.
  • بیمه شخص ثالث به صورت نقدی هزینه‌ای را پرداخت نخواهد کرد.
  • اگر ثابت شود که شخص با تصادف قصد داشته است خودکشی کند یا سقط جنین انجام دهد بیمه شخص ثالث به او تعلق نمی‌گیرد.
  • اثبات عمد مسبب در به وجود آمدن حادثه در پیش مراجع قانونی
  • اگر در وقوع حادثه، راننده مشروبات الکلی و مواد مخدر مصرف کرده باشد نیز شامل تعهدات بیمه شخص ثالث نخواهد شد.
  • نداشتن گواهینامه در هنگام تصادف یا نداشتن گواهینامه متناسب با وسیله نقلیه نیز در تعهدات بیمه شخص ثالث نیست.
  • اگر راننده وسیله نقلیه بیش از ظرفیت مجاز خودرو، سرنشین سوار کرده باشد و تصادف کند، نمی‌تواند از خدمات بیمه شخص ثالث استفاده کند.
  • اگر فردی با ماشین دزدیده شده تصادف کند و یا از دزدی بودن آن مطلع باشد، خدمات بیمه ثالث به آن وسیله نقلیه تعلق نخواهد گرفت.
  • اگر در هنگام بیمه کردن کاربری خودرو را تغییر دهید، به عنوان مثال خودرو تاکسی را به عنوان خودرو سواری شخصی عنوان کنید، شامل خدمات بیمه‌ای نخواهید شد.

بیمه بدنه خودرو چیست و چرا اهمیت دارد

بیمه بدنه، بیمه‌ای است اختیاری که برای جبران خسارت‌های وارد شده به بدنه خودرو، خدماتی را ارائه می‌کند. این بیمه خدماتی را در غالب پوشش بیمه خطرات اصلی و پوشش بیمه خطرات فرعی عرضه می‌کند که برای استفاده از خدمات فرعی باید پوشش بیمه خطرات اصلی را نیز خریداری کنید.

بیمه بدنه خودرو به دلیل خدمات زیادی که ارائه می‌کند اهمیت دارد. علاوه بر خدمات زیاد بیمه بدنه، قیمت آن نیز مقرون به صرفه است و کلیه وسایل نقلی می‌توانند از این خدمات استفاده کنند.

خدمات بیمه بدنه خودرو

خدمات بیمه بدنه خودرو در خطرات اصلی شامل سرقت، آتش‌سوزی و خساراتی است که هنگام نجات به خودرو وارد می‌شود.

برای استفاده از پوشش خطرات فرعی نیز می‌توانید با پرداخت مبلغ بیشتری به شرکت بیمه، از این خدمات بهره‌مند شوید. این خدمات شامل شکسته شدن شیشه، تعویض لاستیک، حذف فرانشیز، پرداخت خسارت‌هایی که در خارج از کشور به خودرو وارد شده است، پوشش حذف استهلاک و غیره است.

ارائه خدمات فوری بیمه شخص ثالث با بیمه بازار

بیمه بازار یک سایت ارئه دهنده خدمات بیمه‌ای است. از جمله این خدمات می‌توان به نحوه محاسبه آنلاین هزینه بیمه شخص ثالث اشاره کرد.

برای محاسبه بیمه شخص ثالث لازم است کارت ماشین و بیمه ‌نامه قبلی خود را در دست داشته باشید و با وارد کردن اطلاعات خواسته شده، می‌توانید هزینه بیمه شخص ثالث را محاسبه کنید.

در سایت بیمه بازار علاوه بر محاسبه بیمه شخص ثالث می‌توانید به صورت آنلاین بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث را بخرید و در کمترین زمان ممکن، این بیمه‌ها برای شما ارسال خواهد شد.

در این سایت امکانات زیادی برای شما عزیزان فراهم شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به مقایسه، مشاوره و خرید اینترنتی انواع مختلف بیمه اشاره کرد.

برای استعلام و نحوه محاسبه بیمه شخص ثالث و خرید آن، همچنین خرید بیمه بدنه می‌توانید به سایت بیمه بازار مراجعه کنید.

 

کدخبر: 657431 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟