بیت کوین و بلاک چین مهمترین نیاز کشور در شرایط تحریم است

به گزارش رکنا، استخراج بیت کوین و رمزارزها در ایران، موافقان و مخالفان زیادی را در پی داشته است. برخی معتقدند استخراج رمزارزها می تواند در این شرایط اقتصادی به کمک ایران بیاید و برخی از مسائل را در شرایط تحریم حل کند. اما برخی هم استخراج بیت کوین و رمزارزها را به سوختن مازوت و مصرف بیش از اندازه برق نسبت داده و آن را در این شرایط توجیه پذیر نمی دانند.

در این خصوص گفتگوی رکنا با علی مصطفوی ، یکی از مدیران جوان صنعت نفت ، گاز و پتروشیمی را بخوانید:

مصطفوی درباره موضوع روز، ارزهای دیجیتالی و استخراج بیت کوین گفت: این روزها همه جا حرف از بیت کوین شنیده می شود. خیلی از مردم و تولید کنندگان دنبال کسب درآمد از این طریق هستند. ولی در مقالات موجود یا صرفا به فلسفه ایجاد بلاک چین و در نهایت بیت کوین می پردازند و یا به آموزش استخراج ارز های مجازی پرداخته می شود. گاهی هم صرفا به صورت سیاسی به موضوع نگاه کرده و مزایا و مضرات آن را بیان می کنند. لذا به نظرم بهترین چیزی که در این برهه زمانی می تواند به صورت عملیاتی کمک کند آموزش عملیاتی ساختارهای استفاده و کسب درآمد از بلاک چین می باشد.

تنها راه کسب درآمد از ارزهای مجازی استخراج آن نیست

وی در ادامه گفت: لازم است صریح بگویم ، تنها راه کسب درآمد از ارزهای مجازی استخراج آن نیست، بلکه این راه یکی از پر هزینه ترین روش های کسب درآمد و پرریسک ترین روش های موجود است.

این مدیر جوان ضمن بیان مطمئن ترین روش های کسب درآمد یا جذب سرمایه از بلاک چین در دنیا ، افزود: بعد از آن به توضیح هر یک از روش های بالا می پردازیم و سعی در این است که به صورت کاربردی موثر باشد.

1- آربیتراژ ، مهمترین روش کسب درآمد برای آنهایی است که سرمایه اولیه بالایی ندارند .

2- استاندارد ERC20 ، مهمترین راه برای تولید کنندگان ایرانی در شرایط تحریم است.

3- ایجاد کوین و توکن ، مهمترین راه برای نقل و انتقالات مالی مورد نیاز هلدینگ ها و صنایع متوسط و بزرگ است.

4- ایجاد صرافی کریپتو کارنسی به عنوان هاب انتقال مالی کشور، نیاز صد در صد کشور برای تامین امنیت جانی و مالی مردم است.

5- استخراج رمزارز، که چه بهتر رمز ارزهای ایرانی استخراج شوند.

1-آربیتراژ

مصطفوی گفت: اگر شما بتوانید ارزی را در یک صرافی رمزارز ارزانتر بخرید و آن را در همان لحظه خرید، گرانتر بفروشید به سود حاصل از این اتفاق آربیتراژ می گوییم .

صرافی های مطرح سال 2020 :(دسترسی به برخی از صرافی ها از ایران غیر ممکن است )

• Binance

• Coinbase

• UPHOLD

• Poloniex

• LocalBitcoins

• Bittrex

• Bitfinex

• Kraken

• yobit

قیمت بیت کوین در صرافی های فوق :

(5 بهمن ماه ساعت 11:50)

Binance Bittrex Poloniex Yobit

32737 دلار 32762 دلار 32771 دلار 33593 دلار

علی مصطفوی

مصطفوی افزود: این بدان معناست که در این لحظه با داشتن 32737 دلار می توان آن را به 33593 دلار تبدیل کرد و 856 دلار سود از آربیتراژ موجود بدست آورد . (دقت کنید تنها برق مصرف شده برای این کار انرژی مورد نیاز برای کامپیوتر یا گوشی موبایل بوده است ) ولی چند نکته کوچک وجود دارد که به شرح زیر است:

الف – شما برای معامله نیاز به ثبت نام در صرافی ها دارید و تایید میکنید که اگر در تحریم باشید صرافی این حق را دارد که دارایی شما را بلوکه کند !

ب- نظارتی بر صرافی ها وجود ندارد و خیلی راحت میتوانند دارایی شما را به کوچکترین بهانه ای مصادره کنند ....

وی تاکید کرد: پس برای کاهش ریسک امنیت سرمایه گذاری خود به هیچ وجه دارایی خود را در صرافی ها نگه ندارید و به کیف پول های رمز ارز خود برگردانید.

2-استاندارد ERC20 ، (اتریوم ، ETH)

این مدیر جوان در صنعت پتروشیمی گفت: یکی از متداول ترین روش های استفاده شده در دنیا جهت ایجاد توکن استاندارد ERC20 بر پایه کوین اتریوم ETH است . لذا اگر شما یاد بگیرید که یک White Paper خوب بنویسید ، رسما یک برنامه نویس این حوزه خواهید شد و بدون شک در آینده نزدیک تولید کنندگان و آنهایی که علاقه به نوشتن رمزارز دارند به شما نیاز پیدا خواهند کرد .

3-ایجاد کوین و توکن ، مهمترین راه برای نقل و انتقالات مالی مورد نیاز هلدینگها و صنایع متوسط و بزرگ

راه دور زدن تحریم های ظالمانه بهره بردن از ساختار بلاک چین است

وی ادامه داد: یکی از مهمترین راههای مورد نیاز برای دور زدن تحریم های ظالمانه استفاده از ساختار بلاک چین می باشد ، زیر ساخت مورد نیاز برای این مهم در این قسمت توسط خود ما ایجاد خواهد شد . شرکت های متوسط و بزرگ (فولاد ، پتروشیمی ، خودرو و ..... ) پشتوانه لازم برای ایجاد رمزارز را میتوانند محصول تولیدی خود قرار دهند .به عنوان مثال: یک هلدینگ دارای تعدادی پتروشیمی با معضل جذب سرمایه و نقل و انتقالات مالی در زمان حال مواجه است .کافیست برای محصولات خود یک کوین و یا توکن ایجاد کند .این کار 2 مشکل اساسی او را حل خواهد کرد :

1- عرضه توکن یا کوین های ایجاد شده بدون شک جذب سرمایه قابل توجهی برای او به همراه خواهد داشت.

2- هیچ دولتی توان جلوگیری از معاملات مردم دنیا با رمزارزهای مرجع را ندارد (لذا ایجاد توکن توصیه میشود) و این رمزارز ایجاد شده میتواند خیلی راحت در نقل و انتقالات مالی به آن مجموعه صادر کننده کمک نماید .

شاید فردا دیر باشد

وی افزود: شاید فردا دیر باشد ، فارغ از تحریم های موجود بر کشور ، آینده دنیا به سمت عدم استفاده از سوئیفت می رود و باید دقت داشت که اکثر کشورهای پیوسته به FATF نقش موثری در بازار رمزارزها دارند. پس بیایید اینطور نگاه کنیم که خیلی از آنهایی که به FATF پیوسته اند تمام نقل و انتقالات مالی خارج از سوئیفت خود و خارج از نظام بانکی را از طریق بلاک چین انجام می دهند .

مصطفوی تاکید کرد: اعتقاد دارم FATF همان کاری را در حوزه اقتصادی برای دشمنان قسم خورده انجام می دهد که سازمان ملل در حوزه حقوق بشر.در این مسیر وظایفی بر دوش دولت و مجلس می باشد. در مجلس بدون شک نیاز به قوانینی مدون در این زمینه احساس می شود.از طرفی در دولت نیز سازمانی مستقل نیاز است تا ایجاد و روند کار این کوین ها و توکن ها را از دیدگاه های اقتصادی ، امنیتی ، تولیدی و بازرگانی بررسی و نظارت نماید .

4- ایجاد صرافی کریپتو کارنسی به عنوان هاب انتقال مالی کشور

انتقالات مالی از بلاک چین قابل پیگیری نیست

مصطفوی افزود: انتقالات مالی از طریق بلاک چین به صورت عادی قابل پیگیری نیست مگر اینکه زیر ساخت های لازم برای کنترل آن را مهیا کنیم. این زیر ساختها باید تسهیل کننده انجام امورات در بلاک چین هم باشند. بدین معنا که آنهایی که برای رفع مشکل خود اقدام به جابجایی های مالی از طریق بلاک چین میکنند بتوانند خیلی راحت با تبدیل ریال خود به رمز ارزهای دیگر و یا رمز ارزهای دیگر به ریال این کار را انجام دهند .

وی ادامه داد: دولتهای مختلف به صورت غیر مستقیم اقدام به ایجاد این هاب ها برای کشور خودشان کرده اند. نکته قابل توجه در این صرافی ها این است که بنا باید بر تبدیل رمزارزها به پول رایج کشور باشد و نهایتا یک ارز دیگر. پیشنهاد من این است ارز دوم دلار یا یورو نباشد. همچنین نباید اجازه ادغام صرافی های فیزیکی با صرافی های رمزارز (Crypto Currency Exchange) داده شود .این کار می تواند حملات مستقیم دشمنان با هدف بی ارزش کردن پول ملی ما را نیز بی اثر نماید .

این مدیر جوان افزود: از منظر امنیتی نیز ایجاد این نوع صرافی ها به دلیل قابل رصد شدن نقل و انتقالات پیش از ورود به بلاک چین و پس از خروج از آن، بدون شک می تواند در حد قابل قبولی نیاز ها را برطرف نماید .درآمد این صرافی ها از کمیسیون معاملاتی است که در تمام دنیا توسط آنها به صورت آنلاین انجام می شود که بدون شک عدد قابل توجهی می باشد.

5- استخراج رمزارز / چه بهتر رمزارزهای ایرانی استخراج شود

این مدیر جوان ادامه داد: این روش که می توان گفت با توجه به اتفاقات اخیر و ارتباط قطعی برق به بیت کوین برای مخاطبان بسیار آشناتر به نظر می آید ، یکی از روش های کسب درآمد از این تکنولوژی است که در اصل استخراج کننده ها جهت تسهیل نقل و انتقالات در این شبکه درآمدی دریافت می کنند. که این درآمد با گذشت زمان و قدیمی شدن تجهیزات کم می شود. این روش سرمایه بسیار زیادی نیاز دارد و برق زیادی نیز مصرف می کند. ولی بدون شک برای کشور مهمترین نیاز برای ایجاد هاب انتقال مالی و ایجاد صرافی های رمزارز ایجاد مزارع استخراج قبل از آن است. الحمد الله ایران یکی از بزرگترین دارندگان این مزارع در دنیا به حساب می آید و زمان آن رسیده است که زیر ساخت ها و قوانین جهت ایجاد صرافی های رمزارز توسط دولت و مجلس و دیگر نهادها مهیا شود.

استخراج بیت کوین به تبادلات مالی ایران کمک می کند

وی افزود: لازم است خیلی صریح بگویم دشمنان ایران نمی توانند ببینند ایرانی ها از مسیری خارج از مسیر قابل کنترل آنها اقدام به نقل و انتقالات مالی کنند و تمام این داستان ارتباط بیت کوین و برق که شنیدیم صرفا برای سیاسی کردن موضوع و کشاندن کشور به سمت تعطیلی زیر ساخت مورد نیاز برای پیشرفت در این زمینه است.

مصطفوی در آخر گفت: همانطور که رهبری فرمودند باید قوی شویم و در زمینه تکنولوژی بلاک چین هم باید قوی شویم. قویا فکر می کنم اگر در این زمینه قوی شویم می توانیم یکی از قدرت های دنیا در جنگ های اقتصادی باشیم.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 654234 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی سمیه باغی
آیا این خبر مفید بود؟