خرج 8 میلیارد دلار ارز 4200 تومانی توسط دولت / مابه التفاوت نرخ ارز در جیب دولت؟!

به گزارش رکنا، شمس‌الدین حسینی، رئیس کمیته منابع کمیسیون تلفیق گفت: آقای روحانی می‌گویند: "یک دزدی صورت گرفته خب برید دستگیرشون کنید، شما متولی توزیع و تخصیص ارز هستید باید مسئولانه از بیت‌المال دفاع کنید." می‌دانید این دزدی یعنی چه؟  دولت می‌خواهد ۸ میلیارد دلار ارز را ۴۲۰۰ تومانی خرج کند که هیچ کجای لایحه گنجانده نشده و به صورت تلویحی می‌گوید اگر نرخ ارز ترجیحی به ‌ای تی اس تغییر کند دولت مجاز است منابع حاصله را در جهت معیشت و سلامت قرار دهد.

او با اشاره به اینکه دولت خودش هم در این باره به قطعیت نرسیده است افزود: ما به عنوان نمایندگان مجلس می‌گوییم که قانون باید به گونه‌ای نوشته شود که شفاف باشد و امکان نظارت و پاسخگویی وجود داشته باشد وگرنه مشابه اتفاقاتی که به صورت یک شبه افتاد می‌تواند مشکل ساز باشد.

رئیس کمیته منابع کمیسیون تلفیق با اشاره به اینکه نمی‌شود کشور را این گونه اداره کرد، گفت: یکی از تصمیماتی که ما ناگزیر شدیم در کمیسیون تلفیق اتخاذ کنیم این بود که یک سامانی به سیاست ارزی کشور بدهیم و سیاست ارزی کشور را از رانتی که هیچکس در قبال آن پاسخگو نیست نجات دهیم.

حسینی اظهار کرد: متولی توزیع و تخصیص ارز باید از بیت المال مسئولانه دفاع کند، اما متولی می‌گوید که دزدی صورت گرفته، ۸ میلیارد دلار رقم زیادی است.

او ادامه داد: ما هیچ کف و سقفی را برای نرخ ارز نگذاشته ایم، حتی بانک مرکزی می‌تواند ارز را با قیمت زیر بازار بفروشند، گزارش دیوان محاسبات نشان می‌دهد برخی از کالا‌های اساسی که مشمول یارانه‌ها بودند تا ۱۶۰ درصد در طی این دو سال افزایش را نشان می‌دهد لذا ما با مدیریت بازار ارز موافق هستیم.

رئیس کمیته منابع کمیسیون تلفیق تصریح کرد: من طرفدار این موضوع که هر توافقی بهتر از عدم توافق است، نیستم ،ما در سیاست‌گذاری و اداره کشور نمی توانیم اینگونه رفتار کنیم ما باید در جهت بهبود حرکت کنیم، تمام تلاشمان را می‌کنیم تا کشور پیش بینی پذیر تر باشد ما نمی‌توانیم بگوییم ریسک صفر است.

حسینی اظهار کرد: وقتی از بازار ارز صحبت می کنیم باید بدانیم که بازار ارز ارکانی دارد، بانک مرکزی در همه جای دنیا در قبال بازار مسئول است ،ما هیچ کفی برای نرخ ارز در نظر نگرفتیم، اگر می‌توانستیم سقف موثر بگذاریم حتما می گذاشتیم، ولی در سال جاری به روایت‌هایی مطرح می‌شود که نرخ محاسباتی ۸ هزار و ۸۰۰ هزار تومان بوده ولی نرخ ارز به ۳۰ هزار تومان هم رسید.

او افزود: مقامات بانک مرکزی حتما پیش بینی خوشبینانه از آینده نرخ ارز را ارائه می دهند ولی خیلی با احتیاط این پیش‌بینی را اعلام می‌کنند ما می‌گوییم که تخصیص و تقاضای ارز قابل مدیریت است ،سیستم ثبت سفارش و مواردی از این دست باید باشد و تحت کنترل قرار بگیرد ،ما از مبدا باید اقدام به کنترل کنیم، ما نمی‌گوییم که وزارت صمت باید همه کالاها را ثبت سفارش کند و به همه کالاها در این شرایط خاص اجازه ورود بدهد ، زیرا ما قانون و آیین نامه اجرایی صادرات و واردات داریم و اختیارات کمیته ها و اختیارات بانک مرکزی هم مشخص است، به بانک مرکزی کمک می کنیم ارز حاصل از صادرات به چرخه تجاری کشور برگردد .

رئیس کمیته منابع کمیسیون تلفیق گفت: اگر درآمدهای نفتی و ارزی نبود ،شاید بحث تحلیل سیاست ارزی جایش در مالیه عمومی بودجه نبود، اما چه کنیم که این موضوع اجتناب‌ناپذیر است و ما ناگزیریم در بودجه سال ۱۴۰۰ به سیاست ارزی و سیاست حمایتی بپردازیم./باشگاه خبرنگاران جوان آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

 

کدخبر: 648742 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟