چه ریسکی بازار بورس را تهدید می کند؟ 3 ماه پایانی 1399 چگونه خواهد بود؟

به گزارش رکنا، مهدی رضایتی، کارشناس بازار سهام درباره عملکرد بازار سرمایه تا پایان امسال گفت: پیش‌بینی می‌شود بازار سهام تا پایان امسال روند صعودی دارد و فکر می‌کنم تا پیش از انتخابات 1400 بازار خوبی داشته باشیم. از اواخر امسال گروه‌های بزرگ می‌توانند رشد مثبتی داشته باشند که یک مرحله از رشد آنها می‌تواند پس از انتشار گزارش 9 ماهه باشد که تا پایان این ماه منتشر می‌شود.

او ادامه داد: اما به شکل دقیق‌تر روند بازار وابسته به قیمت دلار است. با پیش‌بینی دلار بالای 23 هزار تومان روند بازار سهام می‌تواند صعودی باشد. درحال حاضر قیمت‌های جهانی وضعیت خوبی دارند، نرخ سود بانکی بیشتر نشده و اکثر متغیرها به نفع بازار سرمایه است. در کل ریسکی بازار را تهدید نمی‌کند.

ضرر و زیان

این کارشناس درباره مشارکت پایین در عرضه اولیه‌ توضیح داد: در حقیقت گروهی از افراد که امسال وارد بورس شده بودند به دلیل ضرر و زیان از بازار خارج شدند و درصدی که نشان‌دهنده کاهش مشارکت در بازار است احتمالا به دلیل خروج همین سهامداران است.

او در ادامه درباره بازگشت سهامداران و اعتماد دوباره به بازار سرمایه گفت: این اتفاق بستگی به یک سری متغیرهای رفتاری و اجتماعی دارد و همچنین رفتار دولت نیز در بازگشت این افراد به بازار سهام بسیار تاثیرگذار است. اما این اعتماد از دست رفته را به راحتی نمی‌توان بازگرداند و سخت است دوباره شاهد موج مشارکت مردم در بازار سرمایه باشیم.

رضایتی ادامه داد: به شکل قطعی نیز نمی‌توان از مشارکت مردم ناامید شد زیرا مردم از طریق سهام عدالت همچنان درگیر بازار سهام هستند و اگر شاهد افزایش ارزش سهام عدالت خود باشند به مرور به این نوسانات بازار عادت می‌کنند. در بلند‌مدت چشم‌انداز خوب و مشارکت بیشتری برای بازار سهام پیش‌بینی می‌شود اما در کوتاه‌مدت پیش‌بینی می‌شود سهامدارانی که درحال حاضر با این نوسانات شدید در بورس حضور دارند همچنان در بازار سرمایه بمانند و به مشارکت خود ادامه دهند.

سرنوشت پالایش یکم که از قیمت پذیره‌نویسی‌اش کمتر شده است

این کارشناس درباره سرنوشت پالایش یکم که از قیمت پذیره‌نویسی‌اش کمتر شده است، گفت: اشتباهی که درباره پالایشی‌ها رخ داد عرضه با قیمت بالا بود و درباره پالایش یکم بی‌تدبیری دولت باعث سلب اعتماد مردم شده است اما پیش‌بینی می‌شود در آینده وضعیت رو به رشدی داشته باشد. درحال حاضر قیمت پالایشی‌ها روند خوبی دارد و در وضعیت فعلی بازار سهام که سهم‌های بزرگ و بنیادی به صورت منفی معامله می‌شوند، انتظار می‌رود در میان‌مدت شاهد رشد قیمت آن باشیم.

رضایتی درباره بدترین و بهترین حالتی که می‌توان برای بازار سهام متصور شد توضیح داد: ترکیب کاهش قیمت‌های جهانی و نرخ دلار و افزایش نرخ سود بانکی به ضرر بازار سرمایه است و شاهد بدترین سناریو برای بازار سرمایه هستیم. اما با تثبیت نرخ دلار بالای 23 هزار تومان، کاهش نرخ سود بانکی و افزایش مشارکت مردم و ورود سرمایه به بازار سهام نیز می‌توانیم بهترین سناریو را برای بازار سرمایه پیش‌بینی کنیم.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 644564 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟