پیش بینی بورس در هفته اول آبان

به گزارش رکنا، بررسی روندهای درونی بازار سهام در هفته گذشته نشان می‌دهد که بسیاری از سهام‌داران ترجیح می‌دهند که از بورس خارج شوند. در هفته گذشته در مجموع 3 هزار و 308 میلیارد تومان پول حقیقی‌ها از بورس خارج شد که یک سوم کل پول حقیقی خروجیمهرماه را تشکیل می‌دهد.
نگاه کوتاه‌مدت به بازار سهام، ناامیدی نسبت به بازگشت شاخص بورس به قله‌های فصل تابستان، کاهش نرخ ارز، مداخلات سیاست‌گذاران در بازار و افزایش ریسک‌های سیاسی تحت تاثیر نزدیکی به انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده از جمله عوامل این نزول بیان می‌‌شوند.
بسیاری از معامله‌‌گران موقعیت سرمایه‌گذاری خود در بازار سرمایه را مطابق با تحولات انتخابات امریکا تعیین کرده‌اند و از این رهگذر هم‌جهت با اخبار این انتخابات در موقعیت‌های خرید و فروش در رفت و آمد بوده‌اند. در هفته‌های دوم و سوم مهرماه روند تغییر مالکیت سهام حقوقی به حقیقی بسیار پرنوسان بود، تا جایی که برخی تحلیل‌گران این روند ورود و خروج پول حقیقی‌ها را جنون‌آمیز توصیف کردند.
با این حال در هفته پایانی مهرماه در تمامی روزهای کاری، بورس با خروج پول‌های حقیقی مواجه بود. به نظر می‌رسد با نزدیک شدن به موعد انتخابات ریاست جمهوری امریکا، هم‌جهت با ریزش قیمت دلار در بازار ارز، بسیاری از سهام‌داران ترجیح داده‌اند از بورس خارج شوند.
بر اساس گزارش مرکز آمار ایران که به تازگی منتشر شده، شاخص قیمت مصرف‌کننده در مهرماه به 261.5 واحد رسیده و نرخ تورم نقطه به نقطه به بیش از 40 درصد افزایش یافته است. میانیگن 12 ماهه نرخ تورم نیز در ماه گذشته به 27.2 درصد رسید. رشد نرخ تورم می‌تواند موجب افزایش قیمت‌ سهام شرکت‌ها شود. بعضی از تحلیل‌گران معتقدند اثر افزایش نرخ تورم به زودی در بورس بروز خواهد کرد و موجب رشد شاخص‌های بازار سهام خواهد شد.
در هفته گذشته قیمت دلار چند پله پایین آمد و به کانال 27 هزار تومان هم وارد شد، اما در پایان هفته دوباره روندی صعودی پدا کرد. گفته می‌شود عامل اصلی کاهش قیمت دلار افزایش احتمال پیروزی جو بایدن، کاندیدای حزب دموکرات است. تا جایی که برخی تحلیل‌گران از آن به پیش خور شدن تاثیر پیروزی وی بر نرخ دلار تعبیر کرده‌اند. بازار بورس تهران هم در هفته گذشته روندی نزولی داشت و شاخص کل در مجموع 149 هزار واحد نزول کرد. گروهی از تحلیل‌گران معتقدند روند تغییرات بورس تحت تاثیر قیمت دلار است و روند کاهشی قیمت دلار جز ریزش شاخص‌های بورس نتیجه‌ای به همراه نخواهد داشت. در نتیجه اگر روند افزایشی نرخ دلار در پایان هفته، در هفته آینده هم ادامه یابد، می‌توان انتظار داشت که بورس هم از روند نزولی خود نجات پیدا کند. در مقابل گروهی دیگر معتقدند بورس تا زمان تعیین پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در وضعیت بیم و امید باقی خواهد ماند و افزایش نرخ ارز نمی‌تواند موجب تغییر روند بورس شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 619400 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟