به گزارش رکنا،معادله میزان دریافتی بازنشستگان تامین اجتماعی، تا روزهای پایانی سومین ماه سال، همچنان بدون جواب مانده است. در روزهای گذشته، اعداد متناقض و گاهاً غیرقابل قبولی از مجاری رسمی به گوش رسید؛ دولتی‌ها ادعا کردند که حقوق بازنشستگان به ۲ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان خواهد رسید البته این حرف را خیلی زود پس گرفتند اما حقیقت این است که درصورت اعمال افزایش ۲۶ درصدی شورایعالی کار برای حداقل مستمری، پایه مستمری به یک میلیون و ۹۱۱ هزار تومان خواهد رسید که با احتساب مزایای مزدی بازنشستگان که حدود ۲۰۰ هزار تومان است، نهایتاً به ۲ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان خواهد رسید؛ حال چگونه قرار است فاصله این رقم ناچیز با اعدادی مانند ۲ میلیون و ۷۰۰ یا ۲ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان پرشود؟

اکبر شوکت (عضو هیات امنای تامین اجتماعی) در این رابطه با تاکید بر اینکه اگر ما می‌گوییم ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، فقط نظر شخصی خود را می‌گوییم و قصد ما مطالبه‌گری از دولت است؛ می‌گوید: اگر افزایش حقوق را به علاوه همسان‌سازی درنظر بگیریم، به این رقم‌ها نزدیک می‌شویم؛ خواسته ما این است که دولت منابعی برای همسان‌سازی در اختیار سازمان تامین اجتماعی قرار دهد تا حقوق بازنشستگان به مبلغ ۲ میلیون و ۷۰۰ یا ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان برسد و بی‌عدالتی میان بازنشستگان کشوری و تامین اجتماعی وجود نداشته باشد.

وی ادامه می‌دهد: دولت برای برقراری عدالت باید منابع همسان‌سازی را در اختیار سازمان قرار دهد؛ با توجه به اینکه تصمیمات نادرست اقتصادی دولت، موجب به وجود آمدن تورم‌ شده و کارگران و بازنشستگان هیچ نقشی در به وجود آمدن تورم ندارند و همیشه بار سنگین دشورای‌های اقتصادی ازجمله گرانی‌ها و تحریم را بر دوش کشیده‌اند، حداقل کاری که دولت می‌تواند انجام بدهد تا کارگران بازنشسته بتوانند اندکی به دریافتی عادلانه‌تر نزدیک شوند، تخصیص منابع ریالی برای اجرای همسان‌سازی است. این منابع باید به نحوی به سازمان اختصاص یابد که با احتساب افزایش مستمری‌ها، حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به حقوق بازنشستگان کشوری نزدیک شده و عدالت برقرار شود.

توافق میان سازمان برنامه و بودجه و سازمان تامین اجتماعی مبنی بر واگذاری سهام برخی شرکت‌ها به سازمان.

شوکت در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون تخصیص منابع برای اجرای همسان‌سازی به سرانجام رسیده یا خیر؛ می‌گوید: بحث اختصاص منابع توسط وزیر کار و مدیرعامل سازمان در حال پیگیری است و طبق شنیده‌های ما، یک توافقی میان سازمان برنامه و بودجه و سازمان تامین اجتماعی مبنی بر واگذاری سهام برخی شرکت‌ها به سازمان صورت گرفته ولی باید منتظر مصوبه هیات وزیران باشیم. به همین دلیل از هیات وزیران انتظار داریم منابع همسان‌سازی به درستی و به اندازه کافی در اختیار سازمان قرار بگیرد.


عضو هیات امنای سازمان تامین اجتماعی در رابطه با درصد افزایش مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی در سال ۹۹ می‌گوید: براساس مواد ۱۱۱ و ۹۶ قانون تامین اجتماعی باید ۲۶ درصدی را که برای افزایش حداقل حقوق شاغلان تصویب کرده‌اند، برای افزایش مستمری بازنشستگان نیز لحاظ کنند؛ با اعمال این افزایش، حداقل مستمری به یک میلیون و ۹۱۱ هزار تومان می‌رسد و با احتساب مزایای جانبی ۲۰۰ هزار تومانی، در نهایت دریافتی بازنشسته حداقل‌بگیر به همان ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان می‌رسد اما انتظار ما از دولت این است که با اختصاص منابع همسان‌سازی، دریافتی بازنشسته کارگری را به پایه ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی برساند که برای بازنشستگان کشوری و لشگری در نظر گرفته‌اند.


شوکت در پایان تاکید می‌کند: انتظار داریم این منابع حداکثر تا ماه بعد در اختیار سازمان قرار بگیرد و بازنشستگان بتوانند ماه آینده مستمری افزایش یافته را به اضافه رقم همسان‌سازی دریافت کنند؛ ما در سال سوم برنامه توسعه ششم قرار داریم و طبق الزامات برنامه ششم، امسال دولت باید حتماً همسان‌سازی را اجرایی کند.
برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 575615 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟