آیا نان ویروس کرونا را منتقل میکند ؟

به گزارش رکنا، رییس اتحادیه نانوایان سنتی تهران، گفت: با توجه به اینکه در سال‌جاری، دستمزد کارگران و هزینه‌های جاری نانواها افزایش پیدا کرده است بنابراین هزینه‌های تولید نان، رشد قابل توجه‌ای داشته و از دولت خواستاریم که درخصوص تعیین قیمت نان تصمیم‌گیری کند.
با شیوع بیماری کرونا در کشور نگرانی‌های مردم در زمینه تهیه اقلام مورد نیاز خانواده افزایش یافت و یکی از مواردی که مردم نسبت به تهیه آن حساسیت بیشتری داشتند نان بود. درخصوص اینکه نان، می‌تواند بیماری کرونا را انتقال دهد با رییس اتحادیه نانوایان سنتی تهران به گفتگو پرداخته‌ایم که مشروح آن به شرح ذیل است:

"بیژن نوروز مقدم" در پاسخ به این پرسش که دو نرخی بودن قیمت آرد باعث ایجاد رانت می‌شود؟ اظهار داشت: سال گذشته به دولت پیشنهاد دادیم که میزان یارانه آرد را افزایش بدهد تا خبازی‌ها هم بتواند قیمت نان را با نرخ مناسب‌تری عرضه کنند ولی دولت با این پیشنهاد مخالفت کرد.

وی افزود: اگر دولت میزان یارانه آرد را افزایش می‌داد علاوه بر اینکه به بودجه دولت کمک می‌کرد بلکه خبازی‌ها هم می‌توانستند قیمت نان تولیدی را افزایش بدهند ولی دولت گفت که با شرایط موجود امکان افزایش یارانه آرد به صلاح نیست.

نوروزمقدم تصریح کرد: رانت زمانی رخ خواهد داد که مابه‌التفاوت قیمت آرد یارانه‌ای و نیمه‌یارانه‌ای با نرخ آزاد زیاد باشد ولی درحال‌حاضر به دلیل اینکه فاصله قیمتی آرد یارانه‌ای با آزاد تفاوت چندانی ندارد بنابراین در این زمینه، رانتی وجود ندارد.

هزینه‌های تولید نان افزایش یافته است

رییس اتحادیه نانوایان سنتی تهران در پاسخ به این پرسش که در سال‌جاری قیمت نان افزایش نیافته است، گفت: از ابتدای سال‌جاری تاکنون هزینه‌های تولید نان به شدت افزایش پیدا کرده است. با توجه به اینکه میزان حقوق کارگران در سال‌جاری افزایش یافته و علاوه براین، بر میزان مالیات افزوده شده و هزینه‌های گاز، آب و برق رشد داشته است بنابراین هزینه‌های تولید نسبت به سال گذشته، افزایش چشمگیری داشته است.

نوروزمقدم افزود: حدود پنج سال است که قیمت نان افزایش پیدا نکرده است و طبق توافقی که سال گذشته با دولت داشتیم قرار بر این شد که اگر در سال آینده، هزینه‌های تولید افزایش پیدا کرد به اتحادیه این اجازه را بدهد که قیمت نان را افزایش بدهد ولی تاکنون، افزایش قیمت در نان، رخ نداده است و امیدوار هستیم که دولت تدابیری برای این صنف اتخاذ کند تا خبازان بتوانند به فعالیت خود ادامه بدهند.

نان نمی‌تواند ویروس کرونا را منتقل کند

رییس اتحادیه نانوایان سنتی تهران در پاسخ به این پرسش که بیماری کرونا می‌تواند از طریق نان به افراد منتقل می‌شود؟ گفت: طبق اظهارات ستاد ملی مبارزه با کرونا ویروس کرونا در دمای بالای ۵۰ درجه از بین می‌رود؛ به دلیل اینکه تنور نانوایی‌ها بسته به تولید نانی که پخت می‌کنند از دمای ۵۰ تا ۴۰۰ درجه سانتی‌گراد حرارت دارند بنابراین در فرایند تولید نان این ویروس از بین می‌رود و نان تولیدی نمی‌تواند حامل این ویروس باشد.

نوروزمقدم افزود: مردم بایستی در این خصوص رعایت کنند و در زمان خرید نان از نانواها نکات بهداشتی را رعایت کنند تا نان پس از خروج از تنور، آلوده به ویروس نشود.

وی تصریح کرد: در نانوایی ها پروتکل‌های بهداشتی رعایت می‌شود و مردم بابت اینکه نان تولیدی، سالم و بهداشتی است آسوده خاطر باشند.

رییس اتحادیه نانوایان سنتی تهران، افزود: از دولت خواستاریم که مواد ضدعفونی و بهداشتی را با قیمت مصوب در اختیار خبازی‌ها بگذارد چون، تهیه این مواد از بازار آزاد علاوه بر اینکه گران‌تر است بلکه امکان این وجود دارد که مواد تقلبی باشد و کارایی لازم برای گندزدایی را نداشته باشند.

کرونا تأثیری در میزان فروش نان نداشت

رییس اتحادیه نانوایان سنتی تهران در پاسخ به این پرسش که شیوع بیماری کرونا تأثیری در میزان فروش خبازی‌ها داشته است، گفت: در روزهای ابتدایی که شیوع بیماری کرونا رسانه‌ای شد تا حدودی بر میزان فروش نانوایی‌ها تأثیر گذاشت و فروش نان، کاهش یافت ولی با توجه به اینکه نان قوت غالب مردم است در ادامه، میزان فروش نان به حالت عادی قبل از کرونا برگشت.

نوروزمقدم افزود: در خبازی‌ها فاصله‌گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی رعایت می‌شود و در این‌ خصوص جای نگرانی نیست و مردم می‌توانند با خیال آسوده، نان مورد نیاز خود را از خبازی‌ها تهیه کنند.

وی در پایان، گفت: با توجه به اینکه هزینه‌های تولید در سال‌جاری افزایش پیدا کرده است از دولت خواستاریم که هر چه زودتر درخصوص قیمت نان تصمیم‌گیری کند تا نانواها برای تأمین هزینه‌ها با مشکل روبرو نشوند و به تخلف روی نیاورند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 575233 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟