به گزارش رکنا، پیش از شروع هفته اخیر، آخرین کارنامه هفتگی بازارها این گونه بود: بورس منفی ۴٫۸ درصد، دلار منفی ۱٫۴ درصد، طلا منفی ۲٫۱ درصد و سکه هم منفی ۰٫۷ درصد.

در واقعیت نیز این اتفاق رخ داد و طبق پیش‌بینی بازار سهام به روند صعودی خود بازگشت. علاوه بر این، با تداوم کنترل قیمت دلار، در بازار ارز تنها روند نزولی این باار متوقف شد و در بازار طلا نیز بازدهی مثبت اندکی ثبت شد.

در هفته اخیر بورس بیشترین بازدهی را بین بازارها داشت.

طی هفته اخیر بازدهی بازارها این گونه بود: بورس مثبت ۹٫۵ درصد، طلا مثبت ۱٫۸ درصد، سکه مثبت ۱٫۴ درصد و دلار مثبت ۰٫۰۵ درصد.

در این شرایط که بازار سهام به روند گذشته خود بازگشته و دلار و طلا هم حداقل بازدهی مثبت را ثبت کرده‌اند، چه سیگنال‌های سیاسی و اقتصادی برای بازارها قابل مشاهده است؟

سیگنال‌هایی برای بازارها

اما مهمترین اخبار چند روز اخیر چه بودند؟

توییت اخیر رئیس جمهور آمریکا مبنی بر امکان‌پذیری توافق ایران و آمریکا و واکنش وزیر امور خارجه ایران از مهمترین اخبار روزهای اخیر است. محمد جواد ظریف در پاسخ به ترامپ در توییتر خود نوشت: ما برخلاف اقدامات زیردستان شما، به تبادل انسان‌دوستانه دست یافتیم.ما زمانی که شما وارد دفتر ریاست جمهوری شدید، توافقی داشتیم.ایران و دیگر اعضای برجام هرگز میز را ترک نکردند.مشاوران شما که اکثرا الان اخراج شده‌اند قمار احمقانه‌ای انجام دادند.اینکه چه زمانی بخواهید آن اشتباه را اصلاح کنید، به شما بستگی دارد.

اما در بخش اخبار اقتصادی نیز خبرهای مهمی منتشر شده است.

شورای عالی ترابری با افزایش ۲۰ درصدی قیمت بلیت قطارهای مسافری و ۵۰ درصدی قیمت بلیت قطارهای حومه‌ای موافقت کرده است. علاوه بر این، رئیس انجمن بیسکویت، شیرینی و شکلات گفته است: با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه، حقوق و دستمزد و سایر هزینه‌های تولید، قیمت شکلات ۱۵ تا ۲۰ درصد باید افزایش یابد. افزایش قیمت در بخش مواد شوینده نیز در هفته اخیر اعلام شد. هرکدام از این افزایش قیمت‌ها ممکن است سیگنال‌های مثبتی برای تعدادی از نمادهای بورسی باشند.

علاوه بر این، غلامرضا انصاری، معاون اقتصادی وزیر خارجه ایران از برنامه‌هایی برای تزریق سرمایه‌های خارجی در بورس خبر داده است. توافق احتمالی اوپک درباره تولید نفت و افزایش قیمت نفت، ادامه عرضه سهام دولت به صورت صندوق‌های قابل معامله، پیشنهاد در نظر گرفتن مزیت مالیاتی برای شرکت‌های جدید بورسی در سال ۹۹ که احتمالا در جلسه سران سه قوه مطرح خواهد شد و تخصیص یک میلیارد دلار وام ارزی به شرکت‌های خودروساز از دیگر اخبار مهمی بودند که احتمالا در روزهای آینده بتواند بر روند بازار سهام تاثیر مثبتی بگذارد.

همچنین اعلام تمدید قرارداد صادرات برق ایران به عراق، از سرگیری فعالیت مرزی ایران و ترکیه، دو وعده جدید رئیس سازمان بورس درباره تغییر احتمالی نحوه پرداخت سود مجامع بورسی از طریق سجام و حل مشکل هسته معاملاتی و در کنار این اخبار، اعلام تداوم عرضه اولیه‌های بورسی نیز از دیگر اخبار مهم و احتمالا موثر بر تشدید روند صعودی بورس باشند.

علاوه بر این، رئیس جمهور در گفتگوی تلفنی با دو عضو کابینه یعنی رئیس کل بانک مرکزی و وزیر صمت نشان داد که همچنان کنترل بازارهایی مثل ارز و انواع کالاها برای کاهش شتاب تورم مدنظر سیاست‌گذاران است.

در همین مورد رئیس کل بانک مرکزی نیز بار دیگر گفته است: تمرکز بانک مرکزی بر ثبات بازارها است.

اتفاق دیگری که به نظر می‌رسد در راستای همین سیاست‌های مورد اشاره باشد اصلاح ساختار بودجه دولت است که طبق گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه قرار شده شنبه آینده برنامه اصلاح ساختار بودجه به مجلس برود.

محمد باقر نوبخت در توئیتی اظهار کرد: ‌برنامه اصلاح‌ساختار بودجه با رویکرد قطع وابستگی به نفت که باهمکاری صاحب‌نظران در سازمان برنامه و بودجه تهیه و پارسال به شورای عالی هماهنگی اقتصادی ارسال شد، جراحی بزرگ نظام اقتصادی و اداری است که نیاز به اجماع دارد.

با این حال خبر مهم دیگر بورس این است که طبق اعلام گودرزی، معاون سازمان بورس از روز شنبه تا روز ۲۱ خرداد معاملات سهام عدالت بعد از ساعت معاملات بازار سهام است و از ساعت ۱۲ و ۴۵ دقیقه تا ۱۴ تمام نماد‌ها در بازار معامله می‌شوند و دارندگان سهام عدالت می‌توانند از طریق فروش آنلاین یا کارگزاری‌ها اقدام به فروش کنند.

در دو بازار ارز و طلا نیز که احتمالا از خبر سیاسی مورد اشاره متاثر شوند اتفاق قابل توجه دیگری به نظر نمی‌رسد رخ داده باشد. دبیر اتحادیه طلای تهران نیز در این مورد به تجارت‌نیوز گفته است: چنانچه ثبات بازار ارز و انس جهانی طلا ادامه داشته باشد، قیمت طلا تا پایان خرداد ماه گران نخواهد شد.

بدین ترتیب اخبار مورد اشاره گویای این است که در صورت متاثر نشدن بازار سهام از آغاز فروش آنلاین سهام عدالت در بورس، با توجه به اتفاقات چند روز اخیر روند بازار سهام صعودی باقی خواهد ماند و در دیگر بازارها با توجه به تداوم کنترل‌های مورد ادعای مقامات مسئول نوسان قابل توجهی اتفاق نخواهد افتاد.
برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 573949 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟