قیمت دلار و ارز کاهش می‌یابد؟

به گزارش گروه اقتصادی رکنا، در روزهای اخیر هیجان در بازار طلا و ارز تا حدودی کنترل شده و همین موضوع باعث تثبیت نرخ دلار در کانال ۱۷هزار تومانی شده است. فراموش نکرده‌ایم که تا چند هفته قبل شوک ناشی از اصلاح بورس و کاهش عرضه در بازار ارز عملاً یک فضای هیجانی در بازار ایجاد کرده بود.
حالا و در نیمه خرداد ماه بازار ارز عملاً تثبیت شده است و خبری از صعودهای هیجانی نیست. انتظار می‌رود با کاهش اثرات کرونا در کشور عراق، رفته رفته مرزهای اصلی تجاری دو کشور همچون مرز مهم چذابه بازگشایی شود.
پیش از این احتمال بازگشایی این مرزها در اواخر خرداد ماه مطرح شده بود که به هر حال با شروع فرآیند تجاری و صادرات محصولات به کشور همسایه عملاً فرآیند بازگشت ارز سرعت بیشتری می‌گیرد و با افزایش عرضه احتمال کاهش قیمت ارز دور از ذهن به‌نظر نمی‌رسد.

کشور توانسته راه های جایگزین برای فروش نفت پیدا کند

با شیوع کرونا هرچند تقاضای جهانی انرژی در جهان کاهش یافته اما کشور توانسته است راههای جایگزین جدیدی برای فروش نفت و فرآورده‌های نفتی ایجاد کند، نمونه‌های واضح آن در صادرات بنزین با کشتی‌های غول‌پیکر به ونزوئلا و همچنین بخشنامه‌ها و مصوبات دولت در خصوص ترانزیت خارجی فرآورده‌های نفتی قابل مشاهده بود. این عوامل می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی در توازن تراز تجاری کشور داشته باشد.
در روزهای اخیر تغییرات جدی در گروه‌بندی کالایی و تخصیص ارز ۴۲۰۰ و نیمایی ایجاد شده است که مجموع این عوامل یک شوک مقطعی به بازار وارد کرد. اما ظاهراً این تغییرات نیز تا حدودی پذیرفته شده و شوک اولیه در حال تخلیه شدن است،
به‌عنوان مثال اعلام شد گروه‌های کالایی ۲۳ به بعد بایستی از ارز صادراتی اشخاص استفاده کنند و همچنین برخی کالاهای گروه یک به گروه ۲ منتقل شدند. به هر حال تلاش‌ها برای کنترل و تأمین ارز وارداتی در شرایط تنگنای ارزی پساکرونا قابل تقدیر است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید

کدخبر: 573341 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟