کاهش چشم‌گیر صادرات فرش

به گزارش رکنا، عبدالله بهرامی، رئیس کمیسیون صنایع دستی اتاق تعاون درباره ظرفیت های استفاده از فرش دستباف برای کاهش وابستگی به نفت گفت: بی توجهی دولت باعث شده است که جایگاه صادرات فرش دستباف تنزل یابد و با وجود اینکه 6هزار نفر تحصیلکرده در زمینه فرش داریم اما متأسفانه صادرات خوبی در این زمینه نداشته ایم.

وی با بیان اینکه صادرات فرش زمان بر است گفت: حدود 90 درصد تولیدات فرش دستباف صادر می شود اما گاهی پول صادرات فرش یک سال بعد باز می گردد. بانک مرکزی با الزام پیمان سپاری برای صادر کنندگان آنان را ملزم می کند که ارز حاصل از صادرات فرش را در سامانه نیمایی عرضه کند.

بنا بر گزارش تسنیم، بهرامی درباره ظرفیت صادرات فرش دستباف گفت:صادرات فرش دستباف تا 20 سال اخیر به یک و نیم میلیون دلار می‌رسید و تعداد دو میلیون بافنده فرش در کشور وجود داشتند و ظرفیت تولید سالانه 6 میلیون متر مربع فرش دستباف وجود داشت که می‌توان تا سه میلیارد دلار ارزآوری از محل صادرات فرش ایرانی داشته باشد.

مدیرعامل اتحادیه سراسری فرش دستباف گفت:‌در حال حاضر یک میلیون نفر در صنعت فرش دستباف فعالیت دارند که اگر برای هر نفر سالانه 6 متر مربع تولید فرش در نظر بگیریم این رقم می‌تواند سه میلیارد دلار صادرات برای کشور به ارمغان آورد.

مدیرعامل اتحادیه سراسری فرش دستباف مهمترین مقصد صادرات فرش ایران را کشورهای آلمان، امارات متحده عربی، آفریقای جنوبی،‌ژاپن و چین اعلام کرد و گفت: سال گذشته 420 میلیون دلار صادرات فرش دستباف انجام شد، امسال در 4 ماه ابتدایی سال فقط 30میلیون دلار فرش صادر شده است.

وی ادامه داد: برای تقویت فعالان این حوزه نیازمند تعریف تسهیلات جدید مالی هستیم. این در حالی است که مالیات بر ارزش افزوده سبب شده که هزینه‌ها بالاتر برود.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 526566 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟