آنچه در مورد بعضی از انواع جراحی های چشم باید بدانید +هزینه

به گزارش رکنا، لیزیک, لازک, پی آر کی, فمتولیزیک و اسمایل پنج روش رایج برای درمان عیوب انکساری چشم هستند. منظور از عیوب انکساری عوارضی مثل دوربینی, نزدیک‌بینی و آستیگماتیسم است. همه این روش‌ها، فرد را از استفاده از عینک، بی‌نیاز می‌کنند. کدام روش به حال شما مفیدتر است؟ هزینه‌ روش‌های مختلف چقدر است؟ کدام بیمه هزینه‌های این نوع جراحی را تقبل می‌کند؟ در اینجا ابتدا روش‌های مهم و رایج را شرح خواهیم داد و بعد هزینه‌های مربوطه را بیان خواهیم کرد.

فمتو لیزیک و اسمایل، جدیدترین و پیشرفته‌ترین روش‌های جراحی چشم (و البته گران‌ترین) به شمار می‌آیند اما این به آن معنا نیست که برای همه مناسب هستند. پزشکان متناسب با وضعیت چشم فرد (و از همه مهم‌تر، متغیری به نام ضخامت قرنیه) بهترین و کارآمدترین روش را تجویز می‌کنند. در جراحی لیزیک، جراح لایه باریکی (به‌‌‌نام فلپ) را که ضخامتی حدود ۱۰۰ تا ۱۸۰ میکرون دارد را از بافت قرنیه می‌برد و در مرحله بعد، قرنیه زیر آن را با لیزر شکل می‌دهد. در نهایت فلپ به آرامی در جای خود قرار داده می‌شود.

روش پی‌آرکی ابداع شد تا یکی از عیوب روش لیزیک، برطرف شود. در این روش، جراح لایه بسیار نازکی از با لیزر یا با محلول الکل و چاقوی ظریف جراحی برمی‌دارد اما برخلاف لیزیک، آن لایه نازک در جای قبلی خود قرار داده نمی‌شود و «اپیتلیوم» به صورت طبیعی، ترمیم می‌شود. دوره ترمیم معمولاً سه تا چهار روز است. حسن کار اینجاست که در این روش از برداشتن فلپ، خبری نیست بنابراین احتمال جابجا شدن آن به صفر می‌رسد. عمق برش هم بسیار کمتر است و احتمال آسیب‌دیدگی سطح قرنیه به حداقل می‌رسد. پی‌آرکی برای بیمارانی که قرنیه نازک دارد ایدئال است.

فمتولیزیک همان‌طور که از نام آن پیداست نوعی روش جدید لیزیک است. در این روش عمق برش، کمتر است. فمتولیزیک سریع‌ترین روش جراحی است و کل فرایند جراحی بیشتر از ۱۰ دقیقه طول نمی‌کشد. فمتو لیزیک همانند عمل لیزیک است. در مرحله اول یک لایه از سطح قرنیه برش داده می‌شود؛ با این تفاوت که در عمل لیزیک این کار با ابزار جراحی انجام می‌شود ولی در فمتولیزیک این به وسیله دستگاه فمتوسکند لیزر انجام می‌پذیرد. به‌این‌ترتیب سطح دقت به‌شدت بالا می‌رود و احتمال ارتکاب خطا توسط جراح به حداقل می‌رسد.

بسیاری از مردم عمل لیزیک را قدیمی و منسوخ شده می دانند. واقعیت آن است که با آمدن روش های جدید از تعداد جراحی‌های لیزیک کاسته شده اما در تمام کشورها, همچنان پرطرفداراترین و پرکاربردترین روش است.

هزینه‌ها

لیزیک ارزان ترین روش ممکن برای اصلاح عیوب انکساری است. پرس و جوی ما نشان می دهد که در حال حاضر تعرفه این روش حدود دو و نیم میلیون تومان است. اگر پزشک لازک یا پی آر کی را برای شما تجویز کند هزینه جراحی حدود یک میلیون افزایش می یابد و به سه و نیم میلیون تومان خواهد رسیید. همانطور که گفته شد فمتولیزیک و فمتو اسمایل گرانترین روش‌های اصلاح عیوب انکساری هستند و برای استفاده از این روش‌ها باید به ترتیب شش و هفت میلیون تومان هزینه کنید.

پوشش بیمه‌ای

دشوار بتوان پذیرفت که عارضه ای مثل آستیگماتسیم و در نتیجه درمان آن به زیبایی فرد مربوط می شود اما متاسفانه بسیاری از بیمارستان‌ها و کلینیک‌های چشم‌پزشکی، همه روش های اصلاح عیوب انکساری چشم را مصداق زیبایی می‌دانند و هزینه های درمانی مربوط به آنها را تحت‌پوشش قرار نمی‌دهند. در حال حاضر تنها گزینه ممکن استفاده از خدمات بیمه تکمیلی است. البته باید توجه داست که بیمه های تکمیلی هم کل هزینه‌ جراحی چشم را تقبل نمی‌کند. به عنوان مثال یکی از بیمه ها تا سقف دو میلیون تومان از هزینه‌ها را پرداخت می‌کند. سی درصد از سقف مشخص شده هم توسط خود مشتری پرداخت می شود. این بیمه گر پس از دریافت فاکتورهای بیمارستان یا کلینک, نسبت به عودت هزینه های انجام شده توسط فرد اقدام می کند. همانطور که می بینید بخش عمده هزینه توسط خود فرد پرداخت می شود. به عنوان مثال اگر جراحی شما از نوع فمتولیزیک باشد باید حدود چهار میلیون و هفتصد هزار تومان هزینه کنید.

منبع: گسترش نیوز/برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 522998 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟