ماجرای واردات تایرهای کارکرده چیست؟ / نکته‌ای مهم در زمان خرید لاستیک

به گزارش رکنا، مصطفی تنها، سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ابتدا درباره وضعیت تولید تایر در کشور اظهار کرد: تولید تایر در ۶ ماه اول امسال نسبت به سال گذشته ۴ درصد افزایش داشتیم. لازم به ذکر است در زمینه تایرهای سواری ۸ درصد و در باری اتوبوسی رادیال ۱۱۸ درصد تولید کشور افزایش یافته است. اما تایر بایاس با ۳۶ درصد کاهش تولید مواجه شده است که دلیل آن نیز به مازاد بودن میزان ساخت این نوع تایرها در کشور مربوط می‌شود. این نکته را باید گفت از لحاظ واردات آمار دقیقی در دسترس نیست اما در بازار حدود ۷۰ درصد نیاز از طریق تولیدات داخل تامین می‌شود و ۳۰ درصد مابقی به صورت وارداتی است.

واردات تایرهای بی کیفیت!

تنها درباره واردات تایرهای کارکرده گفت: سال گذشته برای تایرهای باری اتوبوسی ارز ۴۲۰۰ تومانی تخصیص داده شد و تعرفه آن به ۵ درصد کاهش یافت. تمام سخت‌گیری‌هایی که برای واردات این تایرها وجود داشت برداشته شد؛ این تایرها علاوه بر استاندارد ایران، از مبدا باید دارای یک سری استاندارد می‌بودند. واردات تایر پیش از این توسط نمایندگان مجاز بود اما این قانون نیز برداشته شد و بسیاری از افراد به سمت واردات نمونه‌های باری و اتوبوسی رفتند. با توجه به تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی حتی کسانی که تخصصی در این زمینه نداشتند و قادر به شناسایی نمونه‌های خوب نبودند این کار را انجام دادند.

وی ادامه داد: بسیاری از اوقات تایرهای استوک و فاقد کیفیت وارد شد و به خاطر همین قضیه نهادهای مرتبط به این نتیجه رسیدند که می‌بایست مجددا کنترل لازم برقرار شود. از اول آبان امسال مقرر شد که تایرها دوباره ضوابط فنی را برای واردات داشته باشند. اما مقدار زیادی تایر به کشور وارد شده که فاقد این ضوابط هستند و تکلیف نامعینی دارند. مقدار بسیار زیادی هم در بنادر کشور رسوب کرده که منتظر گشایش اعتبار هستند.

توجه به تاریخ تولید

تنها در رابطه با خرید تایر گفت: در کناره تایر یک کد چهار رقمی است که دو رقم آن مربوط به هفته تولید و دو رقم دیگر مربوط به سال تولید است. به عنوان مثال اگر عدد ۴۳۱۶ روی تایر حک شده باشد این بدان معنا است که تایر در هفته ۴۳ از سال ۲۰۱۶ تولید شده است. خریداران باید در زمان خرید به این نکته توجه داشته باشند هرچند که از نظر مواد به کار رفته در تایر نمی‌توان آن را با نگاه تشخیص داد. عمر تایر معمولا تا ۵ الی ۶ سال است و بیشتر از آن قابل اعتماد نیست. اگر ۵ سال از عمر تایر گذشت بهتر است مصرف نشود و این مورد حتی در زمان عدم استفاده نیز صحت دارد. البته شرایط نگهداری از تایر نیز اهمیت دارد که آیا در معرض هوا و زیر نور خورشید قرار داشته یا خیر؟

تامین تایر خودروهای پرمصرف

وی در پایان گفت: در حال حاضر در تولید تایرهای پرمصرف مانند رینگ‌های ۱۳، ۱۴ و ۱۵ که مربوط به انواع خودروهای پژو، پراید و ... می‌شود مشکلی نداریم. اما در سایزهای ۱۶ و ۱۷ تولید داریم اما مقدار آن کم است و نمی‌تواند نیاز بازار را تامین کند. ضمن این که تایر خودروهایی مانند لکسس، ب‌ام‌و، بنز و برخی خودروهای وارداتی در کشور تولید نمی‌شود که دلیل آن نیز به محدودیت بازار مصرف بازمی‌گردد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 511666 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟