ایران در رده‌بندی جهانی تناسب میان شغل و تحصیلات رتبه آخر دنیا را دارد

به گزارش رکنا، افشین کلاهی در همایش آینده کار و کارآفرینی جوانان با تاکید بر اهمیت بسترسازی برای توسعه کارآفرینی، نیروی انسانی تحصیلکرده را از نقاط قوت کشورمان برشمرد و اظهار کرد: ما رتبه پنجم تحصیلکردگان دانشگاهی در رشته های فنی و مهندسی را داریم ولی در عین حال از میان ١٣ کشور دنیا، رتبه ١٣را در موضوع ارتباط اشتغال و تحصیلات را داریم.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به عدم حمایت حقوقی و مالکیت معنوی در داخل کشور گفت: عدم رعایت قانون کپی رایت در کشورمان باعث شده تا تولید نرم افزار در کشورمان نابود شود.

وی با اشاره به برخی ایرادات و نواقص که باعث نامناسب شدن محیط کسب و کار در ایران شده است، از قوانین آزار دهنده، بخشنامه‌های شبانه و ٢4 ساعتها به عنوان عوامل اثرگذار در این بخش نام برد و افزود: این عوامل باعث شده تا ما رتبه ١٢٨ را در محیط کسب و کار از میان ١٩کشور را داشته باشیم.

کلاهی با بیان اینکه بازار در ایران رقابتی نیست گفت: متاسفانه خصولتی‌ها جایی برای شرکت‌های خصوصی واقعی نگذاشته‌اند و در شرایطی که ٧ درصد اقتصاد در اختیار دولت است تا دولت اراده نکند بخش خصوصی فرصت ظهور و بروز نخواهد یافت.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با انتقاد از سیاست های حمایتی دولت درگفت: در دهه های گذشته گفت: بزرگترین سیاست‌های حمایتی در کشور در صنایع خودروسازی اتفاق افتاده ولی امروز نتیجه آن، 2 هزار میلیارد تومان بدهی، ٨ هزار خودروی ناقص و ١4 هزار میلیارد تومان زیان انباشته است.

وی با اشاره به کارآفرینان موفق در سال‌های اخیر گفت: علی رغم خودروسازان، کارآفرینان کشور در حوزه کسب و کارهای نوین و همچنین حوزه صنایع غذایی موفقیت‌های خوبی را داشتند و این موفقیت تنها به دلیل اصلاح اکوسیستم کسب و کار است نه سیاست‌های حمایتی.

کلاهی در پایان خاطرنشان کرد: آمارهای رسمی نشان می‌دهد در برهه‌هایی که دولت‌ها پول بیشتری داشته‌اند سیاست‌های حمایتی بیشتری را اعمال کرده‌اند و هر زمان پول نداشتند این سیاست‌های حمایتی افول کرده ولی جالب این جاست که در مجموع، حمایت‌های دولتی تاثیری در بهبود فضای کسب و کار نداشته‌اند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 492337 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟