به اعتقاد فعالان بازار ورود جدی بانک مرکزی به بازار درجهت کاهش نوسانات و همچنین انتشار اخبار مثبتی که از ورود گسترده ارز به کشور دراین روزها منتشر شد موجب شد تا قیمت این ارز نسبت به روز دوشنبه 110 تومان افت کند. بدین ترتیب نرخی که در بازار روز دوشنبه بر روی عدد 12 هزار و 900 تومان بسته شده بود دیروز به 12 هزار و 790 تومان کاهش یافت. علاوه بر دلار دیروز قیمت تمام ارزهای دیگر در بازار ایران با افت قابل توجهی همراه شد به‌طوری که یورو 100 تومان افت کرد و به 14 هزار و 700 تومان رسید و پوند و درهم به ترتیب 111 و 30 تومان کاهش یافت و به 16 هزار و 564 و 3 هزار و 483 تومان رسید.

واردات اسکناس ارز بدون محدودیت

پس از مصوبه مهر ماه شورای عالی هماهنگی اقتصادی و صدور مجوز ورود اسکناس ارز بدون محدودیت به کشور براساس مقررات بانک مرکزی این بانک در روز 27 بهمن ماه ضوابط ورود ارز را به گمرک ایران اعلام کرد. البته درآبان ماه گمرک در بخشنامه‌ای مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی را به تمام گمرکات ابلاغ کرده بود، ولی با تعیین مقررات از سوی بانک مرکزی جزئیات این موضوع مشخص شد. براین اساس واردات اسکناس ارز توسط اشخاص حقیقی و حقوقی بدون محدودیت بلامانع است و مسافران برای واردات تا سقف ۱۰ هزار یورو و معادل آن را نیاز به اظهار به گمرک ندارند اما واردات بیش از این مبلغ را باید اظهار کنند.

شورای عالی هماهنگی اقتصادی کشور در خصوص شرایط واردات ارز طی هماهنگی با بانک مرکزی و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، مصوب کرد که هر شخص حقیقی و حقوقی می‌تواند با رعایت مقرراتی که بانک مرکزی اعلام کرده است به هر میزان اسکناس ارز وارد کشور کند و هیچ یک از دستگاه‌های امنیتی، انتظامی و گمرک حق ممانعت از آن را ندارند.

بر اساس این مصوبه، هر گونه ممانعت، تخلف اداری محسوب می‌شود و فرد متخلف، در صورت محکومیت در بار اول به انفصال موقت به مدت شش ماه و در صورت تکرار به مجازات‌های بالاتر محکوم می‌شود.

همچنین طبق بخشنامه تازه گمرک، ورود ارز به صورت اسکناس توسط هر مسافر ورودی از خارج به کشور تا سقف ۱۰ هزار یورو یا معادل آن به سایر ارزها، نیاز اظهار گمرک ندارد اما جهت مبلغ بیش از سقف تعیین شده، مسافر باید به گمرک مراجعه و ارز همراه خود را اظهار کند. (تشریفات اظهار، اخد کد و مراجعه به بانک ملی بر اساس مفاد دستور‌العمل خواهد بود).

از سوی دیگر ورود و خروج ارز یا اسناد بانکی و اوراق بهادار بی‌نام از طریق مرسولات پستی و حمل بار بیش از ۵۰۰۰ یورو یا معادل آن به سایر ارزها ممنوع است. ضمن این‌که طبق این بخشنامه در صورت عدم رعایت ضوابط، مشمول مجازات مقرر در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب ۱۳۹۲ خواهد بود.

شتاب گرفتن فروش ارز صادرکنندگان خصوصی در سامانه نیما

علاوه بر برداشته شدن تمام محدودیت‌ها برای ورود اسکناس ارز به کشور انتشار اخبار افزایش ورود ارز در سامانه نیما نیزچشم‌انداز مثبتی از آینده بازار ارز به تصویر کشید به‌طوری که عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد که در ماه پایانی سال با مشوق‌هایی که برای صادرکنندگان درنظر گرفته شده است به‌طور قطع شاهد افزایش عرضه ارز خواهیم بود. گفتنی است طبق اعلام بانک مرکزی صادرکنندگان می‌توانند درصورت رعایت بخشنامه‌های بانک مرکزی بخشی از ارز حاصل از صادرات خود را به شبکه صرافی‌های کشور بفروشند که قیمتی به مراتب بالاتر از سامانه نیما دارد و انگیزه زیادی برای دارندگان ارز ایجاد می‌کند.

طبق اعلام بانک مرکزی علاوه برعرضه نزدیک به ۱۰میلیارد دلار از سوی بانک مرکزی، پتروشیمی‌ها، فولادی‌ها و شرکت ملی گاز در سامانه نیما، صادرکنندگان غیرنفتی بخش خصوصی فروش ارز ناشی از صادرات خود را در نیما افزایش داده‌اند. بنابه اعلام بانک مرکزی این مبلغ از ۱۶مرداد تا به امروز از یک میلیارد یورو فراتر رفت. این بانک اعلام کرده است این مبلغ به غیراز عرضه صادرکنندگان در صرافی‌ها و اختصاص ارز به واردات خودشان است.

آشتی دوباره طلا با اونس جهانی

برخلاف بازار ارز که روزگذشته به صورت یکپارچه نزولی بود در بازار طلا و سکه وضعیت به گونه دیگری بود و قیمت‌ها صعودی بود. درحالی که به‌طور معمول سکه و طلا بیشترین تأثیر را از بازار ارز و به خصوص دلار می‌گرفت طی روزهای اخیر دوباره ارتباط خود را با اونس جهانی طلا برقرار کرده است و نسبت به تغییرات قیمت جهانی طلا واکنش نشان می‌دهد. برهمین اساس درشرایطی که انتظار می‌رفت افت نرخ دلار به کاهش نرخ سکه و طلا منجر شود، اما با نگاه این بازار به تحولات بازارهای جهانی شاهد افزایش قیمت‌ها هستیم. این درحالی است که مدت زمان زیادی از قطع ارتباط بازار داخلی طلای ایران با اونس می‌گذشت و ریزش یا افزایش آن تأثیری درآن نداشت و تنها نگاه طلا به دلار بود.

روزگذشته نیز درادامه روند صعودی اونس طلا با نزدیک به 6 دلار رشد به هزار و 332 دلار رسید. دراین شرایط هر قطعه سکه تمام طرح جدید با 30 هزار تومان رشد با نرخ 4 میلیون و 490 هزار تومان در آستانه 4.5 میلیون تومانی قرار گرفت. سکه تمام طرح قدیم نیز دراین روز با رشد 55 هزار تومانی خود را به 4 میلیون و 323 هزار تومان رساند. همچنین نیم، ربع و سکه گرمی هم به ترتیب 2 میلیون و 464 هزار تومان، یک میلیون و 542 هزار تومان و 800 هزار تومان قیمت خورد.

همچنین هر گرم طلای 18 عیار نیز 2 هزار و 190 تومان گران شد و به 417 هزار و 290 تومان رسید.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

سیاوش رضایی

کدخبر: 459621 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟