درحالی که در روز دهم بهمن ماه (یک روز قبل از راه‌اندازی کانال مالی) دلار با نرخ 11 هزار و 945 تومان در آستانه کانال 12 هزار تومان قرار گرفته بود، با افت نزدیک به هزار تومان روز گذشته به 11 هزار تومان رسید. روز یازدهم بهمن و همزمان با اعلام مقامات اروپایی برای راه‌اندازی کانال مالی به‌دلیل اینکه بازار روز پنجشنبه عمق زیادی نداشت دلار 100 تومان عقب نشست. اما در نخستین روز هفته جاری دلار با کاهش 550 تومانی به 11 هزار و 300 تومان رسید. دیروز هم با تداوم ریزش قیمت‌ها در بازار ارز دلارپیش از ظهر به کانال 10 هزار تومان سقوط کرد، اما در ادامه با اندکی افزایش روی 11 هزار تومان آرام گرفت که نسبت به روز شنبه 300 تومان کاهش نشان می‌دهد.

برای یورو نیز که این روزها سهم بیشتری در خرید و فروش صرافی‌ها دارد هم اتفاق مشابهی افتاد به طوری که این ارز نیز در فاصله سه روز پس از راه‌اندازی کانال مالی اروپا 900 تومان کاهش یافت. براین اساس یورو روز قبل از اعلام خبر راه‌اندازی اینستکس 14 هزار و 150 تومان قیمت داشت که در روز اعلام راه‌اندازی نرخ آن 200 تومان افت کرد و به 13 هزار و 950 تومان رسید. در روز شنبه نیز که بازار با ظرفیت کامل شروع به کار کرد کاهش نرخ این ارز در بازار آزاد به 550 تومان رسید تا نرخ یورو به 13 هزار و 400 تومان برسد. روزگذشته هم یورو 150 تومان دیگر افت کرد و نرخ آن روی 13 هزار و 250 تومان قرار گرفت.

بازاری آرام

روزگذشته وپس از افت قابل توجه نرخ ارزهای عمده، بازار ارز تهران در خیابان فردوسی آرام بود. درحالی که قیمت‌های ثبت شده روی تابلوی صرافی‌ها با هفته گذشته اختلاف زیادی را نشان می‌داد، تعداد متقاضیان ارز افزایشی نداشت. در روز بارانی پایتخت فاصله میدان فردوسی تا خیابان منوچهری خلوت‌تر از روزهای قبل است. در صرافی‌های این خیابان نیز متقاضیان اندکی حضور دارند و به نظر می‌رسد عطش عابران هم برای اطلاع از قیمت‌های لحظه‌ای ارز کمتر شده است.

یکی از صرافان خیابان فردوسی به خبرنگار ما می‌گوید: در بازار امروز(یکشنبه) تعداد خریداران و فروشندگان بشدت کم شده است و تاکنون چند مشتری درحد 50 تا 100 یورو داشته‌ایم.

صراف دیگری هم با اشاره به اینکه تا ساعت 14 و 30 دقیقه به‌دلیل قطع بودن سامانه، هیچ خرید و فروشی نداشته‌ایم می‌گوید: بسیاری از کسانی که ارز دارند برای فروش دست نگه داشته‌اند تا ببینند بعد از 22 بهمن چه اتفاقی در بازار می‌افتد.

حرکت معکوس سکه

در حالی که روز شنبه و همزمان با اعلام کانال مالی اروپا قیمت سکه تمام طرح قدیم 170 هزار تومان افت کرد، اما روزگذشته قیمت‌ها در بازار طلا و سکه عکس بازار ارز حرکت کرد.

البته در مقایسه با قیمت سکه در روز دهم بهمن ماه قیمت این محصول پرطرفدار در بازار 113 هزار تومان کاهش نشان می‌دهد ولی در دومین روز هفته جاری نسبت به روز شنبه قیمت این نوع از سکه 106 هزار تومان افزایش یافت و به 4 میلیون و 104 هزار تومان رسید.

یک روز قبل از راه‌اندازی کانال مالی اروپا قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید 4 میلیون و 218 هزار تومان بود که در روز اعلام راه‌اندازی کانال نرخ آن به 4 میلیون و 168 هزار تومان کاهش یافت. روز شنبه نیز همزمان با افت 550 تومانی دلار، سکه 170 هزار تومان ارزان شد و به 3 میلیون و 998 هزار تومان رسید. ولی روزگذشته دوباره سکه از کانال 3 میلیونی خود را به کانال 4 میلیون تومان رساند و پس از افتی که تا نیمه روزگذشته تجربه کرده بود سرانجام روی نرخ 4 میلیون و 104 هزار تومان نشست.

دراین روز علاوه بر سکه تمام انواع دیگر سکه نیز با رشد قیمت مواجه شد به‌طوری که سکه تمام طرح قدیم با 17 هزار تومان رشد 3 میلیون و 940 هزار تومان، نیم سکه با 10 هزار تومان رشد به 2 میلیون و 210 هزار تومان، ربع سکه با 27 هزار تومان رشد به یک میلیون و 330 هزار تومان و سکه گرمی با 18 هزار تومان رشد به 720 هزار تومان رسید. همچنین در بازار طلا هرگرم طلای 18 عیار با نوسانی محدودتر از سکه 6 هزار و 930 تومان بالا رفت و به 362 هزار و 460 تومان رسید.

چرا قیمت سکه بالا رفت

درشرایطی که نرخ دلار مهم‌ترین عامل تأثیرگذار بر قیمت سکه و طلا در بازار ایران محسوب می‌شود، روزگذشته با وجود افت 300 تومانی دلار، قیمت انواع سکه با رشد قابل توجهی همراه شد.

درخصوص دلایل حرکت معکوس سکه با ارز در بازار دیروز محمد کشتی آرای عضو اتحادیه طلا و جواهر در گفت‌و‌گو با «ایران» گفت: مهم‌ترین دلیل رشد قیمت سکه با وجود افت دلار در بازار دیروز عدم تعادل میان عرضه و تقاضا در بازار سکه است. به گفته وی از آنجا که سکه جدیدی از سوی بانک مرکزی به بازار تزریق نشده است، سکه‌های موجود دست به دست می‌شود و به‌دلیل اینکه تقاضا افزایش یافته ولی عرضه زیاد نشده باعث شده است تا شاهد افزایش قیمت‌ها باشیم.

وی ادامه داد: به‌دلیل نزدیک شدن به ایام پایانی سال تقاضا برای سکه افزایش می‌یابد. دراین زمینه بسیاری از شرکت‌ها و مؤسسات برای پرداخت عیدی و پاداش پایان سال کارکنان اقدام به خرید سکه می‌کنند. علاوه براین درپیش بودن تعطیلات آخرهفته و اوایل هفته آینده نیز به میزان تقاضا اضافه کرده است.

کشتی آرای با اشاره به اینکه به همین دلیل درروزهای اخیر شاهد افزایش حباب قیمتی سکه هستیم توضیح داد: نسبت به 10 روز پیش حباب سکه 200 هزار تومان افزایش یافته است. درآن زمان حباب 370 هزار تومان بود که هم‌اکنون به 580 هزار تومان رسیده است. البته برخلاف سکه که خریدار بیشتری دارد طلا نوسان جزئی داشته است.

به‌گفته وی این درحالی است که قطعات کوچکتر سکه دارای حباب قیمتی بیشتری است چرا که قدرت خرید مردم برای خرید سکه تمام کاهش یافته و بیشتر قطعات کوچکتر خریداری می‌کنند و به همین دلیل تقاضا برای آنها بالاتر است. این عضو اتحادیه طلا و جواهر ادامه داد: یکی از عواملی که باعث افزایش تقاضا برای خرید سکه شده موج شایعاتی است که درباره افزایش قیمت‌ها بعد از 22 بهمن در بازار ایجاد شده است. براساس گفته‌های وی عده‌ای روی موج این شایعات سوار شده‌اند و از آن سوء‌استفاده می‌کنند و با بالا و پایین بردن قیمت‌ها نفع می‌کنند.

وی اضافه کرد: این شگردهای قدیمی دلالان در بازار است که متأسفانه همچنان کارساز است.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

سیاوش رضایی

کدخبر: 456484 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟