البته با رشد 12 روزه قیمت‌ها که در نتیجه کاهش تولید نفت اوپک پلاس، مذاکرات تجاری امریکا و چین و همچنین ملایم شدن مواضع بانک مرکزی امریکا در خصوص افزایش نرخ‌های بهره و دلگرمی معامله‌گران نفت رقم خورده است، نمی‌توان انتظار جهش قیمت نفت خام در سال 2019 را داشت. چراکه هنوز بازارها با مازاد عرضه مواجه‌اند و پیش‌بینی‌ها نیز از افزایش عرضه نفت غیرمتعارف امریکا و کند بودن رشد تقاضا خبر می‌دهند. این درحالی است که امریکا هم برای افزایش تولید نفت گران خود به قیمت‌های بالاتری نیاز دارد.

اطمینان عربستان از موفقیت پیمان اوپک و غیراوپک

عربستان سعودی که به‌دنبال نفت 80 دلاری برای تأمین کسری بودجه خود در سال 2019 است، با جدیت در پی اجرای توافق کاهش تولید 1.2 میلیون بشکه‌ای اوپک و غیر اوپک در 6 ماه نخست سال است. در این راستا خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی می‌گوید: «از موفقیت پیمان اوپک و غیراوپک مطمئن هستم. توافق کاهش تولید اوپک و غیراوپک، توازن را در بازار نفت برقرار خواهد کرد، مگراین که اتفاق غیرمترقبه‌ای روی دهد. احتمال نیاز به اقدامات بیش‌تر از سوی اوپک و متحدانش در آینده منتفی است. اکنون هم شرایط بازار نسبت به چند هفته قبل بهتر شده است.» این موضوع را پایگاه خبری رویترز به نقل از او اعلام کرد. سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات متحده عربی نیز که کشورش با عربستان متحد است، اخیراً اظهار کرد: بازار نفت در مسیر بازیابی تعادل خود قرار دارد و توافق میان اوپک و غیراوپک برای کاهش تولید ۱.۲ میلیون بشکه در روز، برای دستیابی به هدف مذکور در نیمه اول سال ۲۰۱۹ کافی خواهد بود.

اوپک پلاس که شامل تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک از جمله روسیه است، در هفتم دسامبر موافقت کردند تولیدشان را در نیمه اول سال ۲۰۱۹ به میزان ۱.۲ میلیون بشکه در روز از سطح تولید اکتبر سال ۲۰۱۸ کاهش دهند. سهم اوپک از این کاهش تولید ۸۰۰ هزار بشکه در روز است.

طبق نظرسنجی «اس‌اند پی گلوبال پلاتس»، تولید نفت اوپک در ماه دسامبر به میزان ۶۳۰ هزار بشکه در روز کاهش یافته و به ۳۲.۴۳ میلیون بشکه در روز رسید که پایین‌ترین میزان در شش ماهه اخیر بود. ایران، ونزوئلا و لیبی از این کاهش تولید معاف اند.

تهدید جدی برای نفت در سال ۲۰۱۹

هفته گذشته مذاکرات تجاری امریکا و چین پس از سه روز بدون اعلام نتیجه‌ای رسمی پایان یافت. هرچند که دونالد رئیس جمهوری امریکا در پیامی کوتاه گفته بود «مذاکرات خیلی خوب دارد پیش می‌رود.» و ویلبر رأس وزیر بازرگانی امریکا، نسبت به رسیدن نتیجه ابراز خوش‌بینی کرده بود؛ اما بازهم پیش‌بینی‌ها برای اقتصاد جهانی در سال‌جاری میلادی ناامیدکننده است.

برای مثال جدیدترین گزارش بانک جهانی، یک چشم‌انداز تیره‌ از اقتصاد جهانی در سال ۲۰۱۹ به تصور کشیده است. این موضوع برای بازار جهانی نفت خام چندان خوشایند نیست. چرا که تقاضا با کاهش یا کند شدن رشد مواجه خواهد شد.

بانک جهانی در گزارش «چشم‌انداز اقتصاد جهانی» با اشاره به آمارهای مختلف شامل ضعیف شدن تجارت و سرمایه‌گذاری بین‌المللی، ادامه تنش‌های تجاری و آشفتگی مالی در بازارهای نوظهور طی یک سال اخیر، نتیجه گرفته که ابرهای طوفانی بر سر اقتصاد جهان سایه افکنده‌اند. در نتیجه رشد اقتصادی در بازارهای نوظهور امسال ثابت خواهد ماند در حالی که مجموع رشد اقتصاد جهانی ضعیف‌تر از پیش‌بینی‌های قبلی خواهد بود.

شرایط به گونه‌ای است که بررسی‌های بانک جهانی فضای خوش‌بینانه‌ ناشی از بهبود روابط تجاری امریکا و چین و تأثیرش بر بازار نفت را نیز زیر سؤال می‌برد. به این ترتیب که حتی صلح امریکا و چین برای پایان بخشیدن به جنگ تجاری ممکن است برای جلوگیری از کندی اقتصاد جهانی کافی نباشد.

اما با وجود این در روز‌های اخیر بازار نفت تمامی این عوامل منفی را نادیده گرفت و قیمت نفت خام برنت روز گذشته و در زمان تنظیم این گزارش در پایان معاملات هفتگی 61دلار و 68 سنت برای هر بشکه بود. نفت خام وست تگزاس اینترمدیت نیز به 52 دلار و 31 سنت در بشکه رسید.

آینده نامعلوم برای نفت ایران / نرسی قربان، کارشناس بین‌الملل انرژی

قیمت نفت خام در روزهای اخیر بر مدار صعود قرار گرفته و از مرز 61 دلار در بشکه عبور کرده است. این اتفاق در حالی رخ داده که طی ماه‌های آخر سال 2018 قیمت هر بشکه نفت خام از بالای 80 دلار به کمتر از 50 دلار سقوط کرد و مجدداً در به کانال 50 دلار بازگشته بود. نوسانات شدید قیمت نفت خام در این ماه‌ها چندان معمول نیست و از یک شرایط خاص بر بازار نفت خبر می‌دهد. سایر بازارهای مالی نیز نوسانات شدیدی را در ماه‌های اخیر تجربه کرده‌اند و حرکات تند سینوسی قیمت‌ها و ارزش سهام در بازارها بر بازار نفت نیز اثر داشته است. با این حال اوپک امیدوار است که با اجرای توافق کاهش تولید بتواند مقابل این نوسانات و تأثیر چشم انداز منفی اقتصاد جهانی بایستد و به حفظ قیمت‌های نفت خام در یک بازه 60 تا 70 دلار کمک کند. به‌نظر می‌رسد که با توجه به اتفاقات جاری در بازار نفت، میانگین قیمت‌ها برای سال‌جاری میلادی بشکه‌ای 65 تا 70 دلار باشد. هر چه قیمت‌ها به 70 دلار نزدیک‌تر شود، تولیدکنندگان نفت خام از جمله ایران سود بیشتری خواهند برد. اما با این حال تکلیف بازار نفت خام ایران مشخص نیست. ایران به‌دلیل تحریم‌ها نمی‌تواند پیش‌بینی‌های خوشبینانه‌ای برای درآمدهای نفتی خود برای سال‌جاری میلادی ارائه دهد. امریکا با وجود معافیت‌هایی که به 8 خریدار نفت ایران داده است، بازهم روی مشتریان فشار می‌آورد که خرید خود را به مرور و در طی دوره معافیت محدود و حتی صفر کنند. هرچند که بعید است اما اگر پیش از دوره تعیین شده سازوکار دقیق کانال مالی جدید ایران و اروپا تعیین و اجرایی شود، می‌توان به حفظ میزان صادرات نفت خام در محدوده 1.5 میلیون بشکه در روز امید داشت. در غیر این صورت شرایط خیلی به نفع ایران نخواهد بود.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

عطیه لباف

کدخبر: 451303 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟