زمان واریز یارانه دی 97 مشخص شد

به گزارش گروه اقتصادی رکنا، نود و پنجمین مرحله از پرداخت یارانه نقدی، ساعت ۲۴:۰۰ روز چهارشنبه ۲۶ دی به حساب سرپرستان خانوارها واریز می شود.

طبق آخرین اخبار از سازمان هدفمند سازی یارانه ها،“یارانه نقدی دی97 از بامداد روز چهارشنبه 1397/10/26 قابل برداشت است.”

امسال تا این لحظه یارانه های فروردین، اردیبهشت، خرداد، تیر ، مرداد ، شهریور ،مهر و آبان ،آذر پرداخت شده و یارانه دی ، بهمن و اسفند 97 باقی مانده است.

مبلغ یارانه دریافتی هر یک از مشمولان دریافت یارانه نقدی همانند ماه‌های گذشته 45.500 تومان است.

یارانه چه کسانی حذف می شود ؟

حمیدرضا حاجی بابایی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: قانون هدفمندی یارانه‌ها از سال گذشته بعد از دو سال پیگیری روی ریل افتاد. در سال 95 بحث ما این بود که دولت می‌گفت درآمد هدفمندی 31 هزار میلیارد تومان است و دیوان محاسبات این عدد را 36 هزار میلیارد تومان عنوان می‌کرد و نهایتا مجلس زیر بار نرفت. اما سال قبل درآمد هدفمندی 110 هزار میلیارد تومان دیده شد و امسال دولت این درآمد را 142 هزار میلیارد تومان آورده است که نشان دهنده ظرفیت بالای هدفمندی است.

وی افزود: از مجموع 142 هزار میلیارد تومان درآمد هدفمندی، 40 هزار میلیارد تومان برای یارانه نقدی مردم اختصاص می‌یابد. این در حالی است که وقتی درآمد هدفمندی یارانه‌ها 40 هزار میلیارد تومان بود باز هم همین عدد به عنوان یارانه نقدی اختصاص یافت.

این نماینده مجلس در ادامه با بیان اینکه درآمد هدفمندی کم‌کم شفاف می‌شود و به سمت خزانه می‌رود، خاطرنشان کرد: در واقع درآمدها قانونی شده و تعریف شفافی پیدا کرده و حالا باید دولت در مورد هزینه ها تصمیم بگیرد.

حاجی بابایی توزیع یارانه ها را غیر عادلانه توصیف کرد و گفت: در واقع ما باید به کسی که درآمد کمتری دارد یارانه بیشتری بدهیم و سه دهک بالا را از دریافت یارانه حذف کنیم. در حال حاضر ۴۵ هزار تومانی که به عنوان یارانه نقدی به مردم داده می شود از نظر ارزش نزدیک به صفر است لذا ما باید میزان یارانه 4،5 دهک پایین را اضافه کنیم و به آنها پول یا خدمات بیشتری بدهیم.

وی در ادامه تصریح کرد: دولت باید به کسانی که درآمد کمتری دارند، تولیدکنندگان و کارمندان دولت کمک کند. البته در حال حاضر هدفمندی یارانه به همین سمت حرکت می کند و در سال جاری ۷هزار میلیارد تومان برای کمیته امداد و بهزیستی پیش بینی شده که در برنامه ششم هم مصوب شده بود.

این نماینده مجلس یادآور شد: تا سال گذشته هدفمندی یارانه ها به بیراهه میرفت اما از سال قبل یکسری کارها انجام شده و الان هزینه‌ها زیر نظر سازمان برنامه خرج می شود. به اعتقاد من بالای ۷۰ درصد مشکل حل شده و حالا باید ببینیم چهارده و نیم درصد سهم شرکت نفت به کجا می‌رود و در کجا هزینه می‌شود. این رقم در بودجه نمی آید. علاوه بر این خوراک پتروشیمی‌ها و بحث صادرات گاز مواردی است که باید شفاف‌سازی شود.

حاجی بابایی در پایان خاطرنشان کرد: اگر ما این هزینه ها را شفاف سازی کنیم و عدالت را اجرا کنیم، ۷۰ درصد مشکلات امروز کشور از ناحیه بودجه حل خواهد شد.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

کدخبر: 451084 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟