فرش افشار تکاب جهانی می شود/صادرات ۲۰ میلیون دلاری فرش

به گزارش رکنا، جعفرصادق اسکندری با بیان اینکه آذربایجان غربی یکی از استانهای مطرح در صنعت فرش کشور به شمار می رود افزود: متاسفانه در سالهای اخیر به علت قرابـت بسیار زیاد فرش استان با تولیدات استانهای همجوار، این فرشها به نام سایر استانها صادر می شود.

وی با اشاره به اینکه در این راستا اوایل سال ۹۰ این سازمان با هدف جلوگیری از صدور فرش های استان به نام سایر استانهای کشور و عرضه آن در بازارهای داخلی و خارجی اقــدام به کارسازی برای ثبت برندهای فرش افشار و ریزماهی خوی که از فرشهای اصیل و بومی منطقه هستند کرد.

اسکندری اضافه کرد: در این راستا بعد از ثبت ملی فرشهای فوق، برای نخستین بار در سطح کشور و براساس قوانین و مقررات اداره کل مالکیت صنعتی ایران، ثبت جهانی این برندها پیگیری در سال ۱۳۹۲ ریزماهی خوی به ثبت جهانی رسید و در زمان حاضر نیز ثبت جهانی افشار تکاب در حال پیگیری است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی گفت: هم اکنون روند ثبت جهانی فرش افشار تکاب در سازمان جهانی «وایپو»، بعد از فرش ریزماهی خوی که گواهینامه ثبت جهانی دریافت کرده است در دستور کار مرکز ملی فرش قرار دارد.

وی میزان تولید سالانه فرش دستباف در استان را ۲۹۰ هزار مترمربع اعلام و خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۷۲ هزار نفر از جمعیت استان در زمینه قالیبافی فعال اند و شهرستان های خوی، تکاب، ارومیه، بوکان، میاندواب و شاهین دژ بیشترین بافندگان فرش دستبافت استان را دارند.

اسکندری با بیان اینکه از این میزان فرش تولیدی در سال ۲۰ میلیون دلار فرش دستباف به خارج از کشور صادر می شود عنوان کرد: متاسفانه امسال به دلیل نوسانات بازار Store ارز و وضعیت اقتصادی صادرات خوبی در این زمینه نداشتیم.

رئیس صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی تعداد کارگاههای غیرمتمرکز با مدیریت متمرکز۲۲۷ کارگاه با اشتغالزایی هشت هزار نفر برشمرد و افزود: همچنین ۶۴ هزار نفر نیز در کارگاههای کوچک و خانگی مشغول فعالیت در بخش صمعت فرش استان هستند.

وی در خصوص تسهیلات اعطایی به فعالان این بخش گفت: امسال ۷۰ میلیارد ریال تسهیلات بانکی کم بهره مشاغل خانگی در راستای حمایت از قالیبافان این استان پرداخت می شود که تاکنون یک هزار و ۱۵ نفر از فعالان این بخش برای دریافت وام به بانک های عامل معرفی شدند.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

کدخبر: 444077 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟