حالا با ادامه ریزش قیمت‌ها در بازار ارز و طلا همه به بازار آمده‌اند تا از زیانی که درانتظارشان است جلوگیری کنند. روز سه‌شنبه دلار به کانال 10 هزار تومانی رسید. بعد از رسیدن این ارز پرطرفدار به اوج 19 هزار تومانی قیمت‌ها در بازار تا زمان تنظیم این گزارش حکایت از افت 8 هزار تومانی قیمت دارد. همراه با ارز در بازار سکه و طلا هم با ریزش شدید قیمت‌ها مواجه بودیم.

دیروز درشرایطی که جمعیت عظیمی درپیاده رو و حتی خیابان فردوسی قیمت‌ها را برای فروش رصد می‌کردند، صراف‌ها با توقف خرید و فروش ارز که از ظهر روز دوشنبه آغاز شده بود، نظاره گر این شرایط هستند. طبق گزارش‌های رسیده درکنار حضور قابل توجه نیروهای انتظامی درمراکزخرید و فروش ارز و طلا، چندین دستگاه آمبولانس هم دراین مراکز مستقر شده است.

بانک ها ارز مردم را می خرند

مردمی که در دو روز دوشنبه و سه‌شنبه برای فروش دلارهای خود به بازار آمده‌اند، با بازاری مواجه شده‌اند که رغبتی برای خرید ندارد. با وجود صرافی‌هایی که خرید و فروش ارز را متوقف کرده‌اند، دلالان تنها امید مردم برای فروش ارز بودند که آنها هم ارز را با نرخ‌هایی چندهزار تومان پایین تر از آنچه می‌فروشند، خریداری می‌کنند. به‌طوری که دیروز فاصله نرخ خرید و فروش به 6 هزار تومان هم رسید. البته دراین شرایط بانک مرکزی دراطلاعیه‌ای رسمی از تمام بانک‌های مجاز به عملیات ارزی خواست، نسبت به خرید ارز از مردم اقدام کنند.این بانک با اشاره به تمایل مردم به فروش ارزهای خود و نیز امتناع دلالان ارز و برخی صرافی‌ها از خرید ارز، از مردم خواست با مراجعه به شعب ارزی بانک‌های دارای مجوز عملیات ارزی، نسبت به فروش ارزهای خود به قیمت اعلامی اقدام کنند. براساس گزارش‌ها، روزگذشته دلار با نرخ 10 هزار و 550 تومان خریده و برای مصارف خدماتی با نرخ 11 هزار و 200 تومان فروخته شد.

نرخ توافقی شد

درشرایطی که ارزبه روند نزولی خود ادامه می دهد، نرخ دلار در بازار غیررسمی و میان دلالان قیمت‌های متفاوتی پیدا کرده است. درواقع قیمت‌ها از پی چانه زنی میان خریدار و فروشنده درمی آید. برخی از دلالان دلار را با نرخ 10 هزار تومان خرید می‌کنند و برخی دیگر 11 هزار تومان. اما آنچه مشخص است این روند نزولی در بازار طی روزهای آتی نیز ادامه خواهد داشت. هم مردمی که برای فروش ارز به بازار آمده‌اند و هم دلالان با قطعیت از کاهش بیشتر قیمت‌ها در بازار می‌گویند. همچنین دلالان، دلار را به قیمت ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان می‌فروختند که بر خلاف هفته گذشته اختلاف چشمگیری بین قیمت خرید و فروش آن به چشم می‌خورد و دلالان، این اختلاف قیمت را به دلیل روند کاهشی نرخ ارز اعلام می‌کنند.

همچنین یورو در بازار آزاد بین دلالان از ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان تا ۱۵۰۰۰ تومان خریداری می‌شد و این در حالی است که نرخ فروش این ارز در بازار آزاد ۱۶ هزار تا ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان متغیر است. همچنین بیشتر دلالان معتقدند نرخ ارز در روزهای آینده نیز کاهشی خواهد بود و حتی ممکن است تا ۸۰۰۰ تومان نیز برسد. دیروز رحمانی فضلی وزیر کشور در جلسه ستاد اطلاع‌رسانی و تبلیغات اقتصادی به عنوان رئیس این ستاد، به تلاطم غیر واقعی بازار ارز و سکه اشاره و تصریح کرد که با تصمیمات مناسبی که در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا گرفته شد، شاهد سامان‌یابی وضعیت بازار و سیر نزولی قیمت ارز و سکه خواهیم بود.

چرا دلار کاهشی شد؟

سقوط 8 هزار تومانی نرخ دلار درمدت دوروز «علت کاهش نرخ ارز» را به مهمترین پرسش این روزها تبدیل کرده است و اینکه درآینده نرخ روی چه رقمی می‌ایستد. درپاسخ به این پرسش باید گفت بخش عمده این کاهش به مسائل روانی و هیجانی مربوط می‌شود. همانگونه که هیجان و افزایش تقاضای خرید، دلار را به بالای 19 هزار تومان رساند اکنون نیز همین عامل خود را درافزایش عرضه و درنتیجه افت قیمت‌ها نشان داده است. البته اخبار مثبتی هم این وضعیت را تقویت کرده است که از جمله آن می‌توان به توافق ایران و اروپا و احتمال تصویب لوایح مربوط به اف ای تی اف اشاره کرد.

درکنار این مسائل ورود و دخالت بازار ساز یعنی بانک مرکزی هم تأثیر زیادی درافت قیمت‌ها داشت. با تفویض اختیارات جدید سران قوا به رئیس کل بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز، این بانک از روزدوشنبه وارد بازار شد.بر همین اساس بانک مرکزی از طریق بانک‌ها و صرافی‌های مجاز در بازار ارز مداخله و اقدامات لازم برای کنترل نرخ ارز را انجام داد. در همین راستا اقتصاددانان شرکت کننده در سومین جلسه با رئیس کل بانک مرکزی بر ورود بیشتر این نهاد به بازار غیررسمی ارز تأکید کردند و خواستند تدابیر لازم در عرضه ارز برای جلوگیری از التهابات مقطعی استفاده شود.

مصوبه‌های جدید برای مدیریت بازار ارز

جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی در ادامه بررسی اختیارات مورد نیاز بانک مرکزی در مورد بازار ارز و پول، موارد جدیدی را تصویب کرد.در این جلسه که روز سه‌شنبه با حضور سران قوای مقننه و قضائیه و به ریاست حسن روحانی برگزار شد؛ مصوب شد تا بانک مرکزی مجاز به انتشار اوراق مشارکت ارزی – ریالی باشد. بر اساس این مصوبه؛ بانک مرکزی موظف است تمهیدات و تسهیلات لازم را برای خرید و فروش فوری ارز حاصل از صادرات پتروشیمی و فولاد و دیگر محصولات صادراتی که توسط صادر کنندگان عرضه می‌شود، در بازار ثانویه ارز فراهم نماید. همچنین بانک مرکزی جمهوری اسلامی مجاز به عملیات بازار باز است و می‌تواند برای اعمال سیاست پولی، نسبت به خرید و فروش اوراق مالی اسلامی منتشره توسط دولت اقدام کند. همچنین شورای عالی هماهنگی اقتصادی؛ به منظور تشویق سرمایه‌گذاری و جذب منابع ارزی، تصویب کرد اتباع دولت های خارجی در صورتی که حداقل دویست و پنجاه هزار دلار جهت سرمایه‌گذاری در ایران، به کشور وارد کنند، مطابق ضوابطی که دولت اعلام می‌کند، می‌توانند از امتیاز مجوز اقامت پنج ساله برخوردار شوند.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

تجاوز 2 مرد به زن جوان در پارک جنگل / نگهبان صدای التماس های زن را شنید

همخوابی زشت زن 51 با پسر 17 ساله شوهرش + عکس

قتل زن بدکاره توسط مشتریش در خیابان اتحاد

بارداری دختری 17 ساله هنگام تجاوز در خیابان / از برهنه بودن این زن فیلم گرفتند و ... +عکس

رفتار شنیع فروشنده زن داروخانه برای جلب مشتری وسایل جلوگیری از حاملگی+عکس

این دانشمند هسته ای به خواستگاری 150 دختر تهرانی و شهرستانی رفت + گفتگو و عکس

این 3 محکوم به اعدام را بهتر بشناسید +تصاویر

در زندان آدم شدم، لطفا اعدام کنید ! / درخواست از قاضی تهران

دومین ملکه زیبایی عراق هم تهدید به مرگ شد + عکس شیماء قاسم

دوستم از دختر همسایه بد گفت و من عاشق خواهر او شدم!

درگیری شدید بین اولیا و 2 معلم در مشهد / هر دو معلم در بیمارستان بستری شدند !

اعترافات وحشتناک زن جوان مشهدی که 16 روز در محل دفن شوهرش خوابید + عکس

سرقت جواهرات پرنسس زیبای عربستانی + عکس

هشدار ترامپ به ملک سلمان / بدون ما هیچی!

 

کدخبر: 421583 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟