در پیش فروش‌هایی که سایپا برای 40 هزار خودروی خود انجام داد شرط نداشتن خودرو در نظر گرفته شد و خیلی از کسانی که به استقبال این ثبت‌نام رفتند برای مادر، فرزند و سایر اعضای خانواده خود ثبت‌نام کردند. تصور آنها این بود که قیمت خودرو گرانتر می‌شود و اگر خرید نکنند پول‌شان بی‌ارزش‌تر می‌شود. بعد از آن ایران خودرویی‌ها وارد میدان پیش فروش 53 هزار دستگاه خودرو شدند و انواع و اقسام شروط و محدودیت‌ها را تعریف کردند تا مشتری واقعی در سایت فروش ایران خودرو کلیک کند. تجربه سایپا باعث شد که آبی پوشان جاده مخصوص شرط گواهینامه، نداشتن خودرو و ثبت‌نام نکردن در 18 ماه قبل را ملحوظ کنند و از طرفی ثبت‌نام بر اساس عدد آخرکد ملی (اولویت‌بندی از 1 تا 10 که امروز به پایان می‌رسد) بود.

اما این طرح فروش هم موفقیت‌آمیز نبود چرا که راه‌های نفوذ به آن سریعتر از آن چیزی که مسئولان خودروسازی تصور می‌کردند، رسمیت پیدا کرد. در سایت‌های خرید و فروش خودرو، افراد کد ملی خود را با قیمت‌های مختلف عرضه کردند. قیمت در اختیار گذاشتن کد ملی برای ثبت‌نام خودرو یک میلیون تومان تا

7 میلیون تومان است. دارنده کارت ملی با آخرین شماره 0 که امروز نوبت پیش‌فروش آن است، برای خریداران خودرو یا دلالان 7 میلیون تومان، بود.

کسانی که در روزهای اول پیش فروش ایران خودرو اقدام کرده بودند قیمت شماره کد ملی خود را بین یک تا 2 میلیون تومان اعلام کرده بودند ولی با نزدیک شدن به روزهای پایانی ثبت‌نام قیمت‌ها از 2میلیون و 500 هزار تومان تا

5 میلیون تومان در نوسان بود. البته قیمت مشخصی وجود نداشت و هر فردی بنا به مذاکره‌ای که انجام می‌داد قیمت را تعیین می‌کرد. از آنجا که چنین فرآیندی قانونی نیست و خودروساز فروش و جابه‌جایی خودرو را خلاف قانون Law اعلام کرده است افراد تنها با اعتماد به یکدیگر می‌توانند چنین معامله‌ای را انجام دهند.

ارائه‌کنندگان کدملی که خودرو به نام شان نیست و شرایط لازم را داشتند در تماس دلالان و متقاضیان کد ملی می‌گفتند ما برای ارسال مدارک آماده هستیم و تنها پول نقد می‌خواهیم. در میان ارائه دهندگان کارت ملی، شماره‌هایی بود که روز ثبت‌نام آنها تمام شده بود. یکی از آنها گفت: روز گذشته کد ملی با شماره آخر یک فروش رفته است که زمان ثبت‌نام آن اولین روز پیش فروش ایران خودرو بوده است. دلالان می‌گویند می‌توانند ثبت‌نام کنند اما پول پرداختی کمتر می‌شود. اگر از تاریخ ثبت‌نام گذشته باشد قیمت تا 2 میلیون تومان تقلیل پیدا می‌کند. در این میان با چند نمایندگی تماس گرفتیم. یکی از آنها گفت: هر شماره‌ای از کد ملی را خریداری می‌کند ولی در محضر باید تمام اختیارات سلب شود و به پرداخت‌کننده پول داده شود.

وی گفت: از آنجا که خیلی از مردم توانایی خرید خودرو ندارند و قیمت‌ها در حال افزایش است، حاضرند با ارائه کارت ملی پولی برای خود دست و پا کنند.

با وجود آنکه دست دلالان و سودجویان به خودروهای پیش فروش رسید، باز هم بازار Store خودرو روی آرامش را به خود ندید و قیمت‌ها همچنان بالا است. پژو 206 وی8، 75 میلیون تومان، اچ سی کراس 96 میلیون تومان، استپ وی 134 میلیون تومان، پراید 111 حدود 38 میلیون تومان بود و پژو 206 تیپ 5 از 75 میلیون تومان عبور کرد. خودرو سمند هم روز گذشته 60 میلیون تومان شد.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

آخرین اعتراف مرد ساواکی به بریدن سر عروس و پسر جوانش در تهران + فیلم و عکس

شوخی عجیب با عروس و داماد جوان

گفت وگو با 2 شوهر سابق خاتون که پرونده سنگینی در مشهد دارد / این 2 مرد ار می شناسید + عکس

قتل آنلاین زن جوان در مقابل دخترش + عکس

گره‌های کور زندگی استاد دانشگاه در تهران / او از مردم کمک خواست

در جست و جوی جسد دخترم بودم! / مادر بی نوا دختر گمشده اش را در کلانتری یافت !

تبرئه بیش از 70 درصد دانشجویان دستگیر شده در دادگاه تجدیدنظر

داماد خائن شب حجله به جای عروس نزد دوست دختر سابقش رفت!

 زن 40 ساله شوهر صیغه ای 25 ساله اش باردار شد تا او را نزد خودش نگه دارد!

صحنه باورنکردنی حمله موجودات نامرئی به مرد جوان در کرج + فیلم 16+

عمل زیبایی مرگبار برای زن جوان تهرانی / او از مطب زنده خارج نشد!

چوپان دختر تحصیلکرده همدانی را به خلوتگاهش دعوت کرد / این دختر چاره ای نداشت

این زن خود شیطان است + عکس

تجاوز وحشیانه راننده تاکسی اینترنتی تهران به زن شیرازی + فیلم و عکس

 

کدخبر: 420848 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟