افزایش 30 درصدی قیمت خشکبار/ پسته 130 هزار تومان

به گزارش رکنا، گشت و گذار در بازار Store تهران حکایت از آن دارد که قیمت انواع خشکبار نزدیک به 40 درصد افزایش داشته است.

طبق این گزارش؛ قیمت پسته از کیلویی 70 هزار تومان در بهترین کیفیت به حدود 130 هزار تومان رسیده است و اقلام دیگر هم از این افزایش قیمت مستثنی نبوده‌‌اند.

محمدعلی طهماسبی (معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی) به ایلنا گفت: قیمت پسته به دلیل کاهش تولید به این میزان افزایش یافته است.

وی در این‌باره اذعان داشت: سال گذشته جوانه‌های پسته امساله به خاطر گرمای هوا از بین رفت و در بسیاری از استان‌ها مانند کرمان کاهش محصول را شاهد بودیم. دلیل دیگر کاهش این محصول در بازار هم به صادرات آن برمی‌گردد که وزارت جهاد کشاورزی در این امر ورود نخواهد کرد.

مصطفی احمدی (رئیس اتحادیه خشکبار) هم در خصوص قیمت خشکبار و دلایل افزایش قیمت آن اظهار کرد: نوسانات نرخ ارز، کمبود تولید و صادراتی که انجام می‌شود روی قیمت خشکبار مخصوصا پسته موثر بوده است. پسته و گرردو از سال قبل سرمازدگی را تجربه کرده و حدود 60 درصد از محصولات ما از بین رفته است.

وی افزود: تولید نسبت به سال گذشته نزدیک به 60 درصد کاهش یافته و این امر یکی از دلایل افزایش قیمت است. پسته یک جنس صادراتی و بین‌المللی است و از گذشته تا به امروز نرخ ارز قیمت آن را مشخص می‌کند. نوسانات نرخ ارز باعث نواسان در نرخ پسته می‌شود. قیمت پسته 8 تا 15 دلار است و با نرخ ارز امروز بسیار بالا می‌رود.

رئیس اتحادیه خشکبار در ادامه تصریح کرد: مصرف داخلی در تابستان در خصوص آجیل و خشکبار 80 درصد کاهش پیدا می‌کند و این مسئله می‌تواند مانع افزایش بیشتر قیمت شود.

احمدی؛ میزان تولید پسته در سال گذشته را 190 هزار تن اعلام و تشریح کرد: طبق گزارشات میدانی ما میزان تولید امسال پسته 60 درصد کاهش داشته و نمی‌تواند به 170 هزار تن برسد. برخی باغات پسته که سال گذشته تا 40 هزار تن برداشت داشته امسال 10 هزار تن برداشت کرده‌اند و تولید بسیار کاهش یافته است.

درحالی‌که طبق گفته بهره‌مند (رئیس اتحادیه شیرینی فروشی‌ها و قنادی)، شیرینی فروشی‌ها هر کیلو پسته را حدود 280 هزار تومان خریداری می‌کنند اما گزارش میدانی ایلنا از بازار صحت چنین رقمی را برای پسته تکذیب می‌کند.

کدخبر: 411865 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟