سکه‌های طلا را اوراق کنید!

سکه‌ها به اوراق تبدیل می‌شود
طبق آن‌چه در اطلاعیه‌های مقدماتی بانک مرکزی درباره این سیاست اعلام شده بود، قرار بر این شد که دارندگان سکه‌های پیش‌فروش بتوانند در شرایطی، رسیدهایی که در اختیار دارند را تحویل دهند و در ازای آن اوراق سکه دریافت کنند که این اوراق در بورس و قبل از سررسید سکه‌ها قابل معامله خواهد بود. این درحالی است که از بهمن‌ماه‌ سال گذشته تا پایان فروردین‌ماه امسال حدود هفت‌میلیون و ۶۰۰‌هزار سکه در هفت سررسید به فروش رفت که در طرح جدید بانک مرکزی این تعداد سکه قابلیت تبدیل شدن به اوراق را دارد. درحالی که این روزها سکه به اوج قیمت خود رسیده و نوسانی عجیب را تجربه می‌کند، ماجرای روند تبدیل رسیدهای سکه‌های پیش‌فروش به اوراق سکه جدی‌تر از همیشه مطرح شده است.
بانک مرکزی به تعهدات خود پایبند است
طبق اعلام بانک مرکزی، در ماه‌های اخیر حدود ١٠‌هزار و ٨٠٠‌میلیارد تومان سکه در طرح نقدپذیری سکه‌های پیش‌فروش‌شده، به فروش رفته که این رقم حدود ٥.١‌درصد پایه پولی ‌سال ١٣٩٦ است. اکنون بانک مرکزی در نظر دارد با توجه به نوسان اخیر بازار Store و حبابی که ایجاد شده، برای تحویل سکه‌های پیش‌فروش‌شده به صاحبان آنها تدبیر جدیدی بیندیشد. معاون اقتصادی بانک مرکزی با اشاره به تصمیم بانک مرکزی برای ایجاد امکان نقدپذیری سکه‌های پیش‌فروش گفته است: «در انتشار اوراق سکه، دارنده می‌تواند رسید خود را به اوراق تبدیل و در بورس معامله و نقد کند. این درحالی است که اکنون تحویل سکه‌ها به صورت کالا می‌تواند خطراتی را از لحاظ امنیتی برای صاحبان آنها ایجاد کند، اما در مجموع هیچ مشکلی برای تحویل سکه نیست و هر کسی مایل باشد می‌تواند آن را دریافت کند. درواقع اوراق سکه کاملا در حکم فیزیک سکه است و سازوکار این طرح به‌زودی با همکاری بانک مرکزی و سازمان بورس تعیین می‌شود. بانک مرکزی به تعهدات خود در قبال تحویل سکه‌ها پایبند است، اما اوراق هم به اندازه سکه ارزش دارد.»
آیا انتشار اوراق سکه، بازار را تعدیل می‌کند؟
بانک مرکزی درحالی تصمیم به انتشار اوراق سکه گرفته که نمی‌توان به‌طور قطع نظر داد آیا این کار می‌تواند شرایط موجود در بازار را تعدیل کند. قطعا بانک مرکزی با توجه به شرایط موجود، سیاستی را باید در دستور کار قرار دهد که بتواند بازار را کنترل کند، اما باید این را هم در نظر گرفت که تعدیل شدن قیمت سکه در ایران به قیمت جهانی طلا هم می‌تواند مرتبط باشد و شاید این‌بار هم سیاست بانک مرکزی تاثیری در کاهش قیمت سکه نداشته باشد، اما به محض اعلام خبر انتشار اوراق سکه، قیمت آن در بازار تا ٥درصد کاهش پیدا کرد.
سکه چند می‌شود؟
با وجود این‌که قیمت دلار طی سیاست‌های جدید ارزی دولت ۴۲۰۰ تومان اعلام شد و تأکید بر این بود که هرگونه نرخی غیر از این، ممنوع و قاچاق Contraband محسوب می‌شود، سکه و حتی سکه‌های پیش‌فروش همواره براساس قیمت دلار در بازار آزاد معامله می‌شود. معاون اقتصادی بانک مرکزی درباره این تناقض می‌گوید: «با توجه به شرایطی که پیش روی اقتصاد کشور وجود دارد، دولت تصمیم گرفت ترتیبات ارزی را به مرحله‌ اجرا درآورد، چرا که سیاست‌های قبلی دیگر برای شرایط موجود مناسب و پاسخگو نبود؛ از این‌رو نرخ ۴۲۰۰ تومان را برای هر دلار مشخص کرد و در دستور کار قرار داد که این نرخ برای تأمین نیازهای موجه یعنی واردات کالاهای ضروری و اساسی بود. کسی که سکه می‌خرد جنس سرمایه‌گذاری او از نوع سفته‌بازی است و نیازی نیست که بتوان آن را با ذخایر ارزی و با دلار ۴۲۰۰ تومان و با رانت بالا پاسخگو بود، چراکه موجب ضرر به منابع و اقتصاد خواهد شد. ضمن این‌که ما از مردم می‌خواهیم به سمت سرمایه‌گذاری مولد حرکت کنند و سرمایه‌گذاری را به سمت تولید اشتغالزا پیش ببرند.»

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

تجاوز وحشیانه به سپیده توسط 2 مرد اجیر شده از سوی شهاب

شکایت یک مرد مازندرانی از آرایشگاه زنانه!

جاسوسی وزیر اسرائیل برای ایران / «سگو» مامور اطلاعاتی ایران بود! +عکس

این مرد در وسوسه صیغه یک زن در دام شومی افتاد!

تجاوز به ۶ دانش‌آموز لرستانی / مدیرکل چه می گوید؟!

سربازی که دستور «حاج قاسم سلیمانی» را اطاعت نکرد! + عکس

فیلمی منتشر نشده از شب فاجعه / ثلاث پشت فرمان اتوبوس بود!+فیلم

چرا ویلای سردار فیروزآبادی در لواسان باید پس از 25 سال تخلیه شود؟

شکنجه های بی رحمانه یک دختر در سرویس بهداشتی / عکس این دختر اشک همه را درآورد

اعتراف به آزار 41 دختر ایرانشهری / مرا به زور به یک خانه بردند و 4 نفری به جانم افتادند!

دستگیری نو عروس‌17‌ساله با ملافه خونین در تهران + عکس

تجاوز به دختر 15 ساله توسط مردی که می گوید خواب بود !

کدخبر: 390272 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟