شورش دلال ها در بازار میوه و تره بار تهران

به گزارش گروه اقتصادی رکنا، اخیرا شاهد افزایش ناگهانی قیمت‌ها بوده‌ایم؛ اما این افزایش قیمت‌ها ناشی از چه چیزی بوده حضور دلالان در بازار Store یا کمبود میوه در بازار ولی این گونه که پیداست، قیمت‌ها متفاوت است.
علی حاج فتحعلی، دبیر اتحادیه بارفروشان در زمینه افزایش قیمت میوه می‌گوید: «قیمت میوه در میدان مرکزی ارزان است؛ به‌ عنوان مثال قیمت زردآلو امروز در میدان ٢هزارتومان بود.» این در حالی است که قیمت همین میوه در مغازه‌های سطح شهر متفاوت است؛ به‌گونه‌ای که همین میوه با قیمتی تا ٦‌هزار تومان هم دیده شده است اما آیا از نظر کیفیت هم یکی هستند؟ دبیر اتحادیه بارفروشان در این زمینه توضیح می‌دهد: «مغازه‌های سطح شهر هم از میدان میوه‌های خود را تأمین می‌کنند برای همین نمی‌توان ادعا کرد که میوه‌های سطح شهر کیفیت بهتری
دارند.
همچنین باید در نظر داشت که ما برای فروشندگان میدان نرخنامه‌های هفتگی را در نظر گرفتیم تا فروشندگان تخطی نکنند و فاکتور صادر کنند؛ بعضا با قیمت‌های کمتر هم محصولات خود را به فروش رسانده‌اند زیرا خریدار نیست. در ماه گذشته وضع به‌گونه‌ای بود که هزینه باربری برای فروشندگان میدان مقرون به‌صرفه نبود. به همین جهت نمی‌توان پذیرفت که شتاب قیمت برای میوه وجود دارد.»
با توجه به صحبت‌های دبیر اتحادیه بارفروشان و قیمت‌های سر به فلک‌کشیده در مغازه‌ها و میدان‌های شهری به‌ نظر می‌رسد که هیچ‌گونه نظارتی بر افزایش قیمت میوه وجود ندارد و دلالان ذینفعان این موضوع هستند.
قیمت را برای شمال شهر نسبت به مرکز شهر بالا می‌برند. ولی دستفروشان با قیمتی ارزان‌تر همان میوه را به بازار ارایه می‌دهند. این اتفاق‌ها در حالی افتاده است که در میان این بحبوحه برخی افراد سودجو از این وضع بهره می‌برند و میوه‌های نامرغوب را به اسم باکیفیت‌ترین محصولات ‌سال و با قیمت‌های بالا به خریداران ارایه می‌دهند.
البته رئیس اتحادیه صنف فروشندگان میوه و سبزی تهران، اسدالله کارگر، علت اصلی گرانی میوه و صیفی در بازار را ارایه‌نکردن فاکتور و خالص‌فروشی توسط بارفروشان، سودجویی واسطه‌گران، نبود تعادل در عرضه و تقاضا و اعتصاب کامیونداران می‌داند. البته بیراه هم نیست زمانی که برای واسطه‌گرها قانونی وجود نداشته باشد و از آنها فاکتور نخواهند، بهتر از این هم نمی‌شود. اما این موضوع تنها مربوط به خرده‌فروشان نیست؛ چرا که به نظر می‌رسد بارفروشان هم راه دورزدن قوانین را بهتر از هر کسی بلدند. شاید برای همین است که البته رئیس اتحادیه صنف فروشندگان میوه و سبزی تهران در گفت‌وگو با ایرنا شرایط فعلی را این گونه بیان کرده «طبق قانون Law باید بارفروشان میوه و سبزی و صیفی را خالص فروشی و با فاکتور عرضه کنند؛ این درحالی است که اکنون بیش از ٤٠‌درصد بارفروشان فاکتور برای فروش میوه و سبزی ارایه نمی‌کنند که همین بی‌قانونی منجر به تنش اعضای صنف فروشندگان میوه و سبزی با سازمان تعزیرات حکومتی در قیمت‌گذاری و عرضه محصول می‌شود.» به ‌نظر می‌رسد تنها راه گریز از شرایط فعلی و قیمت‌های بالا تنها در گرو نظارت‌های مستمر اعم از خرده‌فروشان و بارداران باشد.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

دوستم را بیهوش کرد تا شوهرش به من تجاوز کند / شوهر بعد از شکایت من در دادگاه تهران مرا طلاق داد

اقدام شوم پسر قمارباز با زن جوان تهرانی به خاطر باخت سنگین

محاکمه دوباره متهم ردیف دوم پرونده قتل بنیتا / امروز صورت گرفت + عکس

تشکیل پرونده کیفری برای مدیر بانکی خاطی در اردبیل

فوری / گروگانگیری در پاریس برای ملاقات با مقامات ایرانی

اعتراف ناظم منحرف دبیرستان پسرانه معین تهران/ کیفرخواست در 4 جرم صادر شد

این پسر یزدی راز اتاق خواب زن و شوهرهای جوان را می دانست! / او با تهدید زنان را به رابطه شیطانی دعوت می کرد

عجیب ترین بازار خودرو جهان در ایران / اختلاف ۹۰ میلیونی قیمت کارخانه و بازار

نقشه پسر 17 ساله بی حیا برای زن مشهدی / او می گفت پلیس است!

وقتی زن متاهل در خانه دوستش گرفتار شهاب شد / جسد این جوان منحرف هرگز پیدا نشد!

زن شوهردار ایرانی با دو مرد افغانی سرو سری شیطانی داشت /شوهر باید کشته می شد

فریب خنده دار دختران زیبا از سوی مرد قوی هیکل + عکس

 

کدخبر: 388548 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟