در حال حاضر هشتک "تحریم کالاهای ترکیه" به طور گسترده ای همزمان با انتشار گزارش ها و تصاویری از کاهش شدید سطح آب رودخانه دجله، در شبکه های اجتماعی اعم از توئیتر و فیسبوک و کمپین های خبری مختلف ایجاد شده است.

محمد الموسوی، یک کاربر عراقی از همه کشورهای عربی و اسلامی خواسته است که کالاهای ترکیه را به دلیل قطع آب عراق تحریم کنند. حسن الفلیح نیز گفته است که باید همه ملت عراق علیه ترکیه به خاطر کاهش شدید آب دجله، موضع بگیرد و از مصرف کالاهای ترکیه ای امتناع کند. اما شمخی جبر، یکی دیگر از کاربران در اعتراض به کاهش شدید رودخانه دجله، نوشته است، اگر دولت عراق موضع جدی در قبال ترکیه اتخاذ نکند، مردم عراق نیز هیچ تحرکی نخواهند کرد. برخی دیگر از کاربران عراقی در شبکه های اجتماعی نیز خواستار استعفای وزیر منابع عراق به دلیل ناتوانی در متقاعد کردن طرف ترکیه ای به اعطای حق آبه عراق شدند.

برخی از تصاویر منتشر شده از موصل نشان می دهد که کف رودخانه دجله کاملا بیرون زده و کاهش آب این رودخانه کاملا مشهود شده است. برخی از کاربران نیز ویدئویی از آب رودخانه دجله را در بغداد منتشر کرده اند که به دلیل کاهش شدید سطح رودخانه، تعدادی از کودکان در عمیق ترین اماکن سابق رودخانه، بدون اینکه نیاز به شنا کردن داشته باشند، در حال قدم زدن در آب هستند.

در همین راستا وزیر منابع آب عراق در اظهاراتی امروز گفت، آبگیری سد الیسو آغاز و همین امر باعث کاهش شدید سطح آب رودخانه دجله شده است.

عباس الجنابی افزود، در حال تماس با مقامات آنکارا به منظور تضمین حق آبه عراق از رودخانه دجله هستیم.

از پارلمان ملی عراق نیز امروز خبر رسید که سلیم الجبوری رئیس پارلمان خواستار برگزاری جلسه فوق العاده مجلس برای بررسی موضوع آب با حضور وزیران بخش های مربوطه شده است.

پیش بینی می شود واکنش مقامات و احزاب سیاسی عراق در خصوص این اقدام ترکیه در ساعات آتی افزایش یابد.

سد الیسو بعد از سد اتاتورک، دومین سد بزرگ ترکیه است که اولی بر رودخانه دجله و دومی بر رودخانه فرات بنا شده اند.

طبق اعلام منابع عراقی سد الیسو قادر به انبار 11 میلیارد و 40 میلیون مترمکعب آب است و مساحت دریاچه پشت سد حدود 300 کیلومتر مربع است و چند ماه طول می کشد که آبگیری کامل این سد به اتمام برسد.

برخی شخصیت های عراقی، دولت های سابق عراق از جمله رژیم سابق بعث را در طول سنوات گذشته متهم کرده اند که در قبال معضل آب، گام های جدی برنداشته اند.

کدخبر: 385853 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟