علی فاضلی بازرس انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران از افزایش قیمت روغن در آستانه ماه رمضان خبر داد و گفت: سال گذشته صنعت روغن نباتی به دلیل همراهی با سیاست‌های دولت هیچ‌گونه افزایش قیمتی نداشت در حالیکه به سبب افزایش قیمت تمام شده محصول قادر به ادامه این روند نیست.

وی افزود: هم اکنون قیمت روغن‌های صنف و صنعت در بازار Store غیررسمی به سب کاهش عرضه، افزایش تقاضا در آستانه ماه رمضان و سودجویی دلالان با نوساناتی روبه‌رو شده است.

به گفته فاضلی، با توجه به شرایط کنونی و درخواست انجمن برای افزایش قیمت، ستاد تنظیم بازار و مسئولان دولتی قول دادند؛ در چند روز آینده قیمت روغن را بین 9 تا 10 درصد افزایش دهند و به نظر می‌رسد با این اقدام دولت، بازار به تعادل نسبی برسد.

این مقام مسئول ادامه داد: با وجود افزایش 40 درصدی مواد اولیه، هزینه‌های بسته بندی و سایر مولفه های تولید طی یک سال گذشته، این ثبات قیمت روغن در بازار برای تولید کننده صرفه اقتصادی ندارد.

وی از تعطیلی برخی واحدهای تولیدی در ماه‌های اخیر خبر داد و افزود: سایر واحدها میزان تولید خود را به شدت کاهش دادند.

بازرس انجمن صنفی صنایع روغن نباتی، سودجویی واسطه ها را عامل اصلی فروش روغن بالاتر از نرخ مصوب اعلام کرد و گفت: هم اکنون قیمت روغن حلب 16 کیلویی در بازار غیر رسمی به دلیل کاهش عرضه از 70 به 90 هزار تومان افزایش یافته در حالیکه نرخ واقعی آن 82 تا 83 هزار تومان بوده که اختلاف 6 تا 7 هزار تومانی آن اجحاف در حق مصرف کنندگان است.

وی ادامه داد: مشکلات صنعتی روغن نباتی بارها به صورت مکتوب به مقامات مسئول اعلام شد که اگر به موقع به درخواست ها پاسخ داده می‌شد، در شرایط کنونی با افزایش غیر واقعی قیمت ها در بازار مواجه نبودیم.

فاضلی افزایش منطقی محصول را تنها راه حل اساسی بهبود مشکلات صنایع روغن نباتی اعلام کرد و افزود: اگرچه صنایع روغن نباتی پیشنهاد افزایش 19 درصدی قیمت را داده بودند تا براساس آن، قیمت در بخش مایع 14 درصد و جامد 19 درصد افزایش یابد، اما سازمان حمایت با افزایش 9 تا 10 درصدی قیمت در این مرحله موافقت کرده و ممکن است این افزایش در دو مرحله اتفاق بیفتد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 377391 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟