آغاز جنگ تجاری آمریکا و چین با دستور رئیس‌ جمهور آمریکا

به گزارش گروه اقتصادی رکنا، دونالد ترامپ Trump سند وضع تعرفه‌های جدید به ارزش 60 میلیارد دلار را برای واردات کالا از چین امضا کرد.
ترامپ همچنین دستور تهیه فهرست کالاهایی که قرار است مشمول تعرفه های جدید شوند، صادر کرد.
رئیس جمهور آمریکا با متهم کردن چین به اعمال سیاست های تجاری تبعیض آمیز و اجبار شرکت های آمریکایی به ارائه اطلاعات سری فناوری به پکن ، گفت : کسری تجاری آمریکا در تجارت با چین «غیرقابل کنترل» شده است.
ترامپ افزود: چین موجب از بین رفتن 60 هزار کارخانه و 6 میلیون شغل در آمریکا شده است.تراز تجاری واشنگتن با پکن منفی است و واردات آمریکا با اختلافی بالغ بر 375 میلیارد دلار از صادرات آن سبقت گرفته است.
رئیس جمهور آمریکا همچنین به نماینده تجاری این کشور دستور داد از چین به سازمان تجارت جهانی شکایت کند.
همزمان «رابرت لایتهایزر»گفت: تعرفه های جدید فولاد و آلومینیوم در قبال اتحادیه اروپا و کره جنوبی، کانادا، مکزیک، استرالیا، برزیل و آرژانتین فعلا اعمال نخواهد شد.
سفارت چین در واشنگتن تصمیم ترامپ را اقدام یکجانبه توصیف و اعلام کرد: پکن جنگ تجاری با واشنگتن را تا پایان ادامه می دهد.
وزارت بازرگانی چین هم آمریکا را به سواستفاده مکرر از قوانین تجارت بین المللی متهم و فهرستی از تعرفه های احتمالی علیه سه میلیارد دلار محصولات تولیدی آمریکا منتشر کرد.
وزارت بازرگانی چین هشدار داد : در صورتی که واشنگتن نتواند به توافق با پکن دست یابد، نخستین مرحله اعمال تعرفه علیه واردات کالاهای آمریکایی اجرا می شود.
وزارت بازرگانی چین هم با انتشار بیانیه ای اعلام کرد این کشور هیچ ترسی از بروز جنگ تجاری با آمریکا ندارد و در همین راستا فهرستی از کالاها، محصولات و خدمات آمریکایی که واردات آنها به چین مشمول افزایش تعرفه های گمرکی خواهد شد تهیه کرده است.
مجازات هایی که دونالد ترامپ‌، رئیس جمهوری آمریکا، در نظر دارد علیه چین اعمال کند باعث سقوط Fall ارزش شاخص سهام بورس های آسیایی به ویژه بورس چین شد. به طوری که ارزش کل شاخص سهام بورس اوراق بهادار هنگ کنگ که پس از بورس اوراق بهادار توکیو و بورس اوراق بهادار شانگهای، سومین بازار Store بزرگ بورس در آسیا، از نظر ارزش بازاری به حساب می آید، در معاملات امروز بیش از سه درصد کاهش یافت. ارزش شاخص مرکب ‌شانگهای، یکی از شاخص ‌های عملکرد بورس ‌اوراق ‌بهادار چین، نیز در معاملات امروز دو ممیز 80 صدم درصد کاهش یافت.
افزایش تعرفه هایی که دولت دونالد ترامپ‌ علیه چین اعمال کرده است تا 60 میلیارد دلار به چین ضرر وارد می کند. مشاوران دونالد ترامپ‌ پیش تر اعلام کرده بودند تصمیماتی که ترامپ علیه چین گرفته است ممکن است 50 میلیارد دلار به این کشور زیان و ضرر وارد کند. چین نیز در تلافی امروز فهرستی از 120 کالا و محصول آمریکایی را که واردات آنها به چین مشمول مالیات خواهد شد منتشر کرد.
در واکنش به جنگ تجاری ترامپ علیه پکن ، شاخص های سهام آمریکا سقوط کرد. بورس آمریکا در حالی بسته شد که شاخص صنعتی داو جونز باحدود 725 واحد ، بیشترین افت را در یک ماه و نیم اخیر تجربه کرد. شاخص اس اند پی هم با 2/5 درصد کاهش بدترین روز خود را در یک ماه و نیم گذشته تجربه کرد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 368389 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟