واریز سود سپرده‌های دستگاه‌های مرتبط با قوای سه‌گانه به خزانه

به گزارش گروه اقتصادی رکنا، مجلس امروزدر ادامه بررسی لایحه بودجه 97، 15 بند از این لایحه را مورد بررسی قرار داد که در نهایت 14 بند آن تصویب و یک بند از لایحه حذف شدند. قسمت عمده کار امروز مجلس به بررسی بندهایی مربوط می‌شد که پیشتر با رأی نمایندگان برای اصلاح به کمیسیون تلفیق ارجاع شده بود. اما مهمترین قسمت مصوبات مجلس به بخش‌های مربوط به هدفمندی یارانه‌ها در لایحه بودجه 97 مربوط می‌شد.
بررسی این بخش‌ها پیشتر توسط رئیس مجلس مراعا اعلام شده بود. مجلس با تصویب تبصره 14 این لایحه مقرر کرد کلیه درآمدهای هدفمندی یارانه‌ها مندرج در جدول مربوطه به حساب سازمان هدفمندی یارانه‌ها نزد خزانه‌داری کل کشور مطابق جدول واریز شود.
براین اساس دریافتی‌های حاصل از فروش داخلی فرآورده‌های نفتی 415.407 میلیارد ریال، دریافتی حاصل از صادرات فرآورده‌های نفتی 157.000 میلیارد ریال، جمع دریافتی از فروش فرآورده‌های نفتی 572.407 میلیارد ریال، دریافتی حاصل از فروش داخلی گاز طبیعی 175.985 میلیارد ریال، دریافتی حاصل از فروش داخلی و صادراتی برق و سایر دریافت‌ها 217.785 میلیارد ریال و دریافتی حاصل از فروش آب 22.163 میلیارد ریال می‌باشد که مبلغ جمع کل دریافتی‌ها 988.340 میلیارد ریال خواهد بود.
همچنین در تصمیم دیگری نمایندگان مردم در خانه ملت، مقرر کردند سود سپرده‌های مجوزدار دستگاه‌های مرتبط با قوای سه‌گانه به خزانه واریز شود. مجلسی‌ها در جلسه علنی بعدازظهر و در جریان بررسی جزئیات لایحه بودجه در بخش درآمدی جزء ۲ تبصره ۱۲ این لایحه را به تصویب رساندند که بر اساس آن از ابتدای سال ۹۷، سود دریافتی ناشی از سپرده‌های دارای مجوز دستگاه‌های مشمول (سه قوه) به استثنای بانک‌ها، بیمه‌ها و صندوق‌ها به عنوان درآمد اختصاصی آن دستگاه محسوب و به حساب متمرکز خزانه، وجوه درآمد اختصاصی واریز می‌شود. 
در جریان بررسی این ماده، محمدحسین فرهنگی نماینده تبریز این بند را مغایر اصل ۱۱۰ قانون Law اساسی دانست و نمایندگان نیز با ۱۰۶ رأی موافق، ۵۹ رأی مخالف و ۱۱ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۷ نماینده حاضر این اخطار را وارد دانستند. اگرچه رئیس مجلس گفت که این اخطار به بخش هزینه‌ای این تبصره مربوط است. علی لاریجانی در این باره، گفت: این دستگاه‌ها نمی‌توانند از حساب‌های جاری و عمرانی خود سود بگیرند. آنها ممکن است یک درآمد اختصاصی داشته باشند که آن هم باید مجوز داشته باشد و ما گفته‌ایم سودش را به خزانه واریز کنند که البته صددرصد آن به خود آنها تخصیص می‌یابد و این کار برای شفاف شدن درآمد آنها انجام می‌شود. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 357781 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟