دولت فرانسه تحریم‌های آمریکا علیه ایران را دور می‌زند

به گزارش گروه اقتصادی رکنا، رئیس بانک سرمایه گذاری دولتی بی پی آی فرانس گفت، فرانسه ارائه اعتبارات یورویی به خریداران ایرانی کالاهای فرانسوی را از اواخر امسال آغاز خواهد کرد؛ اقدامی که با هدف تقویت تجارت با ایران و در عین حال خودداری از نقض تحریم های آمریکا صورت می گیرد.
فرانسه و دیگر کشورهایی اروپایی بعد از اجرایی شدن برجام که منجر به لغو تحریم های ایران شده، به دنبال افزایش تجارت با تهران بوده اند.
بر اساس این طرح، ضمانت های صادراتی یورویی به خریداران ایرانی کالاها و خدمات فرانسوی اعطا خواهد شد. هدف از ایجاد ساختار تامین مالی از طریق موسساتی که فاقد ارتباط با آمریکا هستند، خودداری از گرفتار شدن در دام قوانین تحریمی فراسرزمینی دولت آمریکاست.
این اقدام ممکن است خشم دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا را که تهدید به خروج از برجام گرده برانگیخته است. واشنگتن به رغم پیوستن به برجام همچنان برخی محدودیت های مالی را علیه ایران حفظ کرده و این مسئله موجب شده تا بانک های خصوصی حتی بانک هایی که خارج از آمریکا فعالیت می کنند، از ترس تحریم های واشنگتن از همکاری با ایران خودداری کنند.
نیکولاس دوفورک، مدیر شرکت بی پی آی فرانس با اشاره به وام های جدیدی که قرار است اعطا شود گفت: «ما در طی سال 2017 اقدامات مقدماتی زیادی را در این زمینه انجام داده ایم و همچنان داریم هر روز در زمینه شرایط ورودمان به ایران کار می کنیم.»
وی افزود: «این یک جریان (پول) مجزا است... در این طرح دلار (آمریکا) هیچ جایی ندارد... هیچ یک از افراد دخیل در این طرح نیز دارای گذرنامه آمریکایی نیستند.»
دوفورک به قانونگذاران آمریکایی گفت، یک خط اعتباری حدودا 1.5 میلیارد یورویی در زمینه قراردادهای احتمالی که از سوی صادر کنندگان فرانسوی علاقمند منعقد شود وجود دارد.
یک منبع بانکی فرانسوی گفت، کشورهای ایتالیا، آلمان، اتریش و بلژیک نیز در حال کار روی مکانیزم هایی هستند که از شرکت های آنها در مقابل ریسک تحریم های آمریکا محافظت می کند.
دوفورک گفته، اختصاص اعتبارات صادراتی فرانسوی ممکن است تا ماه می یا ژوئن آغاز شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 353327 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟