به گزارش گروه اقتصادی رکنا، مرتضی لطفی روز شنبه در جمع خبرنگاران در کیش گفت: از ابتدای سال موضوع جمع آوری شرکت های کوچک که در برنامه استراتژی 5 ساله ما قرار ندارند و یا به دلایلی زیان می دهند را می خواهیم ساماندهی و در بازارهای داخلی عرضه کنیم.

وی تصریح کرد: استنباط ما این است، با بخش خصوصی نباید رقابت داشته باشیم و یکی از اهداف ما رقابت نکردن در عرصه بنگاه داری با بخش خصوصی است .

لطفی با تاکید بر اینکه این برون سپاری به منزله این نیست که از مجموعه سهامداری خارج شویم تصریح کرد: با برون سپاری بخشی از شرکتهایی که شستا خریداری کرده و بخشی را که دولت به مجموعه شستا واگذار کرده بدنبال اصلاح ساختار بنگاه داری یا سرمایه ای هستیم.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) گفت: بر این اساس برای واگذاری 20 شرکت با خریداران وارد مذاکره مستقیم شدیم و 8 شرکت تفاهم با خریداران انجام شده است و با اجرای شرایط مزایده در هفته جاری نحوه واگذاری 27 شرکت از طریق جراید اعلام می شود.

لطفی در ادامه اظهار کرد: پیش بینی می شود، امسال 16 هزار میلیارد ریال در این راستا فروش داشته باشیم و تا الان حدود هشت هزار میلیارد ریال آن محقق شده است و تا پایان سال این رقم را با در ارتباط با فروش بنگاه ها به 26 هزار میلیارد ریال برسانیم.

مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) گفت: نخستین واحد واگذاری فولاد مبارکه است که قرار داد انجام شده و در هفته گذشته از طریق بورس بخش عمده ای از سهم عرضه و خریدار هم خریده است، همچنین مس باهنر مورد دیگری است که رقمی معادل 10 هزار میلیارد ریال است.

لطفی بار دیگر متذکر شد که ما قرار نیست با این برنامه برون سپاری کارگری را بیکار و یا بنگاهی را تعطیل کنیم بلکه معتقدیم با این شرایط هدف داریم با تامین منابع مالی بتوانیم در سطح ملی طرح های بزرگی را با کمک دولت در حوزه های نفت و گاز و غیره اجرا کنیم.

وی افزود: همه جوانب اجتماعی در فروش بنگاههای کوچ شستا دیده می شود و ما مشوق هایی را همچون اعطای تسهیلات با سود کمتر برای خریداران فراهم می کنیم و از طرفی تضمین و دوام اشتغال شاغلان را ملاحظه خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: همچنین متناسب با هر شرکت، مشوق دیگری را برای اینکه نقد فروخته شود یا اینکه برای ایجاد امنیت شغلی اقساط فروخته شود ،ایجاد خواهد شد.

لطفی گفت: وضعیت فعلی شستا این گونه است که 10 تا 12 درصد بازار Store سرمایه را به خود اختصاص داده است و رقمی معدل 60 تا 70 هزار میلیارد هم ارزش دارائی ها آن است.

وی تاکید کرد: با توجه به گستردگی و چند رشته ای حضور در بخش های مختلف صنعت شستا بدنبال تمرکز بیشتر و محدود کردن حوزه فعالیت است تا با توسعه جدید و ورود به صنایعی که در اسکوپ بین المللی است بتواند در راه رقابت بین المللی گام بردارد.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) درباره عملکرد شستا نیز گفت: ما اولین مجموعه در کشور هستیم که نظام هوش تجاری را به منظور شفافیت و اطلاعات ذینفع ها آغاز کردیم و در ارزیابی 9 ماهه، شستا رشد 45 تا 50 درصدی را نسبت به 9 ماهه گذشته هم از نظر کمی و هم کیفی در بخش درآمد داشته است.

وی اظهار کرد: اگر قرار باشد در عرصه بین المللی با واحدهای بزرگ ارتباط داشته باشیم باید همه صنایع پتروشیمی تحت نظر وزارت کار تعاون و رفاه اجتماعی را ادغام کنیم که هم در راستای تولید و هم در مسیر صادرات هم افزایی ایجاد می کند و از طرفی فرصت رقابت را در عرصه بین المللی فراهم می کند. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 351272 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟