تهدید ایمنی سازه سد دز در پی کاهش سطح آب پشت سد

به گزارش گروه اقتصادی رکنا، سد دز که نخستین و تنها سدی است که بر روی رودخانه دز احداث شده، در سال 1341 به بهره برداری رسید. این سد که حدود 55 سال در مدار بهره برداری است، امسال با مخاطره جدی برای ایمنی سازه خود مواجه شده است.

به علت کاهش ورودی اب به مخزن سد، کاهش سطح آب در پشت این سد در سالهای اخیر بی سابقه بوده، به طوری که هم اکنون از نظر ارتفاعی 45.5 متر سد خالی است و به لحاظ حجمی 2 میلیارد مترمکعب از ظرفیت مخزن این سد خالی است.

ارتفاع فعلی آب در پشت این سد 306 متر است، که به گفته مسئولان امر، کاهش بیشتر ارتفاع آب، ایمنی سازه سد را به مخاطره می اندازد. ارتفاع 306 متری آب در پشت مخزن سد دز در حالی است که بخش قابل توجهی از این ارتفاع را نیز رسوبات تجمع یافته 55 ساله تشکیل می دهد.

تأخیر در اجرای سد بختیاری در بالادست این سد، موجب افزایش رسوبات در مخزن سد دز شده و بخش قابل توجهی از حجم مفید مخزن سد را کاهش داده است. در طول 50 سال گذشته، با تکیه بر منابع آبی ذخیره شده در سد دز، در پایین دست این سد اراضی متعدد کشاورزی ایجاد شده که با کاهش حجم آب در پشت این سد، در صورت ادامه روند کم بارشی در سال جاری، در تأمین مطلوب نیاز آبی خود در سال آینده با مشکلاتی جدی مواجه خواهند شد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 350997 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟