جزییات نشست سیف با نمایندگان/ تعیین تکلیف ۹۰ درصد سپرده‌گذاران

به گزارش گروه اقتصادی رکنا به نقل از خانه ملت، جلیل رحیمی جهان آبادی با اشاره به حضور رییس کل بانک مرکزی در فراکسیون امید مجلس، گفت: صحبت های آقای سیف در این نشست چند محور داشت که محور نخست این نشست روند پرداخت سپرده های موسسه های مالی و اعتباری بود.

عضو فراکسیون امید مجلس، افزود: اگر روند پرداخت ها کُند است به این دلیل این بوده که باید ارزیابی از اموال این موسسات انجام شود و بر پایه آن این ارزیابی پرداخت صورت گیرد چرا که این پولی که پرداخت می شود باید به بیت المال بازگردانده شود.

وی با بیان اینکه بالای ۹۰ درصد بدهی سپرده گذاران زیر ۲۰۰ میلیون تومانی پرداخت شده است، ادامه داد: اگر بانک مرکزی به موسسه ای مجوز می دهد لزوما نباید بدهی های این موسسه را نیز پرداخت کند و بسیاری از افرادی که فشار می آورند اطلاعاتی از اینکه روند کار چگونه بوده است، ندارند.

نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخرز در مجلس، با بیان اینکه روالی که پرداخت بدهی ها طی می کند معقول و منطقی است، یادآور شد: بخشی از کار شناسایی اموال در اختیار بانک مرکزی و بخشی در اختیار قوه قضاییه است و بخشی از عدم هماهنگی بین دستگاه ها روند کار را کُند کرده است.

وی با اشاره به اینکه هر موسسه ای نباید اجازه داشته باشد که پول مردم را جمع کند، افزود: در مجوع سیاستی که اجازه داده که ده ها و صدها موسسه بدون حساب و کتاب در هر جایی شعبه بزنند اشتباه بود و در هیچ جای دنیا این همه موسسه وجود ندارد.

رحیمی جهان آبادی، افزود: لازم است مدیران دولتی که در گذشته به این افراد مجوز داده اند و بستر فعالیت این افراد را فراهم کرده اند پاسخگو باشند، چرا که در واقع این مدیران نیز تخلف کرده اند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه قوانین مرتبط بانکداری چند ایراد اساسی دارد، ادامه داد: قوانین حوزه بانکی مدرن و به روز نیست و دیگر زمان تشکیل صندوق های محلی گذشته است و باید از تجربه جهانی در حوزه بانک ها استفاده کرد و قوانین شفافی همانند پولشویی که به بانکداری کمک می کند، باید ارزیابی شود.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، تصریح کرد: براساس شرع سود ۲۵ و ۳۰ درصدی که در واقع ربا بوده حرام است، لذا زمانی که موسسات با ربا مردم را جذب می کنند در نهایت وضعیت اینگونه می شود و هرج و مرج بی نظمی در اعطای مجوزات و ربوی بودن سیستم ما را به اینجا رسانده است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 349577 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟