به گزارش گروه اقتصادی رکنا، بهای نفت وست تگزاس اینترمیدیت (نفت شاخص آمریکا) با 33 سنت افزایش (معادل 0.5 درصد) به 60 دلار و 16 سنت در هر بشکه رسید. بهای نفت خام برنت (شاخص بین المللی) هم با 33 سنت افزایش (معادل 0.5 درصد)، 66 دلار و 49 سنت در هر بشکه معامله شد. بهای نفت خام برنت اوایل هفته گذشته هم برای نخستین بار به بالاترین سطح از مه 2015 رسیده بود؛ اما پس از آن کاهش یافت.
این افزایش بهای نفت در آخرین روز کاری سال 2017 در پی کاهش غیرقابل انتظار سطح تولید آمریکا رخ داد. سطح تولید نفت آمریکا در این هفته به 9754 میلیون بشکه در روز رسید. داده های اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان داد در هفته پیش از آن سطح تولید آمریکا روزانه 9789 میلیون بشکه بود. این درحالی است که بیشتر کارشناسان پیش بینی کرده بودند سطح تولید آمریکا تا آخر امسال به 10 میلیون بشکه در روز خواهد رسید. تنها عربستان سعودی و روسیه، صادرکنندگان بزرگ نفتی این سطح طلای سیاه را تولید می کنند.
با وجود این کاهش، سطح تولید آمریکا از اواسط سال 2016 با حدود 16 درصد افزایش همراه بوده است. تلاش کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) هم بر افزایش بهای طلای سیاه اثرگذار بوده است. کشورهای عضو و غیرعضو اوپک شامل روسیه پیشتر موافقت کردند توافق کاهش روزانه 1.8 میلیون بشکه نفت را تا پایان سال 2018 میلادی تمدید کنند. ایجاد اختلال در خطوط نفتی لیبی و دریای شمال هم بر تقویت بهای نفت بی تأثیر نبود. انتظار می رود فعالیت این دو خط لوله اوایل ژانویه به حالت قبلی بازگردد.
همچنین با کاهش ارزش دلار آمریکا به پایین ترین سطح از 4 هفته گذشته، بهای طلا هم به بالاترین سطح در یک ماه اخیر رسید. بهای هر اونس طلا با 0.61 درصد افزایش به 1294.84 دلار رسید.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 341808 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟