پس از آنکه رئیس جمهوری ترکیه در سخنانی از عملکرد بانک مرکزی این کشور انتقاد کرد و تلویحا از دخالت در سیاست های پولی بانک مرکزی ترکیه خبر داد، شاخص بورس استانبول و ارزش لیر شاهد کاهش قابل توجهی بوده است.

پس از آنکه رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در سخنانی از عملکرد بانک مرکزی این کشور انتقاد کرد و تلویحا از دخالت در سیاست های پولی بانک مرکزی ترکیه خبر داد، نگرانی ها از زیر سوال رفتن استقلال Esteghlal بانک مرکزی این کشور افزایش یافته و این مسئله موجب افت شاخص بورس استانبول و ارزش لیر شده است.

در حال حاضر سود اضافه ای که سرمایه گذاران برای خرید دارایی ها در این کشور مطالبه می کنند، به بالاترین رقم ها در بین کشورهای در حال توسعه رسیده و از سود مورد مطالبه سرمایه گذاران در کشورهای گرفتار بحرانی نظیر برزیل، آفریقای جنوبی و مکزیک فراتر رفته است.

بر اساس این گزارش، این وضعیت سبب شده تا سود دهی اوراق قرضه 10 ساله این کشور به بالاترین رقم خود برسد و شاخص استانبول 100 بورس این کشور بیشترین افت 4 روزه را از زمان کودتای نافرجام سال گذشته این کشور شاهد باشد. ارزش لیر ترکیه در برابر دلار آمریکا نیز با کاهش بی سابقه 3.9 درصدی مواجه شده است.

این کاهش ها نشان می دهد که سخنان اخیر رجب طیب اردوغان تا چه میزان تهدیدی علیه استقلال بانک مرکزی این کشور به شمار می رود و این در حالی است که ترکیه در ماه های اخیر با آشفتگی های دیگری نیز مواجه بوده است.از جمله سایر عواملی که مایه نگرانی سرمایه گذاران است، تنش های دیپلماتیک ترکیه با آمریکا و اروپاست. این در حالی است که ترکیه از یکی از بالاترین کسری حساب های جاری در بین کشورهای در حال توسعه برخوردار است و ضمن دارا بودن نرخ تورم دو رفمی، وابستگی شدیدی از نظر درآمدهای دولتی به سرمایه گذاری های خارجی دارد.

رئیس جمهوری ترکیه روز جمعه در سخنانی گفته بود: «آنها می گویند بانک های مرکزی مستقل هستند و ما نباید در آنها مداخله کنیم. وضعیت کنونی نتیجه عدم دخالت ماست... نتایج خودشان گویا هستند... ما این مشکل را حل خواهیم کرد، وضعیت نمی تواند اینگونه ادامه یابد.

اردوغان معتقد است افزایش نرخ بهره موجب بالا رفتن نرخ تورم می شود. رئیس جمهوری ترکیه رئیس کل سابق بانک مرکزی ترکیه را به دلیل بالا نگه داشتن نرخ بهره این کشور به خیانت Cheat متهم کرده است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 329998 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟