کاهش 7.5 درصدی چک های برگشتی در شهریورماه

به گزارش گروه اقتصادی رکنا، بررسی آمار بانک مرکزی نشان می دهد شهریورماه 15.6 درصد از کل مبلغ چک های مبادله ای و 21.8 درصد از کل مبلغ چک های مبادله ای برگشت داده شد.

این میزان در استان تهران 14.9 درصد از کل چک های مبادله ای و 20.1 درصد از کل چک های مبادله ای برگشت بود.

در استان تهران حدود 468 هزار فقره چک به مبلغ 70 هزار میلیارد ریال برگشت خورد.

بیشترین نسبت مبالغ چک های برگشتی به کل مبالغ چک های مبادله شده به استان های هرمزگان، ایلام و سمنان اختصاص داشت.

استان های البرز، خوزستان و کرمانشاه کمترین نسبت مبالغ چک های برگشتی به کل مبالغ چک های مبادله شده در استان را به خود اختصاص دادند.

در استان تهران 452 هزار فقره چک به مبلغ 67 هزار میلیارد ریال به دلایل کسری یا فقدان موجودی برگشت داده شد؛ در واقع استان تهران از نظر تعداد 96.8 درصد و از نظر مبلغ 96.1 درصد از کل چک های برگشتی به دلایل کسری یا فقدان موجودی بوده است.

در این ماه در بین استان های کشور بیشترین نسبت مبالغ چک های برگشتی به دلایل کسری یا فقدان موجودی به کل مبالغ چک برگشتی در استان به استان های گیلان، گلستان، زنجان اختصاص یافته است و استان های هرمزگان، کهگیلویه و بویراحمد و ایلام کمترین نسبت مبالغ چک های برگشتی به دلایل کسری یا فقدان موجودی به کل مبالغ چک های برگشتی در استان را به خود اختصاص داده اند.

چک های رمزدار وصولی

در این ماه در کل کشور حدود 700 هزار فقره چک رمزدار به مبلغ حدود 1111 هزار میلیارد ریال وصول شد که نسبت به ماه ثبل از نظر تعداد 10.3 درصد کاهش و از نظر مبلغ 4.3 درصد افزایش داشت.

چک های مبادله ای

در شهریور ماه امسال در کل کشور 9.1 میلیون فقره چک به مبلغ 589 هزار میلیارد ریال مبادله شد که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب 6.7 درصد و 6.2 درصد کاهش نشان می دهد.

در این ماه در استان تهران بالغ بر 3.1 میلیون فقره چک به مبلغی در حدود 348 هزار میلیارد ریال مبادله شد.

در شهریور ماه 52.3 درصد از تعداد چک های مبادله ای کل کشور در سه استان تهران، اصفهان و خراسان رضوی مبادله شدند که به ترتیب با 34.3 درصد، 9.5 درصد و 8.5 درصد بیشترین سهم را در مقایسه با سایر استان ها دارا بودند.

همچنین به لحاظ مبلغ 70 درصد از مبالغ چک های یاد شده در سه استان تهران (59 درصد)، اصفهان (5.6 درصد) و خراسان رضوی (5.4 درصد) مبادله شده است که بشترین سهم را در مقایسه با سایر استان ها دارا بوده اند.

چک های وصولی

در شهریور ماه در کل کشور بالغ بر 7.7 میلیون فقره چک به مبلغی حدود 461 هزار میلیارد ریال وصول شد که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب 6.5 درصد و 5.9 درصد کاهش نشان می دهد.

در این ماه در کل کشور 84.4 درصد از کل تعداد چک های مبادله ای و 78.2 درصد از کل مبلغ چک های مبادله ای وصول شد.

در ماه مورد گزارش در استان تهران از نظر تعداد 85.1 درصد و از نظر مبلغ 79.9 درصد از کل مبلغ چک های مبادله ای وصول شد.

شهریور ماه بیشترین نسبت تعداد چک های وصولی به کل چک های مبادله ای در استان به ترتیب به استان های گیلان، یزد، کرمانشاه اختصاص یافت و استان های کهگیلویه و بویراحمد، کردستان و هرمزگان پایین ترین نسبت تعداد چک های وصولی به کل چک های مبادله شده در استان را داشتند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 325279 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟