ثبت نام ۹۴ هزار فارغ‌التحصیل بیکار در سامانه کارورزی

به گزارش گروه اقتصادی رکنا، علاءالدین ازوجی درباره آخرین وضعیت اجرای طرح کارورزی به عنوان یکی از طرح‌های دولت ویژه اشتغال فارغ‌التحصیلان بیکار دانشگاهی گفت: از بین افرادی که در سامانه کارورزی ثبت نام کرده‌اند تاکنون بالغ بر ۹۴ هزار نفر از فارغ‌التحصیلان بیکار واجد شرایط تشخیص داده شدند که طبق مقررات اجرای طرح به واحدهای پذیرنده و کارفرمایان برای طی دوره کارورزی و آشنایی با محیط کار معرفی ‌می‌شوند.

وی با بیان اینکه طی هفته‌های گذشته تعدادی از این افراد در واحدها و بنگاه‌های مرتبط در سطح کشور مشغول به کار شدند افزود: به زودی گزارشی از میزان افراد جذب شده در قالب اجرای طرح کارورزی ارائه می‌شود.

مدیر کل سیاستگذاری بازار Store کار و توسعه اشتغال وزارت کار ادامه داد: متقاضیان زیادی در سامانه کارورزی ثبت نام کرده‌اند اما به دلیل اینکه بیکاری در بین جمعیت فارغ‌التحصیلان دانشگاهی کشور از سال‌های گذشته با رشد مواجه بوده و سهم زیادی از جمعیت بیکار را تشکیل می‌دهند، بنابراین، طرح کارورزی ویژه دانش‌آموختگان بیکار دانشگاهی تدوین و مقدمات ثبت نام متقاضیان حائز شرایط از طریق سامانه کارورزی فراهم شد.

ازوجی ادامه داد: برخی افراد شاغل، افرادی که تحصیلات دانشگاهی نداشتند یا افرادی که به هر نحوی از شغل خود رضایت نداشتند نیز در این سامانه ثبت نام کرده بودند که مشمول طرح نمی‌شوند اما در سامانه ثبت نام کردند که این افراد مشمول سایر طرح‌های برنامه اشتغال فراگیر می شوند.

ازوجی همچنین در پاسخ سوال دیگری مبنی بر آخرین وضعیت اجرای طرح توسعه کسب‌وکار و اشتغال پایدار (تکاپو) که بر اساس آن رسته‌های اشتغالزای استان‌های مختلف ذیل برنامه اشتغال فراگیر شناسایی می‌شوند نیز گفت: مطالعات شناسایی مزیت‌های اشتغال در هر منطقه در غالب استان‌ها انجام شده و تقریبا طرح در مراحل نهایی قرار دارد؛ پس از تکمیل مطالعات، متناسب با ظرفیت اشتغال در هر استان منابع بانکی پیش‌بینی شده در برنامه اشتغال فراگیر در چارچوب طرح تخصیص می‌یابند.

مشاور وزیر و مدیر کل سیاستگذاری بازار کار و توسعه اشتغال وزارت کار همچنین گفت: در جریان اجرای طرح تکاپو، تسهیلات صرفا به طرح‎‌های اشتغالزای متناسب با ظرفیت ایجاد فرصت شغلی در استان مربوطه پرداخت خواهد شد؛ ضمن اینکه اشتغال افراد جدید و ارائه لیست افراد بیمه‌شده مهم‌ترین شروط پرداخت این تسهیلات هستند.

در قالب طرح کارورزی یک‌سوم حداقل دستمزد ماهیانه به کارورزان در دوره کارورزی (۴ تا ۶) ماه پرداخت خواهد شد.

بر اساس آمار و اطلاعاتی که از سوی مسئولان ارشد کشور مطرح می‌شود سالانه حدود یک میلیون نفر متقاضی جدید شغل هستند که ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار نفر از این میزان را فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌دهند که اشتغال بخشی از این فارغ‌التحصیلان در قالب طرح کارورزی پیش‌بینی شده است.

بر اساس این گزارش، تیر ماه سال جاری، اسحاق جهانگیری در ابلاغیه‌ای، «برنامه اشتغال فراگیر در سال ۱۳۹۶» مصوبه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی را به کلیه دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کرد که در آن سازوکارهای اشتغالزایی برای ۹۷۰ هزار نفر در سال جاری هدف‌گذاری شد.

اجرای طرح‌های کارورزی (ویژه فارغ‌التحصیلان بیکار دانشگاهی)، مهارت‌آموزی در محیط کار واقعی (ویژه جوانان ۱۵ سال به بالا)، مشوق‌های کارفرمایی (حمایت‌های بیمه‌ای دولت از کارفرمایان به منظور ترغیب جذب نیروی کار) و همچنین توسعه رسته‌های منتخب (طرح تکاپو) به عنوان ۴ برنامه هدفگذاری شده در قالب برنامه اشتغال فراگیر هستند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 319501 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟