تنها ۱۶ درصد از ظرفیت سد زاینده‌رود دارای آب است

رکنا اقتصادی: روابط عمومی استانداری اصفهان به نقل از رسول زرگرپور افزود: این استان رتبه سیزدهم کم‌بارشی کشور نسبت به بلندمدت را در سال زراعی گذشته به خود اختصاص داده و نسبت به میزان بارش‌های بلندمدت ۱۸ درصد کاهش و نسبت به سال قبل ۲ درصد افزایش داشته است.

وی که در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان سخن می‌گفت، اضافه کرد: شهر اصفهان با ۹۱ میلیمتر بارندگی نسبت به رقم بلندمدت ۱۵ درصد کاهش بارش داشته است.

استاندار اصفهان افزود: عمده مساحت استان درگیر خشکسالی با شدت خفیف تا بسیار شدید است.

زرگرپور اضافه کرد: بر اساس پیش‌بینی‌ها، وضعیت بارش در پاییز امسال کمتر از نرمال است ولی نسبت به سال گذشته میزان بارش‌ها مساعدتر خواهد بود، لذا باید کلیه برنامه‌ریزی‌ها با توجه به کمبود آب و خشکسالی مد نظر قرار گیرد.

وی افزود: روند کاهش برف و بارندگی در سراسر حوضه آبریز در ۴۶ سال گذشته محسوس بوده است.

استاندار اصفهان بر ضرورت اصلاح فرآیندها و برنامه‌ریزی‌ها در بخش‌های آب و کشاورزی با توجه به تغییر اقلیم تاکید کرد و افزود: باید بررسی‌های لازم درباره تغییر الگوی کشت با توجه به تغییرات اقلیمی انجام پذیرد.

زرگرپور بر تقویت نظارت در اجرای پروژه‌های مرتبط با پدافند غیرعامل دستگاهای ذیربط بویژه دستگاه‌های خدمات‌رسان تاکید کرد و گفت: دستگاه‌های خدمات‌رسان باید با افزایش نظارت خود مسئله پدافند غیرعامل و تهدیدات جدید را با جدیت بیشتر پیگیری کنند.

سد زاینده‌رود با ظرفیت نگهداری یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب به عنوان یکی از اصلی‌ترین سدهای مرکز کشور در سال ۱۳۴۹ به بهره‌برداری رسید.

این سد قوسی به عنوان سد تنظیمی محسوب می‌شود و نیروگاه، ایستگاه، پمپاژ اصلی، ایستگاه پمپاژ تکمیلی و حوضه آبریز از جمله تاسیسات آن است.

میزان آب ذخیره‌شده کنونی در پشت این سد حدود ۲۰۰ میلیون متر مکعب اعلام شده است.

سد زاینده‌رود در ۱۱۰ کیلومتری غرب اصفهان بر روی رودخانه زاینده‌رود احداث شده است،

سال آبی از مهر هر سال آغاز می‌شود و تا مهر سال بعد ادامه دارد.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 310625 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟