مردم تا یک ماه آینده انتظار کاهش قیمت زیتون نداشته باشید

رکنا اقتصادی: نادر جلالت با اعلام این خبر، افزود: با این افزیش تولید، امسال نیاز کشور به زیتون کنسروی به طور کامل از داخل تامین می شود و احتیاجی به واردات نیست.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا آغاز برداشت زیتون کنسروی قیمت ها را کاهش خواهد داد، اظهار داشت: با توجه به اینکه از برداشت تا فرآوری زیتون معمول یک ماه تا 45 روز زمان می برد، نباید تا پایان این زمان انتظار کاهش قیمت زیتون را داشت.

جلالت تاکید کرد: افزایش قیمت در ماه های اخیر را علاوه بر کمبود تولید در داخل تحت تاثیر شرایط جهانی تولید زیتون نیز بوده است.

وی خشکسالی در کشورهای زیتون خیز و تغییرات ارزهای یورو و دلار را از عوامل خارجی موثر در تغییر قیمت این محصول عنوان کرد.

جلالت با بیان اینکه از یک تا دو ماه آینده برداشت زیتون روغنی نیز آغاز می شود، اضافه کرد: امسال افزایش تولید زیتون روغنی نیز خواهیم داشت و پیش بینی می شود میزان تولید روغن حاصل از آن به 4 تا 5 هزار تن برسد.

به گفته این عضو شورای ملی زیتون هم‌اکنون سرانه مصرف روغن زیتون در کشور 16هزار تن است که با توجه به تولید دو تا پنج‌هزار تن، نیاز به واردات 10هزار تن وجود دارد که بر اساس آمار گمرک از این مقدار چهارهزار تن آن به‌صورت رسمی و مابقی که حدود شش تا هفت‌هزار تن می‌شود به‌صورت قاچاق Contraband وارد کشور می‌گردد.

وی پرداخت یارانه به باغداران و کارخانه های فرآوری را از راه های موثر برای افزایش تولید روغن زیتون در کشور دانست و گفت: این یارانه می تواند کمبود نقدینگی باغداران را تامین کند و این فرصت را به باغداران ها می دهد که با صرف زمان بیشتر محصول خود را برای روغن کشی آماده کنند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 300774 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟