ضرب‌الاجل بانکهای بی‌اخلاق برای مشتریان/فشار برای تبدیل حساب روز شمار به بلندمدت

رکنا اقتصادی: بعد از آنکه در هفته گذشته بانک مرکزی اعلام کرد که از روز شنبه همزمان با ۱۱ شهریورماه بانک‌ها براساس دستورالعملی که به آنها ابلاغ شده مکلف هستند نرخ‌های سود متفاوتی که اکنون به حساب‌های سپرده پرداخت می‌کنند را براساس سود سپرده شورای پول و اعتبار کاهش دهند، برخی از بانک‌ها طی اقدامی پیامک‌هایی را برای مشتریان خود ارسال کرده و آنها را به شعب فراخوانده‌اند.

براساس دستورالعمل بانک مرکزی بانک‌ها مکلف هستند سودهای سالانه را حداکثر تا ۱۵ درصد علی‌الحساب و کوتاه مدت را تا حداکثر ۱۰ درصد کاهش دهند. این در شرایطی است که برخی از بانک‌ها به مشتریان خود پیام دادند که با این شرایط به شعب مراجعه کرده و حساب‌های روزشمار خود را به بلندمدت منتقل کنند.

این رفتار برخی از بانک‌های خصوصی با واکنش تند سایر مدیران بانکی مواجه شد به گونه‌ای که حسین‌زاده - رییس شورای هماهنگی بانک‌های دولتی - منتقدانه عنوان کرد که "برخی بانک‌ها در اقدامی غیرحرفه‌ای و غیراخلاقی در فراخوان‌هایی از مردم خواسته‌اند تا قبل از ۱۱ شهریورماه نسبت به افتتاح حساب بلندمدت و دریافت سود بیشتر اقدام کنند. این رفتار به هیچ عنوان قابل تایید نیست و بانک مرکزی نیز نسبت به این موضوع حساسیت خواهد داشت."

با این حال گرچه انتظار می‌رفت بانک مرکزی به عنوان نهاد ناظر بر بازار Store پول واکنشی نسبت به رفتار چنین بانک‌هایی داشته باشد، اما مشاهده می‌شود حتی امروز پنج شنبه که وقت اداری بانک‌ها معمولا تا ساعت ۱۲ است، برخی از آنها پیامک‌هایی پیاپی را برای مشتریان خود ارسال کرده و برای آنها ضرب‌العجل تعیین کرده‌اند، به گونه‌ای که یکی از آنها اعلام می‌کند از ۱۱ شهریورماه سود کلیه حساب‌های روزشمار به ۱۰ درصد تغییر می کند و از این تاریخ تمام حساب‌ها یکساله تلقی شده و قابل دریافت و پرداخت ندارند، از این رو مشتری باید با ارسال پیامک موافقت یا عدم موافقت خود را با این موضوع اعلام کند.

این در شرایطی است که نه تنهابرخی بانک‌ها هنوز دستورالعمل سود بانکی که به اجرا در نیامده را دور می زنند، بلکه موجب نگرانی سپرده گذاران شده‌اند.

فقط کافی است که در مقابل شعب این بانک‌ها عبور کرد تا مشاهده شود که ازدحام بسیاری در نتیجه فراخوان مشتریان در آنها ایجاد شده است. حال این که چرا مقامات نظارت نسبت به این موضوع هنوز واکنشی نشان نداده‌اند جای سوال دارد! این در حالی است که این بانک‌ها اغلب بانک‌هایی هستند که پیش از این نیز سودهایی بیش از ۲۰ درصد به سپرده‌گذاران خود پرداخت می‌کردند و خلاف جریان نظام بانکی در حال حرکت بودند.

جالب اینجاست که این چند مورد بانک متخلف به مشتریان اعلام می‌کنند که گرچه از روز شنبه همه بانک‌ها موظف به کاهش نرخ سود هستند، اما چندان هم بعید نیست که سودهای بالغ بر ۲۰ تا ۲۲ درصد در آنها همچنان جریان داشته باشد البته این موضوع خاص سپرده‌های کوتاه مدت آنها بوده و سپرده‌های بلندمدت همچنان نرخ‌های قابل توجهی دارند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 300393 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟