بزرگترین کاهش قیمت نفت در دو دهه گذشته رقم خورد

رکنا اقتصادی: نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا برای تحویل در اوت در بازار Store نیویورک ۱.۱۱ دلار یا ۲.۵ درصد رشد کرد و در ۴۶.۰۴ دلار در هر بشکه بسته شد. بهای معاملات این بازار در سه ماهه دوم حدود ۹ درصد کاهش داشت و ۱۴.۳ درصد کاهش برای نیمه اول سال را ثبت کرد. نفت وست تگزاس اینترمدیت ۴.۷ درصد برای کل ماه ژوئن کاهش یافت اما ۷ درصد رشد هفتگی داشت.

نفت برنت برای تحویل در اوت در بازار لندن، ۵۰ سنت یا ۱.۱ درصد افزایش یافت و در ۴۷.۹۲ دلار در هر بشکه بسته شد. بهای معاملات تحویل سپتامبر در این بازار ۱.۱۴ دلار یا ۲.۴ درصد افزایش یافت و در ۴۸.۷۷ دلار در هر بشکه بسته شد. برنت از ابتدای سال ۲۰۱۷ تاکنون حدود ۱۴.۲ درصد کاهش قیمت داشته است.

حجم معاملات در آستانه تعطیلات روز استقلال Esteghlal آمریکا در پایان هفته اندک بود. نفت دو هفته قبل تحت تاثیر افزایش تولید آمریکا که نگرانی‌ها را نسبت به اشباع عرضه در بازار جهانی تشدید کرد، به پایین‌ترین قیمت ۱۰ ماه اخیر سقوط Fall کرده بود. اما قیمت‌های نفت روز چهارشنبه پس از اینکه آمار رسمی نشان داد تولید نفت آمریکا در هفته پیش ۱۰۰ هزار بشکه کاهش یافته است، بهبود پیدا کرد.

با این‌همه برخی از تحلیلگران بر این باورند که کاهش مذکور موقتی و به دلیل طوفانی بود که از خلیج مکزیک عبور کرد. اما سایر تحلیلگران می‌گویند روند رو به رشد تولید ممکن است بزودی آهسته شود و کاهش دکل‌های حفاری آمریکا بر این حقیقت صحه می‌گذارد. با وجود بهبود اخیر قیمتها، سرمایه گذاران نسبت به تثبیت بازارهای نفت بدبین مانده‌اند زیرا انتظار می‌رود تولید نفت لیبی و نیجریه که از اعضای اوپک هستند اما در توافق کاهش تولید این سازمان مشارکت نداشته‌اند، افزایش پیدا کند.

طبق آماری که روز جمعه از سوی بیکرهیوز منتشر شد، شمار دکلهای حفاری نفت فعال آمریکا دو حلقه در هفته گذشته کاهش یافت و به ۷۵۶ حلقه رسید که دومین کاهش هفتگی این آمار در سال جاری بود. شمار دکل‌های حفاری برای بیست و سه هفته متوالی روند صعودی داشت.

پیش از انتشار این آمار، یک گزارش نشان داد فعالیت کارخانه‌های چینی با سریع‌ترین روند در سه ماه گذشته رشد کرده است. راب هاورث، استراتژیست ارشد سرمایه گذاری در بانک ولث منیجمنت آمریکا در این باره اظهار کرد: آمار چین قطعا این امیدواری را می‌دهد که تقاضا در سطح جهانی رو به رشد است.

نظرسنجی ماهانه رویترز برای قیمت نفت نشان داد تحلیلگران قیمت‌های مورد پیش بینی را دوباره کاهش داده اند. متوسط قیمت مورد پیش بینی برای نفت وست تگزاس اینترمدیت و برنت در سال ۲۰۱۷ بیش از ۲ دلار نسبت به ماه قبل کاهش یافت.

تحلیلگران بانک امریکا مریل لینچ قیمت مورد پیش بینی برای نفت برنت در سال ۲۰۱۷ را از ۵۴ به ۵۰ دلار در هر بشکه تنزل دادند. همچنین قیمت هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدیت را از ۵۲ به ۴۷ دلار کاهش دادند. این تحلیلگران به تولید رو به افزایش لیبی و نیجریه و همچنان افزایش تولید شیل آمریکا به همراه رشد ضعیف‌تر تقاضا به عنوان دلایل تصمیم خود اشاره کردند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 277536 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟