چرا مردم عادی نمی‌توانند خودرو پیش خرید کنند

سنت دیرینه پیش فروش خودرو از زمان برهم خوردن موازنه بین عرضه و تقاضا پایه‌گذاری شد.پس از آن خودروسازان بخشی از تامین مالی خود را با جیب خریداران انجام می دهند.

اما سال‌هاست که این سنت با حواشی مختلفی همراه است. از دسترسی نمایندگان خودروسازان به اطلاعات قیمت و زمان، قبل از آغاز پیش فروش گرفته تا بازار Store سیاه حواله ها، بعد از پیش فروش خودروها.

یکی از آخرین مدل‌های جنجالی که به خودروی پسابرجامی معروف شد پژو ۲۰۰۸ بود که طی دو روز توسط ایران خودرو پیش فروش شد.

شرکت ایران خودرو برای دو روز پیش فروش، هر روز ظرفیتی نزدیک به ۸ هزار دستگاه در نظر گرفت بنابراین در فاز نخست ۱۶ هزار دستگاه، هر دستگاه به مبلغ پیش پرداخت ۶۰ میلیون تومان پیش فروش شد و در مجموع ۹۶۰ میلیارد تومان عاید خودروساز شد .بر اساس جدول زمانی اعلام شده از سوی این شرکت، موعد تحویل این ۱۶ هزار دستگاه تا پایان مرداد ماه سال آینده است. یعنی بر مبنای تعهدزمانی تحویل این خودروها، به طور متوسط هر ماه باید ۱۲۳۰ دستگاه پژو ۲۰۰۸ تولید شود.

چرایی پیش پرداخت ۶۰ میلیونی؟

طبق قانون Law در پیش فروش خودرو باید معادل ۵۰ درصد قیمت نهایی خودرو از مشتری دریافت گردد. اما این شرکت مجوز افزایش رقم پیش پرداخت را از نهادهای ناظر مانند سازمان حمایت دریافت کرد. نکته جالب در مورد ارائه این مجوز نامعلوم بودن قیمت نهایی این خودرو و همچنین عدم اجازه ورود شورای رقابت در تعیین قیمت آن است.

هاشم یکه زارع مدیرعامل ایران خودرو در اریبهشت ماه سال جاری قیمت پژو ۲۰۰۸ را بین ۹۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان اعلام کرد. این در حالی است که قبل از آن به طور غیر رسمی قیمت هایی بین ۷۵ تا ۹۰ میلیون تومان برای مدل های دنده دستی و دنده اتوماتیک این خودرو شنیده می شد. حال باید منتظر ماند و دید در هنگام تحویل نخستین خودروهای پیش فروش شده مابه التفاوت رقم خرید خودرو چند میلیون تومان اعلام خواهد شد؟

داستان تکراری مشکلات سایت فروش اینترنتی...

سایت فروش اینترنتی شرکت‌های خودروساز همواره در زمان پیش فروش و هجوم کاربران دچار مشکل بوده و هست. در خصوص پژو ۲۰۰۸ نیز همین اتفاق افتاد. درست در اولین روز پیش فروش، ورود به وبسایت فروش اینترنتی با مشکل کندی و قطعی و در دسترس نبودن سرور مواجه بود و تا مرحله پرداخت وجه نیز این اشکالات متعددی وجود داشت.

این شرکت خودروساز علت این اخلال را هجوم چند میلیونی کاربران به سایت فروش عنوان می کنند، هجومی که هر وبسایتی را دچار مشکل می کند؛ اما این توجیه مناسبی برای عدم اتخاذ تمهیدات لازم در پهنای باند و سرور سایتی که هر از چند گاهی محل مراجعه مشتریان است نمی باشد.

سوءمدیریت یا عدم تمایل به موفقیت کاربر؟!

محمدرضا دفتری، کارشناس آی تی در این خصوص گفت: این ادعا کاملا درست است. یکی از خطراتی که هر سایتی را تهدید می کند، هجوم ناگهانی چند میلیون کاربر به آن و پر شدن ظرفیت پهنای باند و ناتوانی سرور است. اما این موضوع درباره سایت پیش فروش خودرو و یا سایت‌های دیگری همانند بانک‌ها و بیمارستان‌ها و ... که آمار بالایی از مخاطب و مشتری را دارند صدق نمی کند و اگر چنین اتفاقی روی دهد تنها ۲ علت می توان برای آن در نظر گرفت.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 277167 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟