راه‌اندازی مجتمع‌های خدمات رفاهی و اجتماعی در شهرک‌های صنعتی یزد

رکنا اقتصادی:«محمدحسین ریاحی» در نشست مشترک با شرکت شهرک‌های صنعتی استان و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی اعم از کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایی، بهزیستی، تامین اجتماعی  و اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان به امضای تفاهم نامه‌ای در این رابطه فی‌مابین معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اشاره کرد.
وی در خصوص اهداف این تفاهم نامه نیز گفت: افزایش سطح کمی و کیفی خدمات اجتماعی و بهبود شرایط رفاهی کارگران، افزایش بهره وری و بهبود کمی و کیفی فضای کسب و کار و ترویج فرهنگ سلامت از جمله اهداف این تفاهم‌نامه است .
این مسئول در ادامه تنوع‌بخشی به خدمات اجتماعی و رفاهی و درمانی کارگران از طریق تجمیع فعالیت‌های مذکور در قالب مجتمع‌های رفاهی و نیز توجه به ارتقای نشاط اجتماعی در جامعه هدف را از دیگر اهداف تفاهم‌نامه ساماندهی خدمات رفاهی و اجتماعی کارگران در شهرک‌های صنعتی عنوان کرد .
ریاحی بر توجه به ایجاد و گسترش کمی و کیفی امکانات و خدمات اجتماعی و رفاهی کارگران تاکید کرد و افزود: از مشکلات اصلی جامعه کارگری در زمینه‌ی خدمات رفاهی پیش‌بینی شده در فصل هشتم قانون Law کار و سایر فصول، میزان عرضه ناکافی و تقاضای مضاف استفاده از خدمات رفاهی است .
وی با بیان این که تفاهم‌نامه ساماندهی خدمات رفاهی و اجتماعی کارگران در شهرک‌های صنعتی، مسئله‌ای برد- برد است، گفت: با توجه به جایگاه شرکت شهرک‌های صنعتی در مبادی اصلی شهر، این ظرفیت برد-برد فراهم شده است .
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان در این زمینه اعلام کرد: اجرایی شدن این طرح و ساخت مجموعه خدمات رفاهی و اجتماعی در شهرک‌های صنعتی‌ که جایگاه مناسبی دارند، علاوه بر سرمایه‌گذاری صورت گرفته و درآمدزابودن آن برای این شهرک‌ها و سرمایه‌گذاران، می‌تواند خدمات دهی به افراد مستقر در شهرک‌ها را نیز در برداشته باشد .
ریاحی ادامه داد: همچنین می‌تواند برای خانواده‌های این افراد، عابران و عموم مردمی که از کنار این شهرک و مجموعه خدماتی رفاهی می‌گذرند، مفید باشد و در نتیجه براساس دسترسی مناسبی که فراهم می‌شود، خدمات‌رسانی در حوزه‌های مختلف اعم از رفاهی، اجتماعی و درمانی فراهم می‌آید .
وی در ادامه خاطرنشان کرد: اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان به منظور فراهم‌سازی زمینه‌های ایجاد و گسترش امور اجتماعی و بهبود وضعیت رفاهی و درمانی کارگران از طریق راه‌اندازی مجتمع‌های رفاهی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی با شرکت شهرک‌های صنعتی همکاری لازم را دارد .
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یکی از راهکارهای سرمایه‌گذاری در این طرح را سرشکن‌کردن سرمایه‌گذاری بین صنایع مستقر در شهرک مربوطه خواند و ابراز امیدواری کرد که با برنامه‌ریزی مناسب به منظور ایجاد و گسترش مجتمع‌های رفاهی، روز به روز شاهد ارتقای امکانات به لحاظ کیفیت و تنوع خدمات اجتماعی رفاهی کارگران باشیم .
شهرک‌های صنعتی یزد و میبد پایلوت راه‌اندازی این مجتمع‌ها
«سید مسعود عظیمی» مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی یزد نیز در این نشست با اشاره به تفاهم‌نامه ساماندهی خدمات رفاهی و اجتماعی کارگران در شهرک‌های صنعتی، اعلام کرد: پس از بررسی‌های صورت گرفته، شهرک صنعتی یزد و جهان‌آباد میبد به عنوان پایلوت در این زمینه انتخاب شدند .
وی با تشریح مختصری از ظرفیت‌های هر دو شهرک مذکور و منابع موجود، گفت: بر همین اساس شرایط سرمایه‌گذاری و انجام کار برای ساخت این مجموعه‌های تفریحی باید در سه بخش شامل در نظر گرفتن شرایط موجود، پنج سال آینده و ظرفیت‌نهایی از بخش‌های مطروحه، مطرح شود.
عظیمی به تعهدات سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی مندرج در این تفاهم‌نامه اشاره و اظهار کرد: همکاری در شناسایی و بررسی نواحی شهرک‌ها و واحدهای صنعتی و صنفی و خدماتی که دارای پتانسیل مناسب از نظر میزان ظرفیت نیروی کار شاغل به لحاظ ایجاد مجتمع‌های رفاهی هستند، از جمله تعهدات مربوطه است .
عظیمی همکاری به منظور تامین عرصه موردنیاز برای ایجاد مراکز درمانی، بهداشتی و رفاهی در سطح شهرک‌ها و نواحی صنعتی دارای شرایط ایجاد این مراکز و تامین مکان مناسب در شهرک‌ها و نیز نواحی دارای امکانات لازم و همچنین مساعدت و همکاری لازم با اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی جهت ایجاد ارائه خدمات بهداشتی، رفاهی و درمانی به کارگران شاغل در شهرک‌ها و نواحی صنعتی را از دیگر تعهدات شرکت شهرک‌ها در این تفاهم‌نامه برشمرد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 273040 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟