شمش روی ایران به 14 کشور جهان راه یافت

رکنا اقتصادی:اردشیر سعدمحمدی امروز (سه شنبه) در جمع خبرنگاران افزود: امروز مشتریان، شمش روی ایران را بالاتر از نرخ جهانی می خرند.
به گفته وی، «اکنون برای بیش از 76 هزار تن از 80 هزار تن تولید پارسال، قرارداد فروش امضا شده است و بقیه به پودر روی تبدیل می شود».
سعدمحمدی گفت: برنامه پیش بینی شده برای سال 1395 دستیابی به تولید 77 هزار تنی بود اما با تحقق رقم 80 هزار تنی، سه هزار تن بیش از برنامه هدفگذاری تولید شد.
وی اضافه کرد: سال 1394، 65 هزار تن شمش روی تولید شد و عملکرد سال 1395 رشد 22.5 درصدی را ثبت کرد.
این مسوول گفت: براساس اطلاعات رسمی انجمن بین المللی سرب و روی جهان، جمهوری اسلامی ایران با سهم تولید 0.9 درصدی تولید روی، در جهان رتبه یازدهم را دارد و در آسیا جایگاه چهارم را کسب کرده است.
وی رتبه ایران در زمینه تولید شمش سرب در قاره آسیا را هفتم و در جهان نوزدهم اعلام کرد.
 آمارهای منتشر شده در زمینه مصرف سرب ایران نشان می دهد در آسیا رتبه پانزدهم و در جهان جایگاه بیست و هشتم را در اختیار داریم.

** اجرای 12 طرح در سال 1396 
مدیرعامل هلدینگ توسعه معادن روی ایران گفت : برای امسال اجرای 12 طرح با سه هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری پیش بینی شده؛ درحالی که پارسال به میزان 12 هزار میلیارد ریال طرح تعریف شده بود.
به گفته وی، این مجموعه همه استانداردهای جهانی از نظر ایمنی، مدیریتی و ... را اجرا می کند؛ به گونه ای که پارسال بین پنج هزار بنگاه اقتصادی، از لحاظ بهره وری رتبه نخست را کسب کرد 
همچنین شرکت ملی سرب و روی ایران وابسته با این هلدینگ برای نخستین بار در کشور تولید شمش روی با عیار 99.99 را به ثبت رساند.
سعدمحمدی اضافه کرد: حضور فعال در عرصه بین المللی به ویژه معادن سرب و روی از برنامه های پیش بینی شده است و اکنون ترکیه و نیجریه به عنوان گزینه های مطرح محسوب می شوند.
وی یادآوری کرد: در ترکیه یک معدن در اختیار داریم که درصدد جابجایی آن با معدن دیگری هستیم که از نظر ذخیره و عیار وضعیت بهتری داشته باشد.

** عرضه بدون تقاضای شمش در بورس 
سعد محمدی در پاسخ به این پرسش که آیا قصد عرضه شمش روی را در بورس دارید، گفت: واقعیت اینکه در داخل متقاضی نداریم و این امر زمانی می تواند صورت گیرد که تقاضا وجود داشته باشد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، اطلاعات منتشر شده نشان می دهد استرالیا با برخورداری از 22 درصد ذخایر جهانی سرب و روی، کشور نخست در این زمینه است و تولید فلز روی این کشور به 500 هزار تن در سال می رسد.
چین با برخورداری از 17 درصد ذخایر جهانی در جایگاه دوم قرار دارد. 
ایران با توجه به اکتشافات معدن مهدی‌آباد (یزد) به مقام یازدهم دنیا راه یافته است.
شرکت‌های سرب و روی کشور اکنون از کمبود مواد اولیه نگرانند؛ البته شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران (وابسته به سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران- ایمیدرو) حدود 30 درصد مواد اولیه را در اختیار شرکت‌های تولیدکننده سرب و روی قرار می‌دهد اما 70 درصد ظرفیت کشور در این بخش خالی است. 
بررسی مصارف سرب و روی نشان می دهد سرب بیشتر در صنایع باتری‌ سازی، کابل‌سازی و ارتش استفاده می‌شود. 
کاربرد روی نیز در صنایع گالوانیزه، فولاد، صنایع الکتریکی، در آلیاژها، برنز و صنایع شیمیایی است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 259863 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟