آیا بیمه شخص ثالث ارزان خواهد شد

رکنا اقتصادی:رئیس کل بیمه مرکزی چند روز قبل اعلام کرد که با تصویب حذف مالیات بر ارزش افزوده خدمات بیمه در لایحه دولت که به مجلس رفته است، تمامی حق بیمه‌های بازرگانی حتی حق بیمه شخص ثالث ۹ درصد ارزان می‌شود. به این ترتیب باید منتظر باشیم تا لایحه دولت در مجلس طرح شود و در صورت تصویب مالیات بر ارزش افزوده از حساب بیمه نامه شما کم خواهد شد. مثلا اگر پراید صفر کیلومتر دارید هم اکنون باید یک میلیون و ۵۰ هزار تومان حق بیمه بپردازید که ۸۷ هزار تومان آن بابت مالیات بر ارزش افزوده است که در صورت تصویب مجلس و حذف مالیات بر ارزش افزوده این رقم حذف شده و شما فقط ۹۶۳ هزار تومان پرداخت خواهید کرد.اتفاق دوم پیشنهادات و تلاش های اخیر رئیس کل بیمه مرکزی برای کاهش نرخ بیمه هاست.
همتی معتقد است که نرخ های بالای بیمه باعث شده درصد قابل توجهی از مردم بر خلاف مصلحت و قانون Law بدون بیمه از خودروی خود استفاده کنند؛  موضوعی که هم به ضرر مردم است و هم به ضرر بیمه ها. او چند بار بر این موضوع تاکید کرده و یک پیشنهاد هم داده است. همتی از قوه قضائیه خواسته است تا مبنای محاسبه دیه تغییر کند. او پیشنهاد جایگزینی ۱۰ هزار درهم نقره را به جای ۱۰۰ نفر شتر داده است؛ این تغییر سبب می شود تا بهای دیه از ۱۹۰ میلیون تومان به ۱۰۷ میلیون تومان (در سال ۹۵) کاهش یابد که به تبع نرخ حق بیمه بیش از ۴۰ درصد کاهش خواهد یافت، به عبارت دیگر حق بیمه برای یک خودروی معمولی نظیر پراید که ۹۰۰ هزار تومان است، حدود ۴۰۰ هزار تومان کاهش خواهد یافت.
البته این اتفاق دوم مانند اولی نقد نیست و احتمال وقوع آن به این زودی ها چندان زیاد نیست. اما به نظر می رسد رئیس جدید بیمه مرکزی عزم جدی در این رابطه دارد و تلاش می کند با ارائه پیشنهادات مختلف مقدمات کاهش نرخ های بیمه را فراهم کند. علاوه بر این موضوع، برخی اتفاقات دیگر نیز می تواند باعث کاهش نرخ بیمه شود. کاهش قابل توجه حوادثِ منجر به خسارت – به گونه ای که خود را در ترازنامه شرکتهای بیمه نشان دهد- مهمترین اتفاقی است که انتظار می رود به مرور زمان و با بهبود فرهنگ رانندگی، بهبود زیرساخت ها و افزایش ایمنی خودروها رخ دهد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 257549 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟