تحلیل یک فعال اقتصادی از خطر پرداخت سود بالا در برخی از بانک ها / بانک آینده با سپرده های مردم چه می کند ؟
رکنا اقتصادی به نقل از اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، عباس آرگون اتاق بازرگانی تهران،ادامه داد: نرخ سود بانکی یکی از مهم‌ترین عوامل در فعالیت‌های اقتصادی است. سودی که بانک‌ها به سپرده‌های بانکی پرداخت می‌کنند، فرایند تولید و اشتغال کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد. با بالا بودن سود سپرده‌ها عمده منابع کشور به سمت بانک‌ها سوق پیدا می‌کند. بالا بودن سود بانکی خسارات جبران‌ناپذیری برای اقتصاد به همراه دارد. بانک‌هایی که مشکل نقدینگی دارند، تلاش می‌کنند با نرخ‌های بالاتر منابع را از سطح جامعه جمع‌آوری کنند. آنها سودهایی را به سپرده‌گذاران پیشنهاد می‌دهند که با هیچ فعالیت اقتصادی دیگری کسب نمی‌شود. درنتیجه سپرده‌گذاران بیشتر از به کار انداختن سرمایه‌شان در تولید تمایل دارند پول‌ها را در بانک‌ها سرمایه‌گذاری کنند. به گفته این کارشناس اقتصادی، زمانی که بانک‌ها می‌خواهند پول را به دست تولیدکننده بدهند، به سود سپرده رقم قابل‌توجهی را اضافه کرده و تسهیلات می‌دهند. امروز سود تسهیلات به‌طور اسمی ۱۸ درصد است، اما به‌طور واقعی تولیدکننده باید برای تسهیلاتی که اخذ کرده، باید ۲۶ درصد سود بدهد.
وی تاکید کرد: این باعث شده مطالبات جاری بانک‌ها افزایش پیدا کند. با اینکه در سال ۹۵ در چند نوبت سود بانکی را کاهش دادند، اما همچنان شاهدیم که بانک‌ها سودهای بالا به سپرده‌گذاران وعده می‌دهند.
آرگون با اشاره به خروج منابع بانک‌ها از طریق پرداخت سود بالا گفت: غیر از این باید بحث انجماد منابع بانک‌ها را هم لحاظ کرد. بانک‌ها فعالیت‌های اقتصادی لازم را نداشتند و منابعی که در حال حاضر دارند قابل نقد شدن نیست. سرمایه گذاری های بانک ها نتیجه نداده و وام های پرداخت‌شده قابل وصول نیست. در این شرایط بانک مرکزی باید نظارت کند تا نرخ سود سپرده به‌طور واقعی کاهش یابد.
به گفته آرگون: رئیس‌کل بانک مرکزی دو روز پیش اعلام کرده که بانک‌ها و موسساتی که وعده سود بالا به مردم می‌دهند مشکل‌دارند و می‌خواهند زمان بخرند. حرف ایشان بی‌ربط نیست. چرا یک بانک باید سود بالا بدهد؟ منطق این کنش این است که بانک می‌خواهد به هر قیمتی که شده پول را جذب کند و با وعده نرخ بالا تلاش می‌کند سپرده‌ها را بگیرد. این در حالی است که بانک اگر تسهیلاتی بدهد نمی‌تواند آن را وصول کند، درنتیجه در آستانه ورشکستگی قرار می‌گیرد.
شایان ذکر است : بانک آینده که با مجوز بانک مرکزی فعالیت می کند در یک اقدام ناگهانی میزان سود سپرده های این بانک را افزایش داده است . عدم پایبندی بانک آینده به توافق سال گذشته بانک های دولتی و خصوصی در زمینه کنترل و ثبات نرخ سود بانکی و نیز کاهش آن به معنای آن است که بانک آینده بنا به علل شناخته نشده ای تصمیم به فراتر رفتن از عرف بانک در زمینه پرداخت سود سپرده های ثابت گرفته است .
طبق اطلاعات به دست آمده بانک آینده تحت شرایطی حتی تا 25 درصد سود به سپرده گذاران پرداخت می کند .برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 256295 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟