100 میلیون دلارهزینه  برای یک حمله آمریکا به سوریه

رکنا اقتصادی: به نقل از خبرگزاری 'آجی' ایتالیا، قیمت 59 موشک نوع Tomahawk که آمریکا از آن علیه پایگاه هوایی سوریه استفاده کرد، به یکصد میلیون دلار می رسد.

بر اساس این گزارش، تخمین قیمت این موشک ها بر اساس تراز وزارت دفاع آمریکا در سال 2014 است. در آن زمان این موشک ها هرکدام یک میلیون و 590 هزار دلار قیمت گذاری شده بودند که با توجه به این مطلب، 59 موشکی که از مدیترانه به سوی سوریه پرتاب شدند 93 میلیون و 810 هزار دلار هزینه در بر داشته اند. حال با توجه به اینکه این قیمت مربوط به دو سال پیش است، بنابراین اکنون بهای آن باید به صد میلیون دلار برسد.

طرح موشک های نوع Tomahawk در سال 1972 معرفی و نخستین موشک از این نوع در سال 1983 بکار گرفته شد. اولین پرتاب آن در روز 17 ژانویه 1991 در جنگ خلیح فارس و در عملیات 'دزرت استورم' که به اشغال خاک عراق کشیده شد، به ثبت رسید. آمریکا با پرتاب این موشک ها زمینه را برای حمله متحدان و اشغال عراق آماده کرد.

هر یک از این موشک ها شش متر و نیم طول و 1600 کیلو وزن دارد و می تواند 453 کیلوگرم مواد منفجره را حمل کند. این موشک توان پرواز در ارتفاع پایین را دارد و حداقل ارتفاع آن از سطح زمین به 10 متر و از سطح دریا به 5 متر می رسد و نسبت به موشک های بالستیک کندتر است و سرعت آن به 880 کیلومتر در ساعت می رسد اما بسیار دقیق تر از آنها عمل می کند و تنها در آستانه رسیدن به هدف دیده می شود. رادارهای زمینی نیز می توانند تنها 30 ثانیه قبل از اصابت به هدف آن را ردیابی کنند.

این نوع موشک از بدو پرتاب تا آخرین لحظه تصاویر را مخابره می کند تا اینکه بتوان ارزیابی دقیقی از خسارت وارد شده بدست آورد. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 256156 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟